۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین حکم کسانی که با بیانیه مردم را به خیابان کشاندند «محاربه» است
کد خبر: ۱۸۱۸۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

آیت‌الله خاتمی:

حکم کسانی که با بیانیه مردم را به خیابان کشاندند «محاربه» است

"کسانی که دستور داده باشند که مردم به خیابان‌ها بریزند و بیانیه داده باشند و کُلت دست گرفته و تیراندازی کرده باشند، از نظر فقهی حکم محاربه است ولی این حکم را بخواهیم به هر کسی نسبت دهیم باید دادگاه تشکیل شود".

حکم کسانی که با بیانیه مردم را به خیابان کشاندند «محاربه» است
به گزارش صبح قزوین به نقل از تسنیم، در مدرسه علمیه دارالشفاء در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) خدمت آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری رسیدیم.
مصاحبه‌ای که یک ساعت طول کشید و آیت‌الله خاتمی همچنانی که در نماز جمعه تهران باصلابت سخنرانی می‌کند در این گفت‌وگو نیز وقتی صحبت از جریان فتنه و پشتیبانی از ولایت می‌شد باصلابت سخن می‌گفت.
آیت‌الله خاتمی که در کسوت خطیب نمازجمعه تهران است در 5 تیر 88 بود که پشت تریبون نماز جمعه در مورد حکم «محاربه» سخن گفت.
وی در مورد این قسمت از خطبه‌ای که در آن مقطع خوانده بود، گفت: در آن خطبه من 7-8 نکته گفتم که اگر مراجعه بفرمایید می‌بینید.
یک نکته این بود، به کسانی که بازی خوردند و فریبشان دادند به‌خصوص جوان‌ها با مهر برخورد شود، حتی تعبیرم این بود که برای این‌ها پرونده هم تشکیل نشود.
یعنی این بخش از صحبتم هم برجسته بود.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: در آن خطبه یک مبنایی هم گفتم.
گفتم که ما در فقه‌مان سه عنوان داریم؛ یکی عنوان «بغی» است که خروج بر امام عادل است.
یکی عنوان "محاربه" است که کسانی با سلاح (سلاح گرم یا سرد) به خیابان بریزند و آدم بکشند و مردم را بترسانند.
یکی هم"افساد فی الارض" است.
من در آن صحبت از کسی اسم نبردم.
گفتم اگر کسانی این عناوین را داشته باشند، حکم‌شان را قرآن بیان کرده است.
وی همچنین با تأکید بر اینکه شأن نماز جمعه، شأن دادن معیار است نیز اظهار داشت: شأن نماز جمعه، شان صدور حکم نبوده و نیست اما شأن دادن معیار هست.
الآن هم می‌گویم کسانی که به خیابان‌ها بریزند و با سلاح گرم یا سرد ایجاد رعب کنند، به مسجد حمله کنند و بی‌گناهان را بکشند مصداق محارب‌اند، اما اثبات محاربه با دادگاه است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کسانی که دستور داده باشند که مردم به خیابان‌ها بریزند و بیانیه داده باشند و کُلت دست گرفته و تیراندازی کرده باشند، از نظر فقهی حکم محاربه است ولی این حکم را بخواهیم به هر کسی نسبت دهیم باید دادگاه تشکیل شود.
ما در خطبه‌ها مسئله کلی را گفتیم اما باید دادگاه تشکیل شود و دادگاه بر اساس ضوابط حکم محاربه را صادر کند.
آیت‌الله خاتمی در مورد اظهارات برخی شخصیت‌هایی که نسبت به فتنه 88 ابراز طلبکاری می‌کنند نیز تصریح کرد: طلبکاری که خیلی پررویی است.
نظام از آنها و برافروزندگان آتش فتنه طلبکار است.
8 ماه کشور را در آشوب نگه داشتند و در کشور بحران آفرینی کردند.
آبروی نظام را در جهان بردند.
زیر چتر حمایت این‌ها به سیدالشهدا(ع) و امام(ره) اهانت شده و افرادی کشته شدند، باز هم طلبکاری؟! این نهایت پرروگری است که فتنه‌گران خودشان را طلبکار بدانند.
وی همچنین در مورد روحیه دیکتاتوری سران داخلی فتنه گفت: دیکتاتوری،گاهی دیکتاتوری نشان‌دار است و گاهی بی‌نشان.
دیکتاتوری نشان‌دار مثل صدام یا شاه است.
دیکتاتوری بی‌نشان دیکتاتوری است که پوششی از دموکراسی هم دارد.
بنابراین دیکتاتوری آقایان بی‌نشان است.
این‌که بگویند به‌دلیل اینکه رأی نیاورده‌اند، بنابراین انتخابات باطل است دقیقاً دیکتاتوری است، منتهی بدون نشان و در پوشش دفاع از حقوق ملت است،کدام ملت؟! ملتی که در مقابل شما ایستاده‌اند؟! راهپیمایی 9 دی 88 علی‌التحقیق از راهپیمایی‌های 22 بهمن باشکوه‌تر بود، یعنی یک ملت در برابر شما ایستادند، آن‌وقت می‌گویند حقوق ملت.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه خسارت‌های اقتصادی حاصل از فتنه فراوان است، تصریح کرد: بنده در این تحریم‌ها هم دست نامحرمان را می‌بینم.
قبل از این تحریم‌های کذایی شخصیت‌هایی تحریم شدند از جمله آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح یزدی و این کمترین بودیم اما چه‌کسی به این‌ها خط می‌دهد و چه‌کسی به این‌ها آدم‌ها را معرفی می‌کند، جز این‌ها؟! جز با همکاری این‌ها؟! بنده معتقدم همچنان مشغول ضربه‌زدن هستند.
آیت‌الله خاتمی همچنین خاطرنشان کرد: برخی آن رفتاری که اوایل انقلاب داشتند که از نفرت از آمریکا و.
.
.
بود، کاملاً عدول کردند و در فتنه کاملاً با سفارتخانه‌های بیگانه به‌خصوص سفارت انگلیس مرتبط بودند، بعدها در اعترافاتشان گفتند.
خطیب نماز جمعه تهران همچنین در مورد اینکه برخی قصد داشتند در روز عاشورای 88 وی را ترور کنند، نیز گفت: روز عاشورا سال 88 بنده در میدان نبوت اقامه جماعت کردم.
بنده به‌فضل خدا جبهه بودم ولی وحشت آن روز تهران را بیش از جبهه دیده‌ام.
پیش‌نماز مسجد‌النبی(ص) می‌گفت: تصمیم قطعی برای زدن تو را داشتند، گفته بودند: با سلاح سرد و اگر نشد با سلاح گرم به حساب فلانی برسید.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین در مورد موضوع حصر آقایان موسوی و کروبی نیز اظهار داشت: مسئله حصر به نظر می‌رسد کمترین برخوردی بود که نظام با این آقایان داشت.
شما که در جریان هستید مردم در تظاهراتشان چه می‌گفتند، چه شعارهایی می‌داند.
شعارهای خیلی بالاتر از حصر بود.
کمترین برخوردی که از رأفت نظام اسلامی با برخی از سران فتنه کرد، همین حصر خانگی بود که در خانه خود باشند و البته نتوانند آب به آسیای دشمنان این ملت بریزند، زیرا اگر آزاد بودند «دم‌به‌دم» مصاحبه می‌کردند و بیانیه‌های تند و تیز می‌دادند و ایجاد تشنج و اختلاف در جامعه می‌کردند.
این حصر جلوی این آسیب را گرفته تجلی رأفت نظام با این‌ها بود.
  انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان