۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آیا زبان انگلیسی، تنها زبان علمی است؟!
کد خبر: ۱۸۱۲۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۱ ساعت: ۱۷:۲۴ ↗ لینک کوتاه

معصومه طاهری در یادداشتی نوشت؛

آیا زبان انگلیسی، تنها زبان علمی است؟!

سخنان رهبری درباره بحث زبان انگلیسی بیشتر جنبه فرهنگی و تاثیرات نرم آن بود چیزی که ظاهرا رییس جمهور آن را درنیافته بود .

آیا زبان انگلیسی، تنها زبان علمی است؟!
 به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین،در دیداری که مقام معظم رهبری با  معلمان و ومسئولان آموزش وپرورش داشتند در میان صحبت هایشان فرمودند شاید به مسئولین محترم فعلی نگفته باشم امّا قبلها مکرر گفته‌ام؛ این اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. زبان خارجی را باید بلد بود امّا زبان خارجی که فقط انگلیسی نیست، زبان علم که فقط انگلیسی نیست. چرا زبانهای دیگر را در مدارس به‌عنوان درس زبان معین نمیکنند؟ چه اصراری است؟ این میراث دوران طاغوت است، این میراث دوران پهلوی است. مثلا زبان اسپانیولی؛ امروز کسانی که به زبان اسپانیولی حرف میزنند کمتر از کسانی نیستند که به زبان انگلیسی حرف میزنند؛ در کشورهای مختلف، در آمریکای لاتین یا در آفریقا کسان زیادی هستند. 

مثلا میگویم؛ بنده حالا مروج  زبان اسپانیا نیستم که بخواهم برای آنها کار بکنم، امّا مثال دارم میزنم. چرا زبان فرانسه یا زبان آلمانی تعلیم داده نمیشود؟ زبانهای کشورهای پیشرفته‌ شرقی هم زبان بیگانه است، اینها هم زبان علم است. آقا جان! در کشورهای دیگر به این مسئله توجه میکنند و جلوی نفوذ و دخالت و توسعه‌ی زبان بیگانه را میگیرند؛ ما حالا از پاپ کاتولیک‌تر شده‌ایم! آمده‌ایم میدان را باز کرده‌ایم و علاوه بر اینکه این زبان را کرده‌ایم زبانِ خارجیِ انحصاریِ مدارسمان، مدام داریم می‌آوریمش در مقاطع پایین؛ در دبستانها و در مهدِکودک‌ها! چرا؟ ما که میخواهیم زبان فارسی را ترویج کنیم، باید یک عالم خرج کنیم و زحمت بکشیم. 

وقتی‌ کرسی زبان را در یک‌جا تعطیل میکنند، باید تماسهای دیپلماتیک بگیریم که چرا کرسی زبان را تعطیل کردید. نمیگذارند، اجازه‌ دانشجو گرفتن نمیدهند، امتیاز نمیدهند، برای اینکه زبان فارسی را یک‌جا می خواهیم ترویج کنیم؛ آن‌وقت ما بیاییم زبان آنها را خودمان با پول خودمان، با خرج خودمان، با مشکلات خودمان ترویج کنیم. این عقلائی است؟ من نمیفهمم! این را داخل پرانتز گفتم، برای اینکه همه بدانند، توجه کنند. البته‌ نمیگویم که فردا برویم زبان انگلیسی را در مدارس تعطیل کنیم؛ نه حرف من این نیست؛ حرف این است که بدانیم چه‌کار داریم میکنیم؛ بدانیم طرف میخواهد چگونه نسلی در این کشور پرورش بیابد و با چه خصوصیاتی. 

البته رهبری فرمودند  منظور تعطیل کردن زبان انگلیسی نیست  حرفهای ایشان منطقی و عقلایی است درباره  شکستن  انحصار آموزش زبان و تلاش برای استفاده از ظرفیت های موجود است درست است که  پایگاهی مثل آی. اس .آی انگلیسی است و انگلیسی زبان رایج شده است اما آلمانی هم زبان علم شیمی است، زیرا آلمان خاستگاه علم شیمی است یا جامعه شناسی و نظریان مربوط به علوم انسانی  عمدتا به زبان علم فرانسه هستند و بزرگانی دراین عرصه داشته اند؛ البته امروز انگلیسی زبان رایج دنیا است  ساده و روان  است  و به عنوان زبانی بین المللی شناخته می شود ولی این به معنای تام نیست  و انگلیسی همه جا هم نماینده پیشرفت و توسعه نیست. مثلا در ایتالیا مردم این کشور بر زبان ایتالیایی تعصب عجیبی دارند  و زیاد اهل یادگیری زبان انگلیسی مثل ما نیستند با این حال پیشرفت خود را هم دارند  و در علوم و صنایع مختلف از قدرتهای برتر دنیا محسوب می شوند.  

پروفسور کوربوچی  معاون سابق وزیردارایی ایتالیا و  وکیل پایه یک مشهور اروپایی است که درزمینه  تروریسم و دفاع از مسلمانان  فعالیت برجسته زیادی داشته است این حقوقدان  ایتالیایی به درخواست انجمن ادواردو آنیلی برای پیگیری پرونده شهید ادواردو آنیلی با یک تیم ایرانی  وارد  همکاری شد اما این همکاری به این دلیل  ناتمام ماند زیرا کوربوچی اصلا انگلیسی بلد نبود و تنها به زبان ایتالیایی تسلط داشت و ورود تخصصی تیم ایرانی  به این زبان هم مقدور نبود اما کوربوچی اصلا توجهی نمی کرد که که انگلیسی نمیداند می گفت مترجم بیاورید من ایتالیایی هستم. یا در هلند  گفته می شود تابلوها و بنرهای سطح شهر همه به زبان هلندی والمانی هستند با اینکه اغلب مردم با زبان انگلیسی آشنایی دارند. در کشور فرانسه هم به ندرت انگلیسی صحبت می کنند و مردم بسیار روی زبان خودشان تعصب وتقید دارند.

اما  سخنان رهبری درباره  بحث زبان انگلیسی بیشتر جنبه فرهنگی و تاثیرات نرم آن بود چیزی که ظاهرا رییس جمهور آن را درنیافته بود . روحانی یک روز پس از صحبتهای رهبری موضع گیری هایی درباره زبان انگلیسی از خود بروز داد  که در رسانه های خارجی هم انعکاس زیادی داشت او هند را برای نمونه پیشرفت مثال زد؛ کشوری با جمعیت بسیار  که سالهای زیاد مستعمره  انگلیسی ها بود . روحانی این مستعمره  را  به واسطه آموزش زبانش  مثال زد او گفت این مستعمره قدیمی و شناخته شده  به واسطه آموزش زبان انگلیس در علم آی تی پیشرفت کرده است حرفهایی که از یک رییس جمهور  چندان قابل قبول نبود.

شاید بد نباشد آقای روحانی درباره هند بیشتر بداند هند کشوری است که  قبل از زبان انگلیسی زبان فارسی در آن غالب و مرسوم بود و تقریبا هزار سال زبان فارسی در شبه قاره هند  رایج بود وتنها نزدیک به دویست سال است که زبان انگلیسی در هند مرسوم شده است. انگلیسی ها  پس از فتح شبه قاره هند و تسلط بر آن برای اینکه ریشه های هویتی و فرهنگی این کشور را بسوزانند با حربه زبان  وفرهنگ آن وارد شدند تا آنجا که حالا کمتر کسی در هند فارسی می داند، اما آثار زبان فارسی و اشعار فارسی در جای جای هند  و حتی در کاخ ها  و آثار تاریخی اش مشهود است. آقای رییس جمهور بد نیست بدانند که بالییوود را هم مسلمانان تاسیس کردند برای همین زبان رسمی بالییود هم  اردو بود  زبانی که مشترکات زیادی با فارسی دارد و برای همین  فیلم های قدیمی هندی را تا حدودی می توانستیم بفهمیم  و برایمان قابل درک بود اما حالا چند سالی است که هندو ها عرصه سینمایی را به دست گرفته اند و در اولین اقدام  زبان اردو را حذف و زبان هندو را  جایگزین کردند. 

پس زبان  و اجبار در زبان آموزی تاثیر مستقیمی در فرهنگ و سیاست دارد  آقای رییس جمهور هند را با جمعیت یک میلیارد نفری اش را که به خاطر  فقر  و نیروی ارزان قیمت  کاری به محلی برای سرمایه گذاران و بازار محصولات  خارجی تبدیل شده برای ما به عنوان الگو مثال زدند، اما نگفتند ریشه این توسعه  صوری چیست؟! یعنی نیروی کار ارزان قیمت دراین کشور پرجمعیت وفقیر باعث شد  که صنعت  رایانه  آن رشد کند؟! پس از سخنرانی رییس جمهور لیستی از کشورهای انگلیسی زبان در فضای مجازی منتشر شد کشورهای فقیر و جهان  سومی که همه مستعمره  زبان انگلیس بودند پس زبان و زبان آموزی به تنهایی نمی تواند به خود خود باعث پیشرفت شود  مهم مدیریت و سیستم مدیریتی است  ژاپنی ها هم برخلاف تصور در  زبان انگلیسی تسلط ندارند  اما  مدیریت ژاپنی باعث پیشرفت آنها شد. البته برخی شخصیت ها  در زبان بلد بودن خود آقای ریس جمهور تشکیک دارند دکتر ابیانه سفیر سابق ایران در استرالیا  ومکزیک  که سالها درایتالیا هم دیپلمات بوده و حداقل به سه زبان اسپانیولی و انگلیسی و ایتالیایی تسطل دارد در کانال تلگرامی اش پس از سخنانان رییس جمهور نوشت: «روحانی در کنایه‌ای تلویحی به رهبر گفت هند که کشوری با بیش از دو میلیارد نفر جمعیت است، به دلیل «تسلط بر زبان انگلیسی» اکنون در حوزه آی‌تی در جهان موفق عمل کرده است.

اما دانستن زبان انگلیسی آنچنان هم که روحانی می گوید از اهمیت برخوردار نیست و گرنه او نمی توانست بدون آشنایی با زبان انگلیسی از دانشگاه انگلستان دکترای حقوق بگیرد. اخیرا در جلسه ای با یکی از نامزدهای مجلس که ادعا کرده بود زبان انگلیسی را در حد تافل می داند خواسته شد پشت تریبون چند جمله ای به زبان انگلسی سخن بگوید.خوب است این خواسته با آقای روحانی هم مطرح گردد.این سوال باید از روحانی سوال شود که چگونه بدون دانستن زبان انگلیسی دکترای حقوق خوانده و رساله نوشته و از رساله خود دفاع کرده و بخصوص چرا انگلستان به او این دکترا را اعطا نموده است?!!!!!!»

 اما چیزی که درباره سخنان روحانی  و  توجه ایشان نسبت به زبان انگلیسی بیشتر از همه به نظر می رسد آن است که سعی می کند با پیش کشیدن چنین دعواهایی  که مورد توجه رسانه ها  هم قرار می گیرد فشارها از نقد برجام و دستاوردهای  آن را کم  کند  و توپ را در زمین  مخالفت با رهبری بیندازد  تا ازاین طریق مدعی شود  آیت الله  خامنه ای مانع پیشبرد  توانمندی های اقتصادی تیم  دولت  تدبیر و امید است( چیزی که از بعد از سخنرانی روحانی موضع گیری اش دررسانه های بیگانه بازتاب زیادی داشت)  بازی هوشمندانه ای که  رییس سابق   پدافند کشور با همه سوابق نظامی اش در طول جنگ  با کمک  مشاوران  رسانه ای خود در حال پیاده سازی ان است. روحانی به عنوان یک  فرمانده نظامی (بخوانید فردی که مدتها ظاهرا مانند یک سرهنگ زندگی کرده) تلاش دارد تا با یک جنگ ایضایی شکست مفتضحانه برجام را از کانون توجه رسانه ها  و منتقدان دور کند. چراکه میداند در آن عرصه چیزی برای دفاع کردن ندارد.

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان