۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین متولیان فرهنگی در تربیت نسل جوان قصور کردند/ فضای معنوی دانشگاه‌های ما مناسب نیست
کد خبر: ۱۸۱۸۲۹ نویسنده: مصطفی ساکتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۲ ساعت: ۱۵:۲۵ ↗ لینک کوتاه

جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس در مصاحبه با صبح قزوین:

متولیان فرهنگی در تربیت نسل جوان قصور کردند/ فضای معنوی دانشگاه‌های ما مناسب نیست

جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس بیان کرد: متاسفانه فضای معنوی دانشگاه‌های ما بسیار آلوده شده است به نحوی که نمی‌توانیم به فرزندانمان اجازه دهیم در دانشگاه‌های مختلط درس بخوانند، پرداختن به موضوعاتی از این دست باید اولویت کار مسئولین باشد.

متولیان فرهنگی در تربیت نسل جوان قصور کردند/ فضای معنوی دانشگاه‌های ما مناسب نیست
مصطفی ساکتی، رزمنده و جانباز دوره هشت سال دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: بسیاری از کسانی که ما فکر می‌کنیم با شهادت از پیش ما رفته‌اند در واقع زنده‌اند و این ما هستیم که زمان ما را با خود برده است.
وی در ادامه افزود: جانبازان ما مشکلات فراوانی دارند که با بازگو کردن به یک کتاب قطور تبدیل خواهد شد، البته منظور من مشکلات مادی نیست؛ بلکه بازماندگان جنگ از عفونی شدن فضای معنوی جامعه نالان هستند و معتقدند فضای خواهر و برادر دیروز به فضای دکترها، مهندس ها و حاج آقا های امروز تبدیل شده است.
این جانباز شیمیایی در ادامه به بیان خاطرات خود از دوران جنگ و نحوه اعزامش به جبهه پرداخت و اذعان کرد: اولین بار در سال 1362 در یک اتوبوس پنهان شدم و خودم را با زحمت فراوان به پادگان ابوذر غرب رساندم تا بتوانم به جبهه‌های نبرد اعزام شوم.
وی اضافه کرد: در آن زمان کسی را بین اقوام خود نداشتم که بتواند در این زمینه مرا یاری کرده و در لیست پذیرش قرار دهد و به دلیل کمی سن و جثه کوچک از بسیاری از توفیقات محروم می‌شدم.
ساکتی بیان کرد: در آن دروان سال تولدم را از 48 به 45 تغییر دادم و می‌خواستم در عملیات کربلای 4 شرکت کنم اما متاسفانه به این عملیات نرسیدم، در سال 1365 ثبت نام رسمی انجام داده و پذیرفته شدم و بعد از آن آموزش دیدم.


وی یادآور شد: خوشبختانه موفق شدم در عملیات کربلای 5 بطور کامل حضورداشته باشم که با جهاد رزمندگان اسلام آن عملیات منجر به فتوحات بسیاری شد، همچنین در مناطق سقز، بوکان و مریوان و خدمت کردم. در بخشی از عملیات کربلای 4 نیز حضور داشتم اما طبق تدبیر فرماندهان در این عملیات شرکت نکردم.
این رزمنده عنوان کرد: پس از عملیات کربلای 5، در والفجر 10 شرکت کردم که به آزاد سازی حلبچه ختم شد، در این عملیات در کنار بزرگانی همچون حاج آقا صباغ، ذبیح اله محمدی و حاج حسین فریدی به عنوان بیسیم چی خدمت می‌کردم.

حفاظت از حریم مملکت اسلامی را وظیفه خود می‌دانستیم


این جانباز شیمیایی خاطرنشان کرد: همیشه از بیسیم و ادوات ارتباطی خوشم می‌آمد و به این نوع تکنولوژی علاقه داشتم؛ عملیات والفجر 10 که تمام شد و ما ارتفاعات مشرف به حلبچه را فتح کردیم، به اتفاق همرزمان وارد شهر شدیم، در آن زمان اول سربازان عراقی وارد شدند و بین ما نبرد کوچکی اتفاق افتاد، پس از آن، هواپیماهای عراقی آمدند و ما را بمباران شیمیایی کردند. در ابتدا فکر می‌کردیم این بمب‌ها عمل نمی‌کنند.
ساکتی ادامه داد: اما دیدیم که پس از اصابت به زمین دود فسفری رنگی از آنها خارج می‌شود اما انفجاری در کار نبود، در ادامه هنگام گشت زنی در شهر، اثرات آن در قالب سرفه نمایان شد و حدود 6 دقیقه بعد حاج مهدی صباغ اعلام کرد که این بمب‌ها شیمیایی بوده است و باید از ماسک‌هایمان استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: حین گشت زنی در شهر شاهد فجایع بسیاری بودیم که مسبوق به سابقه بود اما این بار مردمِ خودشان را مورد بدترین ظلم‌ها قرار داده بودند که بسیار ناراحت کننده بود، این افراد، شهید ظلم دولتمردان خود شدند.
این جانباز دفاع مقدس درباره مجروحیت خود گفت: بدن من تا سالیان سال این بیماری را در خود نگاه داشت تا سال 77 که پس از 12 سال آثار آن ظاهر شد و در نهایت ما هم عضو کوچکی از جامعه جانبازان شیمیایی شدیم.
وی انگیزه شرکت در جبهه‌های نبرد را امر ولی فقیه اعلام و ابراز کرد: در آن زمان سن برای ما مطرح نبود و حفاظت از حریم مملکت اسلامی را وظیفه خود می‌دانستیم.

برای برقراری حکومت اسلامی جریان‌های چپ و راست معنایی ندارد

ساکتی بیان کرد: کسی که خود را سرسپرده ولایت بداند دیگر سن و سال نمی‌شناسد و به محض اخذ امر ولی، حاضر و آماده به خدمت خواهد بود.


وی تاکید کرد: اگر همین حالا هم به ما امر کنند، دیگر بیماری و ضعف بدنی مان را فراموش می‌کنیم و حتی اگر از گردن به پایین هم جانباز باشیم با عقل و گوش و زبانمان سربازی خواهیم کرد.
این جانباز با اشاره به وضعیت جوانان امروز خاطرنشان کرد: هم اکنون جوانان با ایمان زیاد داریم اما این واقعیت تلخ را هم باید بپذیریم که درجه خلوص نوجوانان 14 ساله امروز با 14 ساله‌های آن زمان تفاوت دارد، در این زمینه هم ما و هم جامعه فرهنگی و تربیتی مقصر است.
وی بیان کرد: ما از همان سال‌های جنگ می‌توانستیم فرهنگ جنگ را در جبهه زنده نگه داریم اما اقدام موثری صورت نگرفت؛ اعتقاد قلبی من این است که جوانان امروز ما همان جوانان دیروز هستند تنها ظاهرشان کمی تفاوت پیدا کرده است.


این رزمنده اذعان کرد: بسیاری از افرادی که در این زمینه وظیفه داشتند قصور کردند و این را باید شجاعانه بپذیرند؛ امروز که آماج حملات سایبری قرار داریم، بدون سلاح ضربه خواهیم خورد؛ برای جلوگیری از پاتک دشمن باید با زنده نگه داشتن فرهنگ جبهه، جوانانمان را در مقابل این آسیب‌ها ایمن نگه داریم.
وی تاکید کرد: اگر هدف ما برقراری حکومت اسلامی در جهان است باید بدانیم که جریان‌های چپ و راست معنایی ندارد و همه باید عضو حزب واحدی باشیم، اگر بتوانیم فضای معنوی دفاع مقدس را با وجود اینکه بسیار دیر شده است، وارد فضای امروز کنیم می‌توانیم با انواع جنگ نرم و سخت مبارزه کنیم.
ساکتی ابراز کرد: این مهم بر عهده متولیان فرهنگی مملکت از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، سپاه، بنیاد شهید، بنیاد جانبازان، مربیان امور پرورشی و حتی مربیان ورزشی است.
وی گفت: متاسفانه فضای معنوی دانشگاه‌های ما بسیار آلوده شده است به نحوی که نمی‌توانیم به فرزندانمان اجازه دهیم در دانشگاه‌های مختلط درس بخوانند، پرداختن به موضوعاتی از این دست باید اولویت کار هر مسئولی باشد.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان