۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نیازمندان و فقرا باید اولویت نخست دریافت زکات باشند
کد خبر: ۱۸۳۷۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۶ ساعت: ۱۰:۹ ↗ لینک کوتاه

رییس شورای زکات استان قزوین

نیازمندان و فقرا باید اولویت نخست دریافت زکات باشند

رییس شورای زکات استان قزوین گفت: اصل رویکرد و جهت پرداخت زکات باید نیازمندان و فقرا باشند اما این رویکرد در هر شرایطی مطلق نیست.

نیازمندان و فقرا باید اولویت نخست دریافت زکات باشند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان  در جلسه شورای زکات که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اصل رویکرد و جهت پرداخت زکات باید نیازمندان و فقرا باشد اما نه با نگاه مطلق و بدون انعطاف چرا که ممکن است در مناطقی مردم در حوزه‌های دیگری نیازمند دریافت کمک باشند.
وی تصریح کرد: باید زکات «لوجه الله» پرداخت شود و معنای این‌که می‌گویند زکات عبادت است برای این منظور است که باید تنها در راه قرب الهی پرداخت شود و هر چشمداشت دیگری به‌جز قرب الهی در پرداخت زکات وجود داشته باشد، ثواب این عمل ارزشمند را از میان می‌برد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین دل کندن از مال را یکی از اصول اصلی پرداخت زکات برشمرد و خاطرنشان کرد: خداوند به پرداخت کننده زکات مجوز داده تا زکاتش را به خویشاوندان نیازمند پرداخت کند اما اگر پس از زکات پرداخت شده انتظاراتی ایجاد شود، این واجب دینی مورد پذیرش حق‌تعالی قرار نمی‌گیرد.
رییس شورای زکات استان قزوین خاطرنشان کرد: در تبلیغ زکات وقتی بر فرهنگ دینی زکات تکیه می‌کنیم اثرگذاری آن بیشتر خواهد شد و مبلغینی که برای تبلیغ زکات اعزام می‌شوند خودشان باید اهل خمس و زکات باشند تا حرفشان اثرگذار باشد.
وی تأکید کرد: باید به مردم بگوییم که زکات از تزکیه است و آدمی که زکات می‌دهد اول خودش و سپس مالش را از مال سائل و محروم تزکیه می‌کند.
عابدینی به نمونه‌هایی عینی از کسانی که پس از پرداخت خمس و زکات رزقشان افزایش پیدا کرده اشاره کرد و افزود: موارد عینی و تجربیات را باید برای مردم تشریح کنیم چرا که این کار در ترویج بیشتر فرهنگ پرداخت زکات اثرگذار است.
امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که ائمه جمعه و جماعت، وعاظ، مبلغان و رسانه‌ها و فعالان عرصه فضای مجازی در ترویج فرهنگ زکات بسیار مؤثر هستند، اضافه کرد: اگر زکات پرداخت نشود، حتی دکمه پیراهن کسی که با پول زکات تهیه شده، حرام خواهد بود و نماز و حج او او را باطل می‌کند.
وی اظهار کرد: امام باقر (ع) فرموده است: «پایه اسلام پنج چیز است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت» و در ادامه فرمود: «ولایت افضل از همه است و هیچ کدام از این موارد در نزد خداوند به اندازه ولایت اهمیت ندارد.» چون ولایت کلید پایه‌های دیگر بوده و روزه، نماز و حج بدون ولایت ذره‌ای ثواب نخواهند داشت.
رییس شورای زکات استان قزوین یادآور شد: با ولایت بودن به معنای آن است که در هر کجای عالم که باشیم کارهایمان را با دستورات ولایت همراه کرده و جزیره‌ای عمل نکنیم و این یعنی در پرداخت زکات هم با سیستم هماهنگ باشیم و از کارهای پراکنده خودداری نماییم تا حق کسی ضایع نشود.
عابدینی تصریح کرد: آمار کسانی که زکات پرداخت می‌کنند بیش از آن چیزی است که در آمارها به ثبت می‌رسد. این‌که برخی از زکات‌های پرداختی با سیستم هماهنگی ندارد و آمار آن به ثبت نمی‌رسد موجب بی‌عدالتی در زمان هزینه زکات می‌شود و باید به این امر مهم توجه ویژه شود.
وی تأکید کرد: در این عصر باید به امر زکات نگاه بین‌المللی هم داشته باشیم؛ یعنی اگر مردم در کشورهای مسلمان و جنگ زده در محاصره و فقر و فلاکت به سر می‌برند و از فامیل و خویشاوندان ما واجب‌تر هستند، باید مورد حمایت قرار گرفته و زکات را برای آن‌ها هزینه کنیم و این همان نگاه رحمت للعالمینی پیامبر و قرآن است.
ایوب رحیمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین هم در ابتدای این دیدار بر ضرورت پرداخت زکات و تبیین و توسعه آن در استان تأکید کرد و گفت: باید طرح‌هایی که در این جلسات ارائه می‌شود توسط کمیته‌ای فرعی مورد بررسی قرار گرفته و پخته شوند و در نهایت نحوه اجرایی کردن آن‌ها در جلسات شورای زکات مورد بررسی و راهکارها به مسئولان ابلاغ شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان