۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تولید ۶۳ هزار تُن زیتون در سه استان زیتون‌خیز/ سهم قزوین در تامین زیتون کشور قابل توجه است
کد خبر: ۱۷۹۸۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۹ ساعت: ۱۶:۳۳ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد:

تولید ۶۳ هزار تُن زیتون در سه استان زیتون‌خیز/ سهم قزوین در تامین زیتون کشور قابل توجه است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از تولید ۶۳ هزار تن زیتون در سه استان زیتون‌خیز قزوین، زنجان و گیلان و تامین بیش از ۶۵ درصدی نیاز زیتون کشور در این سه استان خبر داد.

تولید ۶۳ هزار تُن زیتون در سه استان زیتون‌خیز/ سهم قزوین در تامین زیتون کشور قابل توجه است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، پیش از ظهر امروز (یکشنبه) نشست مشترک استانداران و رؤسای سازمان جهادکشاورزی استان‌های قزوین، زنجان و گیلان در زمینه هماهنگی کنترل آفت مگس زیتون با رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، استاندار قزوین، قائم مقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون و معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی سه استان در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد.

توانایی آفت "مگس زیتون" در تخریب صد در صدی باغات
محمد علی باغستانی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این نشست با بیان اینکه سالانه 63 هزار تن محصول زیتون در سه استان قزوین، زنجان و گیلان تولید می‌شود که این میزان بیش از 65 درصد از تولید زیتون کشور است، گفت: حدود 59 هزار هکتار از زمین‌های این 3 استان زیر کشت محصول زیتون است؛ بنابراین عمده ویژه زیتون کشور در این استان‌ها تولید می‌شود که نیازمند توجه ویژه‌ای است.

وی با بیان اینکه آفت مگس زیتون از سال 82 و 83 وارد کشور شده و قبل از آن کشور با این آفت مواجه نبود، بیان کرد: آفت مگس زیتون قابلیت بالایی در خسارت زدن به باغات زیتون حتی تا صد درصد دارد بنابراین اگر این آفت را به حال خود رها کنیم خسارات جبران ناپذیری به باغات زیتون وارد خواهد کرد.

کاهش چشمگیر آفت مگس زیتون در دو سال اخیر
باغستانی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر اقداماتی در خصوص کنترل آفت مگس زیتون در کشور انجام شده که در سال 92 میزان خسارت زیتون این سه استان حدود 35 درصد بوده و در سال 94 این میزان خسارت زیر نیم درصد بوده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: در سال 88 حدود 700 تا 800 هزار هکتار عملیات مبارزه با زنگ زرد گندم داشتیم.

شبکه پیش‌آگاهی سطح مبارزه با آفات را کاهش داده
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی امسال و بارندگی ها پیش‌بینی می‌کردیم که نیاز باشد تا 600 تا 700 هزار هکتار عملیات مبارزه انجام شود اما خوشبختانه تنها 20 هزار هکتار عملیات مبارزه با زنگ زرد گندم انجام شد که مهمترین دلیل آن وجود شبکه پیش آگاهی در مزراع گندم بوده است.

این مسئول اضافه کرد: پیش آگاهی و پایش باعث شد سطح مبارزه کمتری در این موضوع داشته باشیم.

باغستانی تاکید کرد: طی دو سال اخیر مشکل آفت مگس زیتون در باغات ما دیده نشده و این یکی از بزرگترین افتخاراتی است که توانستیم این آفت را کنترل و بر آن غلبه کنیم.

توسعه باغات زیتون محور تولید و اشتغال در کشاورزی
فریدون همتی استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: توسعه باغات زیتون می‌تواند یکی از مهمترین محورهای توسعه تولید و اشتغال در سه استان گیلان، زنجان و قزوین باشد، زیتون یکی از محصولات مهم کشاورزی است که در امنیت غذایی مردم نقش مهمی دارد بنابراین باید برنامه‌های مدونی برای توسعه زیتون در کشور و استان‌های زیتون خیز تدوین شود.

وی بیان کرد: زیتون یکی از ظرفیت‌های نهفته کشور است که هم از لحاظ ارزش افزوده هم از لحاظ اقتصادی و تولید اشتغال قابلیت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری را داراست.

این مسئول ادامه داد: با توجه به تجربه خوبی که در سال 93 و 94 در خصوص کنترل و مبارزه آفت مگس زیتون به دست آمد می‌توان این روند را در سال‌های بعد ادامه داد تا خسارت ناشی از هجوم این آفت به مزارع زیتون به حداقل و صفر برسد.

90 درصد روغن کشور وارداتی است
همتی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با ایجاد انسجام و هماهنگی بیشتر در سه استان زیتون خیز کشور مدیریت بهتر و بیشتری داشته باشد و با تخصیص اعتبار و امکانات لازم در دفع به موقع این آفت اقدامات لازم را انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: 90 درصد روغن کشور وارداتی است و توسعه کشت زیتون و دانه‌های روغنی می‌تواند یکی از ظرفیت‌های پایه‌ای باشد که ما بتوانیم از واردات به صادرات روی آوریم و امروزه با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه اقدام و عمل ادبیات ما باید با نگاه اقتصاد مقاومتی اجین باشد و در مسیر توسعه، تولید و اشتغال گام برداریم.

ورود آفت "مگس زیتون" از طریق واردات غیرقانونی به کشور
مشاور وزیر و مجری طرح زیتون کشور نیز گفت: حدود 11 میلیون باغ زیتون در جهان وجود دارد و افزایش تولید زیتون در کشور نشانگر تمایل مردم به مصرف و تهیه این محصول زراعی است.

وی افزود: آفت مگس زیتون در اوایل 82 از طریق واردات غیر قانونی و قاچاق وارد کشور شده و در سال 90 خسارت زیادی به باغات زیتون کشور وارد کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا دوره‌های تخصصی در داخل کشور برگزار شد و تعدادی از کارشناسان دفتر زیتون به خارج از کشور اعزام شدند تا دوره‌های آموزشی برای مبارزه و کنترل این آفت را فرا گیرند.

این مسئول در خاتمه وجود باغ‌های سنتی و قدیمی زیتون، عدم تخصیص اعتبار کافی و لازم، هزینه انتقال و تامین آب در باغات سنتی و نداشتن صرفه اقتصادی در باغات زیتون سنتی از نظر هزینه‎های برداشت را از مهمترین مشکلات باغات زیتون دانست.

تولید 18 هزار تن زیتون در باغات قزوین
نیازعلی ابراهیمی پاک، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز گفت: میانگین عملکرد زیتون استان 3 هزار کیلوگرم در هکتار است که سالانه 18 هزار تن زیتون در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: سطح زیر کشت زیتون در استان قزوین در سال 94 حدود 9هزار هکتار است که از این میزان 6 هزار هکتار بارور و 3 هزار هکتار در مرحله نونهالی است که از نظر تولید زیتون استان قزوین رتبه دوم کشور را دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد بهره‌برداران زیتون‌کار 3 هزار و 200 نفر است و در حال حاضز 5 هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه زیتون کاری در استان وجود دارد.

وی افزود: سیاست دولت در تامین و خودکفایی روغن کشور، تک محصولی بودن این محصول در روستاهای زیتون خیز، برنامه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه کمی و کیفی زیتون در سطح 5 هزار هکتاری در استان، از جمله مباحثی است که اهمیت این محصول در استان را نشان می‌دهد.

اقدامات انجام شده و پیشنهادات سازمان جهاد کشاورزی
ابراهیمی پاک، عملیات جوان سازی 7 هزار درخت مسن، هرس باردهی و کاهش تراکم شاخه در سطحی بالغ بر 250هکتار، عملیات مدیریت کف باغ در 500 هکتار، توسعه 140 هکتاری باغات متراکم با ارقام روغنی مقاوم به مگس زیتون، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی، راه‌اندازی 21 ایستگاه پیش‌آگاهی برای ردیابی آفت، مبارزه با مگس زیتون در کانون‌های مبارزه در سطح 215 هکتاری در 15 روستا و آماده‌سازی سمپاش‌های موجود و خرید 30 دستگاه سمپاش را از اقدامات انجام شده این سازمان در سال 94 برای کنترل آفت برشمرد.

این مسئول در خاتمه سخنانش، بازجوان‌سازی باغ‌های قدیمی و حمایت از آن‌ها، حمایت از تشکل‌های تعاونی و تجهیز آن‌ها به ادوات مکانیزاسیون، حمایت از تولید کنندگان داخلی تجهیزات کنترل غیر شیمیایی و ایجاد بازار رقابتی در این زمینه، خرید تضمینی زیتون روغنی و تدوین برنامه جامع حمایت از تولید زیتون در مناطق آلوده به مگس زیتون در سه استان گیلان ، زنجان و قزوین را از مهمترین پیشنهادات این سازمان در راستای توسعه کشت زیتون دانست.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان