۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عربستان نخستین گام‌هایش به سمت چشم‌انداز ۲۰۳۰ را برداشت
کد خبر: ۱۷۹۷۹۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

عربستان نخستین گام‌هایش به سمت چشم‌انداز ۲۰۳۰ را برداشت

عربستان روز شنبه نخستین گام‌ اساسی برای رسیدن به "طرح تحول ملی" یا همان "چشم‌انداز ۲۰۳۰" خود را با انحلال و ادغام برخی وزارتخانه‌ها و تغییرات در برخی دیگر برداشت.

عربستان نخستین گام‌هایش به سمت چشم‌انداز ۲۰۳۰ را برداشت

عربستان روز شنبه نخستین گام‌ اساسی برای رسیدن به "طرح تحول ملی" یا همان "چشم‌انداز 2030" خود را با انحلال و ادغام برخی وزارتخانه‌ها و تغییرات در برخی دیگر برداشت.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین )، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روز شنبه تغییرات گسترده‌ای را در وزراتخانه‌های دولت ایجاد کرد، تغییراتی که کشور را آماده می‌کند تا وارد اقدامات عملی به سمت چشم انداز 2030 شود.

عبدالرحمن بن محمد الزومان، کارشناس اقتصادی می‌گوید: اقداماتی که روز شنبه اتخاذ شد نخستین و مهم ترین اقدامات محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان و جانشین ولیعهد این کشور به سمت اقتصادی است که دیگر بر نفت تکیه نخواهد داشت. بالا بردن سطح کیفیت و تخصص دلیل انحلال برخی وزارتخانه‌ها یا ادغام یا بازنگری در ساختار آن‌هاست همانطور که درباره وزارت برق و تجارت این اتفاق افتاد.

براساس دستورات صادر شده وزارت نفت به وزارت انرژی و صنعت و معدن تبدیل شد و علی النعیمی، وزیر نفت با نفوذ عربستان پس از سالها برکنار و خالد الفالح بجای وی نشست.

همچنین توفیق الربیعه، وزیر تجارت سابق به عنوان وزیر بهداشت بجای خالد الفالح که قبلا این پست را در اختیار داشت، تعیین شد و ماجد القصبی نیز به عنوان وزیر تجارت انتخاب شد.

الزومان گفت: اصلاحات دیگری نیز به زودی در بسیاری از بخش‌های مالی و بانکی عربستان صورت خواهد گرفت تا یک نظام دولتی قادر به اجرای پروژه‌های 2030 روی کار بیاید.

ریاض اواخر ماه گذشته میلادی طرح تحول ملی یا چشم‌انداز عربستان در 2030 را اعلام کرد. طرحی که شعار "اقتصاد شکوفا، جامعه پویا و میهنی بلندپرواز"را سر لوحه کار خود قرار داده که هریک از این سه عنصر خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

این چشم‌انداز همچنین دارای اصلاحات ریشه‌ای در بخش‌های مختلف و تشکیل طرحی برای آزادی اقتصاد از وابستگی به نفت است.

براساس دستورات پادشاهی عربستان وزارت آب و برق منحل و اسم وزارت حج به وزارت حج و عمره تغییر یافته است که گامی برای توسعه درآمدزایی مقوله حج برای سعودی‌هاست.

نام وزارت کشاورزی نیز به نام وزارت محیط زیست و و آب و کشاورزی و نام وزارت امور مذهبی و اوقاف و ارشاد نیز به وزارت امور مذهبی و دعوت و ارشاد تغییر یافت.

فضل البوعنین، کارشناس اقتصادی بعید ندانست که کاهش هزینه های دولتی که اکنون سعودی‌ها را با خطر ورشکستگی کامل مواجه کرده یکی از دلایل اصلی اوامر پادشاه باشد. وی می‌گوید: اصلاحاتی که روز شنبه صورت گرفت تکمیل کننده تحولاتی است که طی ماه‌های گذشته کشور شاهد آن بود. هدف نهایی رسیدن به اقتصاد شکوفا بدون وابستگی به نفت است.

عربستان با کسری بودجه‌ای حدود 87 میلیارد دلاری در بودجه سال 2016 مواجه است. کاهش قیمت نفت موجب کاهش درآمدهای کشورهای تولید کننده از جمله عربستان شده و سعودی‌ها را برای آینده بسیار نگران کرده است.

البوعنین معتقد است که اجرای طرح 2030 پیچیدگی‌های خاص خود را دارد برای همین لازم است که تمامی وزارتخانه‌ها تخصص لازم را داشته باشند و وزرایی که دانش مربوطه را ندارند کنار گذاشته شوند.

با وجود نشانه‌های بسیار مبنی بر تلاش ریاض برای هماهنگ کردن تخصص در وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی با چشم انداز تعیین شده، الزومان و البوعنین در این مسئله اتفاق نظر دارند که دلیل اصلی ادغام و انحلال برخی وزارتخانه‌ها تدابیر ریاضتی است.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان