۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین عراقچی; وزارت‌خارجه آماده همکاری‌ با همه کشورهاست/ سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن به ایران
کد خبر: ۱۸۰۳۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۰ ساعت: ۱۰:۴۱ ↗ لینک کوتاه

سمینار مشترک ایران و ژاپن؛

عراقچی; وزارت‌خارجه آماده همکاری‌ با همه کشورهاست/ سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن به ایران

معاون وزیرخارجه ایران گفت: ایران همواره معتقد است با تقویت همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه می‌تواند در جهت گسترش سیاست خارجی گام بردارد.

عراقچی; وزارت‌خارجه آماده همکاری‌ با همه کشورهاست/ سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن به ایران
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ،سید عباس عراقچی معاون وزیرامورخارجه کشورمان در "سمینار مشترک ایران و ژاپن تحت عنوان زنان صلح و توسعه پایدار" که امروز دوشنبه (20 اردیبهشت ماه) در محل دفتر مطالعات وزارت امورخارجه برگزار شد، با اشاره به قدمت بی شمار روابط ایران و ژاپن اظهار داشت: این دو کشور به دلیل قرابت فرهنگی و اجتماعی در جایگاه منطقه نقش ویژه‌ای دارند این دو کشور با توجه به اینکه در شرق و غرب آسیا هستند فرهنگ اصیلشان همواره نفوذپذیری بسیاری دارد.

وی افزود: این فرهنگ اصیل در جهت حاکمیت اخلاق، نوع دوستی و صلح طلبی است و در حمایت از رییسان شباهت فرهنگی بسیاری دارند که در ایران به شکل جوانمردانه بروز دارد. 

معاون وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به گسترش مناسبات بین ایران و ژاپن اظهار داشت: شورای همکاری اقتصادی میان ایران و ژاپن تشکیل شده و پس از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شاهد هستیم مقامات بلند پایه این کشور در سطح سیاسی و تجاری به ایران آمدند، این رفت‌ و آمدها نشان دهنده این است که ظرفیت بالقوه دو کشور در مسیر بالفعل قرار گرفته است. 

وی افزود: شرایط بین‌المللی پس از برجام و مذاکرات هسته‌ای به گسترش روابط دو کشور کمک شایانی می‌کند و این نشست قدمی مثبت در مسیر تحول مناسبات دو کشور درزمینه اجتماعی و حوزه زنان است.

عراقچی تصریح کرد: جای خوشوقتی است كه ملاقات های چندباره سران دو كشور در حاشیه اجلاس های بین المللی تا آن میزان مفید بوده كه به سفر قریب الوقوع جناب آقای آبه نخست وزیر محترم ژاپن به تهران منجر شده است. همچنین سفرها و ملاقات های وزرای خارجه، جناب آقای ظریف و جناب آقای كیشیدا، روال مستمری پیدا كرده و مناسبات سیاسی دو كشور را تثبیت نموده است. 

معاون وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه اهداف سال 2030 میلادی بر مبنای توسعه اقتصادی و فرهنگی است، اظهار داشت: توسعه اقتصاد، فرهنگ و سیاست به نوبه خود در جهت رشد نقش زنان در جامعه کمک می‌کند، چرا که می‌دانیم بدون حضور فعال زنان در جامعه نمی‌توان به پیشرفت‌هایی در برخی حوزه‌ها دست یافت.

وی ادامه داد: ایران با تکیه بر اعتقاد مذهبی خود تحت عنوان برابری زن و مرد که در اصول 20 قانون اساسی نیز آمده است در جهت ارتقای جایگاه زنان تلاش کرده است و حاصل این توجه رشد سطح مشارکت زنان در حوزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

عراقچی با تأکید براینکه دستور کار توسعه پایدار در سال 2030 میلادی در جهت همکاری تهران و توکیو تصریح کرد: دو ملت ایران و ژاپن قربانی سلاح کشتار جمعی بودند ایران با سلاح شیمیایی صدام و توکیو با سلاح شیمیایی آمریکا که به دنبال این اتفاق باعث شده که قربانیان این حادثه برای مقابله با اشاعه سلاح هسته‌ای تجربیات بسیاری را کسب کنند و سیاست‌هایی را در راستای خلع سلاح هسته‌ای بکار گیرند.

وی تصریح کرد: مهمترین زمینه همکاری ایران و ژاپن در راستای خلع سلاح هسته‌ای است و امروز تأسف آور است که خشونت و افراطی گری منجر به ایجاد هرج و مرج در کشورهای منطقه شده است امروز در منطقه می‌بینیم که تروریست‌ها ناامنی‌های بسیاری را بوجود آوردند که می‌تواند در جهت آواره شدن خانواده‌ها و گسترش ناامنی برای آنها حرکت کند براین اساس توسعه پایدار جهانی باید منوط به صلح پایدار شود.

عراقچی با تأکید براینکه خشونت و افراطی‌گری فرصت را برای پیشرفت انسان‌ها ایجاد نمی‌کند تصریح کرد: ایران همواره معتقد است با تقویت همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه می‌تواند در جهت گسترش سیاست خارجی گام بردارد و وزارت‌خارجه آمادگی همکاری‌اش با همه کشورها از جمله ژاپن را اعلام می‌کند.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان در پایان با اشاره به سوابق روابط دوستانه و نزدیک ایران و ژاپن خاطر نشان کرد: ما اطمینان داریم در حرکت جمعی‌مان به سمت توسعه صلح ژاپن شریک بزرگ خواهد بود.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان