۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین درصد بی سوادی شهر و روستا به۸٪ رسیده است
کد خبر: ۱۸۱۴۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون توسعه‌ی مدیریت سازمان نهضت سوادآموزی کشور:

درصد بی سوادی شهر و روستا به۸٪ رسیده است

کوثری گفت: درصد بیسوادی در شهر و روستا در سال ۵۵ از ۳۹ درصد به ۸ درصد کاهش پیدا کرده است و انتظار می‌رود این آمار به‌طور کامل تا نهایی کردن این عدد به صفر درصد، تداوم داشته باشد.

درصد بی سوادی شهر و روستا به۸٪  رسیده است

پرویز کوثری معاون منابع انسانی و توسعه‌ی مدیریت سازمان نهضت سوادآموزی کشور در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: درصد باسوادی در کشور تا کنون به 93 % رسیده است و کمتر از 7% جمعیت ایران بی سواد هستند.

وی در خصوص اینکه از از انقلاب تا کنون رشد سواد در کشور به چه سطحی رسیده است گفت: ازپیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ و آغاز دوباره فعالیت‌های سوادآموزی امیدهای تازه‌ای به وجود آمد اما سرشماری ۱۳۶۵ آشکار ساخت که باوجود گسترش آموزش ابتدایی و اجرای فعالیت‌های سوادآموزی در مناطق شهری و روستایی و به‌ویژه در میان دختران و زنان، قدر مطلق  قدر مطلق بی‌سوادان افزایش یافته و از ۱۴.
۲ میلیون نفر در سال ۱۳۵۵ به ۱۴.
۷ میلیون نفر در سال ۱۳۶۵ رسیده‌است .

معاون منابع انسانی و توسعه‌ی مدیریت سازمان نهضت سوادآموزی کشور اضافه کرد: البته تا کنون میزان رشد سوادآموزی به 93 % ارتقا یافته است.

کوثری با اشاره به استان قزوین در عرصه سواد آموزی بیان کرد: استان قزوین جزء یکی از استان های برتری است که میزان سواد آن بالاتر از حد متوسط می باشد و در بین تمامی استان های کشور در این زمینه توانسته رتبه پانزدهم را کسب نماید.

معاون سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه سرشماری بیسوادی معمولا از طریق مرکز آمار و به‌صورت خود اظهاری انجام می‌شود، یادآور شد: یکی از اولویت‌های اصلی برای باسواد کردن مردم، جامعه گروه سنی 10 تا 49 سال هستند که البته بنا بر آخرین سرشماری سال 90 بالغ بر 93 درصد این افراد باسواد اعلام شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت درصد گروه سنی یادشده از نعمت سواد محروم هستند، اضافه کرد: این مقدار بیسوادی عدد 3 میلیون و 456 هزار و 181 نفر را نشان می‌دهد که البته از این تعداد 430 هزار نفر از اتباع خارجی هستند.
درصد بیسوادی در شهر و روستا در سال 55 از 39 درصد به رتبه پیدا کرده است و انتظار می‌رود این آمار به‌طور کامل تا نهایی کردن این عدد به صفر درصد، تداوم داشته باشد.

وی، به صفر رساندن بیسوادی را یکی از دغدغه‌های سازمان نهضت سوادآموزی برشمرد و یادآور شد: مشارکت جدی همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های دولتی، تنویر افکار عمومی و تحقیر شدن بیسوادی در میان افراد جامعه و همکاری و استفاده از ظرفیت‌های معلمان، مدرسین و مدیران حاضر در مجموعه آموزش و پرورش، بدون شک نقش مهمی را در این راستا ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/7007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان