۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین هنرمندان در انتظار معرفی گنجینه موزه هنرهای معاصر
کد خبر: ۱۸۳۶۵۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

هنرمندان در انتظار معرفی گنجینه موزه هنرهای معاصر

رییس انجمن هنرمندان نقاش تأکید کرد: بسیاری از هنرمندان انتظار دارند همان‌طور که وعده داده شده، کتاب آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به چاپ برسد و آثار این گنجینه با اطلاعات دقیق، جامع و کامل در سایت موزه معرفی شوند.

هنرمندان در انتظار معرفی گنجینه موزه هنرهای معاصر

رییس انجمن هنرمندان نقاش تأکید کرد: بسیاری از هنرمندان انتظار دارند همان‌طور که وعده داده شده، کتاب آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به چاپ برسد و آثار این گنجینه با اطلاعات دقیق، جامع و کامل در سایت موزه معرفی شوند.

معصومه مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی صبح قزوین درباره‌ی برخی شایعه‌ها مبنی بر این‌که آثاری ازگنجینه موزه هنرهای معاصر خارج شده است، تصریح کرد: در صحبت‌هایی که با مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر - داشتیم، قرار شد کتاب مجموعه آثار گنجینه‌ی موزه منتشر شود و تصاویر آثار نیز روی سایت قرار گیرد.

او به برخی مشکلات و حاشیه‌های به‌وجود آمده برای موزه اشاره کرد و توضیح داد: فکر می‌کنم در سال‌های گذشته، ارتباط موزه با هنرمندان و انجمن‌های هنری کم شده است. خود من چندبار گفته‌ام که ماهی یک‌بار یا هر دو ماه، باید جلسه‌ای با حضور نمایندگان خبرگزاری ‌ها، مطبوعات و انجمن‌های هنری برگزار شود. در این جلسات می‌توان بسیاری از مسائل موزه را که باید به‌روز شوند، بررسی کرد.

مظفری گفت: هنرمندان، گالری‌دارها و انجمن‌های هنری می‌توانند پیشنهادهای خوبی برای موزه داشته باشند تا آن را از این حالت خمودگی درآورد. به نظر من، ارتباط موزه با این قشر کم‌رنگ شده و همین موضوع باعث به‌وجود آمدن شبهه‌ها و ابهام‌هایی درباره‌ی موزه و گنجینه‌ی آن شده است. مشکلات باید با هنرمندان در میان گذاشته شود. ممکن است همه‌چیز سر جای خودش باشد، اما تا وقتی این ارتباط قطع یا کم‌رنگ است، ابهام‌ها همچنان باقی می‌ماند.

او به یکی از اتفاق‌های تأثیرگذار بر تشدید مشکلات مربوط به موزه‌ی هنرهای معاصر اشاره و اظهار کرد: خارج شدن تعدادی از آثار موزه توسط امین‌الاموال و به فروش رفتن آن‌ها، مشکلات موزه را تشدید کرد. هنرمندان در حال حاضر انتظار دارند همان‌طور که وعده داده شده، کتاب آثار گنجینه به چاپ برسد و آثار با اطلاعات دقیق، جامع و کامل روی سایت موزه معرفی شوند.

رییس انجمن هنرمندان نقاش به سخنان وزیر ارشاد درباره‌ی گنجینه‌ی موزه هنرهای معاصر اشاره و بیان کرد: مشکلات موزه تا جایی پیش رفت و اعتراض‌ها آن‌قدر بالا گرفت که پای وزیر هم به ماجرا باز شد و آقای جنتی در جلسه‌ای اظهار امیدواری کرد که امسال شاهد به چاپ رسیدن کتاب آثار گنجینه باشیم. این‌که مسؤولان پس از اعتراض‌هایی که نسبت به واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی مطرح شد، متوجه این امر شدند که موزه هنرهای معاصر و گنجینه آن برای جامعه هنری ارزشمند و دارای اهمیت است، دستاورد مهمی است و نوید آن را می‌دهد که از این پس، تصمیم‌ها پشت درهای بسته گرفته نشود.

مظفری در بخش دیگری از سخنانش به آثار غیرقابل نمایش گنجینه‌ی موزه و سرنوشت آن‌ها اشاره کرد و گفت: تعدادی از آثار این گنجینه، غیرقابل نمایش هستند. آقای ملانوروزی اعلام کرد بخشی از آن‌ها که قابل نمایش هستند، در کتاب گنجینه به چاپ می‌رسند.

او درباره‌ی موضوع معاوضه آثار غیرقابل نمایش با آثار کشورهای دیگر نیز تأکید کرد: اصلا نباید معاوضه آثار انجام شود؛ معاوضه تابلوی «زن شماره 3» اثر «دکونینگ» با برگ‌هایی از شاهنامه شاه‌طهماسب نیز کار درستی نبود. به هر حال، تعدادی از آثار گنجینه موزه در دوره‌ای که در کشور قابل نمایش بودند، خریده شدند و حالا نباید آن‌ها را از دست داد یا با آثار دیگر معاوضه کرد. نه‌تنها باید از گنجینه موزه به‌طور کامل محافظت کرد، بلکه باید بر آن افزود.

مظفری همچنین به تأثیر تغییر مدیریت‌ها بر عملکرد موزه اشاره کرد و گفت: تغییر مدیریت در تمام ارگان‌های کشور وجود دارد. نقطه‌ضعف خانه هنرمندان هم همین تغییر مدیریت است. در بسیاری از مجموعه‌ها با تغییر مدیر، کارهای روتین گذشته متوقف می‌شود و مدیر جدید برنامه‌های خود را جلو می‌برد. اگر موزه به‌صورت هیأت امنایی اداره شود و شورایی وجود داشته باشد که درباره‌ی مسائل مهم جلسات مشورتی تشکیل دهد، این مسائل نیز تا حدود زیادی برطرف می‌شود. این هیأت امنا باید مجموعه‌ی باکیفیتی به‌لحاظ دانش فکری باشد که بتواند در این زمینه تصمیم‌های درست بگیرد.

او همچنین اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موزه هنرهای معاصر به‌روز کردن سیستم نگهداری از آثار گنجینه است. وسایل و تجهیزاتی برای این کار نیاز است که متأسفانه بودجه‌ی تأمین آن‌ها وجود ندارد. خیلی عجیب است که برای چنین مرکز مهمی، بودجه مورد نیاز اختصاص نمی‌یابد و برای ابتدایی‌ترین مسائل خود که سیستم گرمایشی و سرمایشی است، دچار مشکل می‌شود. مدیر موزه گفته که این مرکز هر درآمدی داشته باشد، مجبور است به خزانه‌ی دولت بریزد و باید برای آن یک فکر اساسی کرد. مدیر موزه لوور در سفرش به ایران، از بودجه بالایی که به آن موزه اختصاص می‌یابد صحبت می‌کرد. برای موزه هنرهای معاصر هم باید فکری کرد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان