۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عربستان سعودی منافع خود را در ایجاد تنش می‌داند/ بودجه نظامی ۱۷۹ میلیارد دلاری فرانسه تا سال ۲۰۲۰
کد خبر: ۱۸۰۰۱۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

عربستان سعودی منافع خود را در ایجاد تنش می‌داند/ بودجه نظامی ۱۷۹ میلیارد دلاری فرانسه تا سال ۲۰۲۰

رئیس مؤسسه آینده‌نگری و امنیت اروپا گفت: بودجه نظامی فرانسه طی سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ براساس سیاست‌های دفاعی به ۱۷۹ میلیارد دلار می‌رسد که این میزان یک سوم بودجه سالانه آمریکا است.

عربستان سعودی منافع خود را در ایجاد تنش می‌داند/ بودجه نظامی ۱۷۹ میلیارد دلاری فرانسه تا سال ۲۰۲۰

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری صبح قزوین ، نشست بررسی ابعاد نظامی، دفاعی ایران و فرانسه و آینده همکاری‌های دو کشور در این حوزه به ویژه در مواجهه با بحران‌های جاری در منطقه غرب آسیا با حضور حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک، امانئول دوپویی رئیس مؤسسه آینده‌نگری و امنیت در اروپا (APSE) و کریم پاکزاد عضو حزب سوسیالیست فرانسه و پژوهشگر بین‌الملل عصر امروز در ساختمان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امانئول دوپویی طی سخنانی با اشاره به انتشار کتابی در فرانسه که به بررسی وضعیت این کشور در عرصه بین‌المللی و نظامی می‌پردازد، اظهار داشت: کتاب سفید فرانسه که هر 15 سال یک بار منتشر می‌شود که آخرین بار هم در سال 2013 منتشر شد تأکید دارد که فرانسه یک قدرت اروپایی بوده که دارای نفوذی کلی در جهان است. هرچند که بودجه دفاعی و نظامی این کشور به هیچ ‌وجه قابل مقایسه با کشورهایی همچون آمریکا نیست.

وی در ادامه افزود: ایالت متحده آمریکا سالانه 650 میلیارد دلار بودجه نظامی دارد در حالی که فرانسه دارای بودجه 31.4 میلیارد دلاری است. بنابراین این رقم‌ها نشان می‌دهد که فرانسه هزینه‌های زیادی را نسبت به مصارف نظامی و امنیتی و دفاعی صرف نمی‌کند اما به هر ترتیب به عنوان یک قدرت بزرگ در جهان محسوب می‌شود.

دوپویی تصریح کرد: براساس مطالعات و پیش‌بینی‌‌های صورت گرفته فرانسه در بین سال‌های 2014 تا 2020 براساس چارچوب‌های سیاست دفاعی خود 179 میلیارد دلار در عرصه امنیتی و دفاعی هزینه خواهد کرد که البته این مبلغ یک سوم بودجه سالانه آمریکا است.

رئیس مؤسسه آینده‌نگری و امنیت اروپا با بیان اینکه فرانسه یک قدرت متوسط ولی استراتژیک و هوشمند است، گفت: فرانسه دارای عناصر و ویژگی‌های خاصی است که این استراتژیک‌ها و نحوه بهره‌مندی از آنها به بودجه این بخش محدود می‌شود.

دوپویی افزود: هم‌اکنون 30 هزار نظامی فرانسوی در چارچوب فعالیت‌های نظامی فعالیت دارند که از این تعداد 10 هزار نفر در عملیات‌های خارجی شرکت می‌کنند که عمدتاً در آفریقا  حضور دارند به طوری که می‌توان گفت 80 درصد نیروهای نظامی فرانسه در آفریقا هستند.

وی تأکید کرد: حضور نیروهای نظامی فرانسه در چارچوب اهداف مورد نظر انجام می‌گیرد که البته یکی از این اهداف مقابله با مرکزیت تروریسم به خصوص در سوریه، عراق و آفریقا است.

دوپویی ادامه داد: علاوه بر اینگونه فعالیت‌ها 12 هزار نیروی نظامی در خاک فرانسه برای مقابله با تروریسم به کار گرفته شدند. البته می‌توان گفت فرانسه در سه سطح در زمینه امنیتی و دفاعی فعال است.

رئیس مؤسسه آینده‌نگری و امنیت اروپا تأکید کرد: فرانسه آماده است با بحران‌هایی که تروریست‌ها ایجاد می‌کنند به خصوص در خاک این کشور مبارزه جدی داشته باشد که براین اساس نیروهای نظامی ما از سپتامبر 2014 تا 2015 برای مقابله با داعش و نیروهای تروریستی در سوریه و عراق حضور دارند.

وی تصریح کرد: فرانسه در آفریقا نسبت به کشورهای دیگر موضع پیشتاز دارد اما در خاورمیانه عمده‌ترین اقدامات این کشور تأمین تجهیزات برای متحدان خود است که شامل کانادا، آمریکا و 34 کشور متحد عرب می‌شود.

دوپویی با بیان اینکه فرانسه از نظر عملیات و تعهداتی که از نظر دفاعی برای خود منظور می‌کند همواره دو پیش‌شرط را مدنظر قرار دارد، افزود: اقدامات دفاعی فرانسه همواره با هماهنگی کشورهای مقصد انجام می‌گیرد و فرانسه هیچگاه یک طرفه مداخله امنیتی و دفاعی نکرده است.

وی ادامه داد: فرانسه در کشورهای مختلف صرفاً اقدامات نظامی و دفاعی ندارد بلکه در جهت حفظ ثبات آن کشور و بازگشت امنیت در منطقه نقش زیادی ایفا کرده است. لذا برهمین اساس ما در سال 2013 تعداد 11 کشته و در سال 2014 تعداد 5 کشته در عملیات‌های خارج از فرانسه داشته‌ایم. همچنین در افغانستان در طی سال‌ 2004 تا 2014 تعداد 89 نظامی فرانسه کشته شدند.

رئیس مؤسسه آینده‌نگری و امنیت اروپا گفت: در ماه‌های آینده شاهد مبارزه جدی‌تری با وضعیت‌های غیر انسانی مهاجرت خواهیم بود و فرانسه در این  زمینه فعالیت‌های بیشتری خواهد داشت.

در ادامه این نشست کریم پاکزاد عضو حزب سوسیالیست فرانسه و پژوهشگر عرصه بین‌الملل طی سخنانی اظهار داشت: ما در سوریه و عراق دچار بحرانی هستیم که کمتر دیده شده است. همچنین جنگ در این دو کشور یک موقعیت ژئوپلتیک به خود گرفته و شاهد گره‌های مختلفی در این اتفاقات هستیم که باز کردن هر یک از این گره‌ها مشکل است.

وی افزود: یکی از عوامل مهم در دور ماندن ایران از جامعه بین‌الملل تحریم‌های همه جانبه آمریکا و سپس در سال‌های اخیر اعمال تحریم‌های متحدان این کشور است. به طوری که اعمال این تحریم‌ها گستره فعالیت را برای عربستان سعودی باز گذاشت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تأکید کرد: ما همه می‌دانیم که عربستان سعودی یک قدرت، فرهنگ و تمدن نیست بلکه تنها با به دست آوردن پول ثروتمند شده است. لذا داشتن چند صد هواپیما و جنگنده نظامی نمی‌تواند برای یک کشور قدرت بیاورد. بنابراین هیچ وقت سلاح به تنهایی برای کشوری ایجاد قدرت نمی‌کند.

پاکزاد ادامه داد: داشتن قدرت برای کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد به طور مثال داشتن جمعیت، موقعیت جغرافیایی مناسب، داشتن تمدن و فرهنگ غنی در ایجاد قدرت مؤثرند و مجموعه‌ای از این عوامل می‌تواند کشور را قدرتمند کند. به طوری که ایران با دارا بودن این شرایط در منطقه یک قدرت محسوب می‌شود نه عربستان سعودی.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردا روزی هم عراق بر مشکلات فائق بیاید می‌تواند یک قدرت باشد گرچه پول و ثروت کمتری نسبت به عربستان سعودی دارد اما آن ویژگی‌ها و عوامل به وجود آورنده قدرت را دارا است.

عضو حزب سوسیالیست فرانسه تأکید کرد: تنها چیزی که به عربستان سعودی قدرت داده شیوع وهابیت است و این کار را از 30 سال پیش و یا دورتر با استفاده از برخی ابزارها، همچنین با توجه به شرایطی که در چند سال اخیر بر اثر اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران صورت گرفت و باعث کنار گذاشتن ایران در منطقه و جهان شد، آنها (عربستان سعودی) توانستند اقدامات قابل توجهی نسبت به گسترش وهابیت که بسیار خطرناک‌تر از اقدامات دفاعی و... است انجام دهند.

پاکزاد گفت: براساس فعالیت‌های عربستان سعودی هم‌اکنون و به طور متوسط 19 هزار مدرسه وهابیت در منطقه آسیای مرکزی،افغانستان و پاکستان و حتی در فرانسه فعال هستند و حتی در مساجد نیز در جهت گسترش وهابیت در حال تلاشند.

وی با بیان اینکه تجاوز به یمن و کشتار انسان‌ها توسط عربستان سعودی تا الان ثمره‌ای برای آنها نداشته است، افزود: عربستان سعودی منافع خود را در ایجاد تنش در منطقه می‌داند به طوری که در نقطه مقابل منافع ایران در کاهش تنش‌ها است و این باعث می‌شود نقش ایران در منطقه افزایش یافته و بیشتر به چشم بخورد.

عضو حزب سوسیالیست فرانسه درباره احتمال همکاری‌‌های ایران و فرانسه در آینده گفت: فرانسه علی‌رغم اشتباهات زیادی که از گذشته تا الان داشته اما به این باور رسیده که خطر داعش و تروریست‌ها نه تنها در منطقه بلکه در اروپا و فرانسه نیز حس می‌شود و حتی ما شاهدیم تعداد زیادی از فرانسوی‌ها به گروه‌های داعشی پیوسته‌اند.

پاکزاد بیان کرد:‌ اگر ایران جلوی پیش‌روی داعشی‌ها را در عراق نمی‌گرفت الان البغدادی به اربیل می‌رسید. بنابراین اقدامات ایران بسیار مهم و مفید بود.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان