۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین همت مردمی مطالبات رهبری در اقتصاد مقاومتی را عملی می‌کند
کد خبر: ۱۸۳۵۵۵ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

همت مردمی مطالبات رهبری در اقتصاد مقاومتی را عملی می‌کند

استاندار خراسان رضوی گفت: همت مردمی مطالبات رهبری در اقتصاد مقاومتی را عملی می‌کند.

همت مردمی مطالبات رهبری در اقتصاد مقاومتی را عملی می‌کند

استاندار خراسان رضوی گفت: همت مردمی مطالبات رهبری در اقتصاد مقاومتی را عملی می‌کند.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین )- منطقه خراسان، علیرضا رشیدیان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم با همت دکتر جهانگیری شاهد رونق تولید، عمران کشور و مبارزه با آسیب‌های اقتصادی از طریق ستادی که به این منظور در دولت ایجاد شده است، باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: 15 جلسه اقتصاد مقاومتی برگزار شده و از فرمانداران خواسته‌ایم تا ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان‌های خود را تشکیل دهند و واحدهای اقتصادی بالای 80 درصد را شناسایی کنند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از مشکلات واحدهای اقتصادی تسهیلات بانکی است و امیدواریم با اجرای طرح استاد شاگردی 50 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شود.

رشیدیان خاطرنشان کرد: در منطقه اقتصادی سرخس اقداماتی در زمینه پتروشیمی انجام شده و تلاش شده تا زمینه واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی را فراهم کنیم و کارگروه‌های ویژه این موضوع را نیز تشکیل داده‌ایم.

وی افزود: 89 پروژه با اعتباری معادل 6 هزار و 200 میلیارد تومان در استان قابلیت واگذاری را دارند که امیدواریم با جذب سرمایه‌گذار این فرآیند با سرعت خوبی انجام شود.

در ادامه این جلسه راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: ما در سال 94 سند راهبردی اقتصاد مقاومتی استان را تدوین کردیم، ورود ماشین آلات صنعتی، اصلاح صنایع نخریسی، اعزام هیات‌های تجاری، ثبت جهانی فرش مشهد و کاشمر، احیای برخی صنایع، ایجاد اتاق فکر حل مشکلات تولید و... از جمله برنامه‌های ما در این زمینه هستند.

وی گفت: 12 برنامه عملیاتی را برای اجرای ابلاغ مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی تهیه کردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: ما در حوزه صنعت استان 750 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان احتیاج داریم و این در حالی است که بخش خصوصی در این عرصه بیش از هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی ادامه داد: تقاضا داریم که بتوانیم برخی کالاهای زیرکلید را وارد کنیم تا بتوانیم پس از فرآوری، آن‌ها را مجدد صادر کنیم.

علیرضایی تصریح کرد: ما اگر بتوانیم واحدهای قطعه‌سازی را تکمیل کنیم ساپکو آمادگی خرید از ما را دارد و اگر اعتبار 250 میلیارد تومانی را دریافت کنیم می‌توانیم بسیاری از این مشکلات را حل کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تقاضا داریم که در حوزه مشاغل خانگی به ما کمک کنید زیرا ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد و حمل نقل ریلی استان هم وضعیت مشابهی دارد. 580 واحد تجاری معادل 10 درصد واحدهای ما تعطیل هستند که 50 درصد از این میزان مربوط به واحدهایی هستند که مثل آجر و ریخته‌گری نیاز به تخصیص امکانات تغییر تکنولوژی دارند.

علیرضایی عنوان کرد: با حرکت کردن 30 درصد از واحدهای تولیدی ما مابقی واحدها هم حرکت خواهند کرد که این موضوع فرصت خوبی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی در تجارت خارجی خراسان رضوی وجود دارد، اضافه کرد: ما 5 کشور همسایه داریم که باید نیازهای متنوع آن‌ها را تامین کنیم و لذا در برنامه تجارت خارجی بازارهای جدیدی را تعریف کرده‌ایم که در همین راستا ما تقاضا داریم که برای ما اقداماتی در روسیه و هند صورت بگیرد تا زمینه برای تجارت فراهم شود.

به گزارش صبح قزوین غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این جلسه تصریح کرد: رهبری در شهریور سال 89 موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، نکته خاص نامگذاری امسال، پسوند اقدام و عمل است که نشان می‌دهد توصیه‌های قبلی آنگونه که شایسته بوده به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: انتظارات از شما به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بسیار بالاست و باید بدانیم آنچه که در کشور ما همواره مطرح بوده است این بوده که سودآوری در کارهای غیرمولد همواره بالاتر از کارهای مولد بوده است و از دولت انتظار می‌رود که این معادله را به نفع کارهای مولد تغییر دهد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: هنوز زمینه برای حرکت اقتصادی فراهم نیست و در کشور تورم مقرراتی راه فعالیت‌های اقتصادی را بسته است و ما باید بدانیم سرانجام می‌خواهیم در شرایط غیرعادی تصمیمات غیرعادی بگیریم یا نه؟

شافعی خاطرنشان کرد: ما در سال‌های گذشته قوانینی داشتیم که مشمول شرایط خاص بوده و همچنان هم ادامه دارد در صورتی که ما از آن شرایط خارج شده‌ایم و این موارد بندهایی هستند که بر دست و پای فعالان اقتصادی ما بسته شده است.

وی افزود: ما در استان تقاضاهایی از شما داریم اینکه در دولت دکتر روحانی در عرصه عمل این را ببینیم که استانداران را والی دولت بدانید و به آن‌ها نگاه هزینه‌ای نداشته باشید، بلکه نگاه درآمدی داشته باشید و این را در نظر بگیرید که کشور با برنامه واحدی که در تهران تنظیم می‌شود قابلیت توسعه را نخواهد داشت و باید برنامه‌های منطقه‌ای توسعه داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: از دولت تقاضا داریم که رفت و آمدهای پرتردد علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ایران را با توجه به ظرفیت‌های استان‌ها توزیع کند و استان‌های معین را در این زمینه تعیین کنید تا بتوان از این ظرفیت بالا بهره برد.

شافعی اضافه کرد: بانک‌های بزرگ نیاز به بازار مصرف بزرگ دارند و بار بازار بر عهده آن‌هاست و از آنجا که در دولت قبل ارز خانگی بالایی توزیع شده است و ما تقاضا داریم که با اجرای یک سیاست صحیح و اختصاص یک سود منطقی مثلا 6 درصد آن‌ ارزها را برای بانک‌ها جذب کنیم و آن‌ها را به فعالان تولیدی اختصاص دهیم و کاری کنیم که بدون تورم به تولید کمک کنیم.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان