۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین رجعت بی‌سوادی، مشکل بزرگ سوادآموزی است
کد خبر: ۱۸۳۴۵۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

رجعت بی‌سوادی، مشکل بزرگ سوادآموزی است

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان تاکید کرد: رجعت بی‌سوادی مشکل بزرگ سوادآموزی است.

رجعت بی‌سوادی، مشکل بزرگ سوادآموزی است

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان تاکید کرد: رجعت بی‌سوادی مشکل بزرگ سوادآموزی است.

هادی احمدنیا در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه زنجان اظهار کرد: اگر چه رسالت آموزش و پرورش آموزش است ولی مشکل بزرگی که با آن مواجه خواهیم شد رجعت بی‌سوادی بوده است. از بین 7200 نفر که تحت پوشش فعالیت‌های سوادآموزی قرار دارند 4000 نفر بی‌سواد مطلق بوده و بقیه فعالیت‌ها در زمینه تحکیم سوادآموزی است.

وی افزود: با توجه به اطلاعات به دست آمده از سرشماری سال 90، شهرستان ابهر با 98.5 درصد دارای بیشترین و ماه‌نشان با 82 درصد دارای کمترین نرخ باسوادی در استان زنجان در بازه سنی 10 تا 49 سال بوده است.

احمدنیا خاطرنشان کرد: فعالیت‌های سوادآموزی به صورت گسترده‌ای انجام شده است، به گونه‌ای که میزان باسوادی در ابهر به 99 درصد و در ماه‌نشان به 93 درصد رسیده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: یونسکو برای فعالیت‌های سوادآموزی در کشورها از واژه ریشه‌کنی استفاده کرده است ولی در دنیا هنوز این مشکل وجود دارد. 700 میلیون نفر بی‌سواد در دنیا وجود دارد.

احمدنیا با بیان اینکه برای ریشه‌کنی بی‌سوادی، مشوق‌هایی برای هر دو گروه آموزش‌دهنده و آموزش‌گیرنده در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: هر فرد آموزش گیرنده پس از قبولی در امتحان 134 هزار تومان برای تشویق دریافت می‌کند و همچنین فرد آموزش‌دهنده نیز پس از کسب نمره قبولی توسط سوادآموز در دوره سوادآموزی 700 هزار تومان و در دوره انتقال نیز 800 هزار تومان دریافت می‌کنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه با وجود اینکه دوره تحکیم جزو دوره‌های رسمی سوادآموزی نیست، 120 هزار تومان به فرد آموزش‌دهنده پرداخت می‌شود، یادآور شد: از سال بعد رویه تغییر خواهد کرد و افرادی که کماکان بی‌سواد باشند از خدماتی محروم خواهند شد. مثلا ممکن است در دریافت گواهی‌نامه راهنمایی و رانندگی و یا صدور پروانه کسب دچار مشکلاتی شوند.

وی در خصوص سوادآموزی به افراد بالای 49 سال، اعلام کرد: محتوا و وسایل کمک‌آموزشی در اختیار این گروه قرار خواهد گرفت و در صورت مراجعه این افراد از آن‌ها حمایت می‌شود، ولی حمایت‌های مالی در خصوص این گروه صدق نمی‌کند.

احمدنیا تاکید کرد: تعیین باسواد یا بی‌سواد بودن افراد با توجه به ردپاهایی که در اسناد ثبتی دارند انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان