۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کمبود آب، بزرگترین دغدغه قطب بزرگ کشاورزی شمال کشور
کد خبر: ۱۸۰۹۳۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کمبود آب، بزرگترین دغدغه قطب بزرگ کشاورزی شمال کشور

رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: براساس آمارها سالانه در استان گیلان حدود ۱۲۰۰ میلی‌متر باران می‌بارد اما با این وجود بزرگترین دغدغه کشاورزان کمبود آب است.

کمبود آب، بزرگترین دغدغه قطب بزرگ کشاورزی شمال کشور

رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: براساس آمارها سالانه در استان گیلان حدود 1200 میلی‌متر باران می‌بارد اما با این وجود بزرگترین دغدغه کشاورزان کمبود آب است.

به گزارش گروه دریافت خبر صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه گیلان، مهندس «غلامعلی جعفرزاده»، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان گیلان در نشست علنی امروز، 20 اردیبهشت‌ماه مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و فرارسیدن روز پاسدار و جانباز در تذکر شفاهی، اظهار کرد: استان گیلان کمتر از یک درصد مساحت کل کشور را برخوردار بوده اما 80 درصد مساحت آن در امر کشاورزی دخیل است هم‌چنین براساس آمارها حدود 317 هزار بهره‌بردار در امور کشاورزی در این استان مشغول به کار بوده و 28 درصد از اشتغال استان به امر کشاورزی معطوف است.

وی با بیان این‌که استان گیلان قطب بزرگ کشاورزی در شمال کشور است، افزود: این استان می‌تواند بخش اعظمی از محصولات مورد نیاز کشاورزی در کشور را تأمین کند اما برخی کم‌کاری‌ها و بی‌برنامگی‌ها به این مسأله ضربه زده است از طرفی دیگر در شرایط کنونی برای محصول استراتژیک برنج برنامه مدونی متناسب با منابع آبی استان وجود ندارد و هر سال با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

نماینده مردم رشت گفت: براساس آمارها سالانه در استان گیلان حدود 1200 میلی‌متر باران می‌بارد اما با این وجود بزرگترین دغدغه کشاورزان کمبود آب است. از طرف دیگر مکانیزاسیون روند کشت برنج بسیار ضروری بوده و چاره حل مشکلات این حوزه است، چون در شرایط کنونی کشاورزی اقتصادی نبوده و فرآیند کشت و برداشت بسیار گران تمام می‌شود هم‌چنین براساس برنامه پنج ساله توسعه پنجم و طبق طرح تجهیز نوسازی، 50 تا 60 هزار هکتار از اراضی باید برای این حوزه آماده می‌شد اما تاکنون 20 هزار هکتار طبق این طرح انجام شده است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر تاکنون معرفی اقلام پرمحصول صورت نگرفته هر چند که براساس گزارش اعلام شده این موضوع نتوانسته رقم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد همچنین متأسفانه بیمه خسارت کشاورزی بسیار با تأخیر به کشاورزان پرداخت می‌شود و کشاورزان خسارت دیده باید 6 تا 9 ماه منتظر دریافت مبالغ و خسارت‌ها باشند.

جعفرزاده یادآور شد: در شرایط کنونی خرید تضمینی محصولات کشاورزی بهترین راهکار برای افزایش توان مالی کشاورزان و تقویت انگیزه آنهاست.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان