۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تمجید کره‌ای‌ها از پیشرفت تکواندو در ایران / ورزش اول کره در تسخیر جوانان ایرانی
کد خبر: ۱۸۱۴۵۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

تمجید کره‌ای‌ها از پیشرفت تکواندو در ایران / ورزش اول کره در تسخیر جوانان ایرانی

سایت معروف کره‌ای به تمجید از پیشرفت تکواندو در ایران پرداخت و نوشت ایرانی‌ها از ورزش اول کره پیشی گرفته‌اند.

تمجید کره‌ای‌ها از پیشرفت تکواندو در ایران / ورزش اول کره در تسخیر جوانان ایرانی

سایت معروف کره‌ای به تمجید از پیشرفت تکواندو در ایران پرداخت و نوشت ایرانی‌ها از ورزش اول کره پیشی گرفته‌اند.

به گزارش صبح قزوین و به نقل از پایگاه اینترنتی یوهان اسپرت، تکواندو ورزش اول کشور کره جنوبی محسوب می‌شود ولی در سال‌های گذشته در تسخیر ایرانی‌ها قرار گرفته و اکنون همه نگاه‌ها از کره به ایران است به همین خاطر معروف‌ترین سایت ورزشی در کره جنوبی یعنی یوهان اسپرت در گزارشی به بررسی این وضعیت پرداخته و در این باره نوشته است:

تکواندو ورزشی که از کره جنوبی نشات گرفت در اوایل دهه 1970 قبل از انقلاب اسلامی در ایران متولد شد. آن هم به خاطر سفری بود که هیات نظامی از کره جنوبی برای آموزش افسران ارتش ایران به این کشور رفتند تا از آن زمان به بعد ایرانی‌ها نیز با این ورزش آشنا شوند. در طول 50 سال حضور این ورزش در ایران تکواندو به ورزشی محبوب در ایران تبدیل شده که در حال حاضر 3 هزار و 500 مرکز تمرین در سراسر کشور ایران وجود دارد که تعداد تیم‌هایی که در ایران در سطوح مختلف رقابت می‌کنند به 500 تیم می‌رسد.

بیشتر افراد باشگاه‌های تکواندو ورزشکاران هستند. در حالی که 9 هزار مرکز تکواندو در کره جنوبی از کودکی ورزشکاران را به خدمت می‌گیرند و این تنها تفاوتی است که بین مراکز تکواندو در ایران و کره است. این تفاوت در فرهنگ باعث شده است ایران در عرصه بین‌المللی در رشته تکواندو کشوری قدرتمند باشد و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و به طور مداوم از کره جنوبی در راه کسب مدال پیشی بگیرد. برای مثال در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌جو ایران با سه طلا و یک برنز در مردان قهرمان شد در حالی که کره جنوبی 2 طلا و 3 نقره کسب کرد. این عملکرد خوب تنها باری نیست که ایران از کره جنوبی پیشی گرفته است.

تیم ملی تکواندو ایران اغلب در عرصه بین‌المللی کره جنوبی را شکست می‌دهد. خیلی از این نتایج مثبت به خاطر خدماتی بوده است که کانگ چین چائول مربی نام‌آشنای کره‌ای با سفر به ایران در سال 1985 و تاسیس اتحادیه تکواندو ایران انجام داد. کانگ در ادامه سرمربی تیم ملی ایران شد و بیش از 200 مربی را در ایران تعلیم داد و روش‌های تمرینی سختی را از جمله قدم زنی و کارهای استقامتی سنگین در برنامه کاری تکواندوکاران ایرانی قرار داد. حتی دولت ایران در سال 2014 برنامه‌ای را تشکیل داد تا از کانگ چین چائو به خاطر 30 سال خدمت در تکواندو تجلیل کند.

حالا می‌توان گفت تکواندو بعد از فوتبال به رشته مورد علاقه در ایران تبدیل شده است. موفقیت هادی ساعی در تکواندو به محبوبیت این رشته ورزشی نزد علاقه‌مندان ایرانی تاثیر داشته است. ساعی دو بار به قهرمانی در بازی‌های المپیک در 2004 آتن و 2005 پکن دست یافته است. داستان موفقیت هادی ساعی به سرعت در ایران پیچید. در کنار آن ایجاد لیگ تکواندو که به نوعی در جهان منحصر به فرد در سال 1999، قدرت این رشته ورزشی را در ایران دو چندان کرد. جایی که سه گروه سنی از تکواندوکاران با هم رقابت می‌کنند تا بلیت دعوت به تیم ملی را برای خود اوکی کنند.

در جلسه‌ای که حسن روحانی رییس جمهور ایران و پارک گئون هائه رییس جمهور کره جنوبی در تهران موفقیت تکواندو در ایران چندین بار به عنوان مثالی برای همکاری‌های دو جانبه همواره مطرح شد. یکی از اعضای اتحادیه تکواندو کره جنوبی که در تمرین‌های تیم جوانان کره در ایران اواخر ماه نوامبر شرکت کرده بود، اعلام کرد تمرین تکواندو در ایران در سطح بین‌المللی است و ایرانی‌ها خیلی به ورزش اول ما علاقه‌مند شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان