۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دعوت «آرمان» هاشمی از روحانی برای دخالت در انتخاب رییس مجلس
کد خبر: ۱۷۹۶۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۹ ساعت: ۱۰:۵۶ ↗ لینک کوتاه

معامله بر سر کرسی ریاست؛

دعوت «آرمان» هاشمی از روحانی برای دخالت در انتخاب رییس مجلس

روزنامه آرمان نزدیک به هاشمی رفسنجانی در یک راه‌حل غیردموکراتیک از حسن روحانی خواست تا با میانجی‌گری میان لاریجانی و عارف رئیس مجلس دهم شورای اسلامی را تعیین نماید.

دعوت «آرمان» هاشمی از روحانی برای دخالت در انتخاب رییس مجلس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،اصلاح‌طلبان بازی دوگانه‌ای را در خصوص انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم شورای اسلامی آغاز کرده‌اند. از یک سو بر آتش رقابت‌های انتخاباتی می‌دمند و از سوی دیگر نسبت به برجسته شدن چنین رقابتی انتقاد می‌کنند. همچنین از یک سو به ظاهر از منتخب اول تهران محمدرضاعارف به جهت حمایت از هویت اصلاح‌طلبی خود پشتیبانی می‌کنند و از سوی دیگر علی لاریجانی را فرد با تجربه می‌دانند که مجلس دهم می‌تواند از شیوه مدیریتش بهره‌مند شود. این در و آن در زدن‌های اصلاح‌طلبان حالا به جایی رسیده که به دنبال میانجی برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس خارج از بهارستان می‌گردند و موضوع مداخله دولت و میانجی‌گری حجت‌الاسلام حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی را میان لاریجانی و عارف پیشنهاد می‌کنند.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان نزدیک به هاشمی رفسنجانی در این باره می‌نویسد: «در راستای انتخاب بهترین رئیس برای مجلس باید گشاده رویی، تعامل و انسجام را جایگزین فشار، رقابت و جبهه‌گیری کرد هر چند لازم است آقایان روحانی و آیت آ... هاشمی درباره قانع کردن این دو گزینه مطرح برای ریاست جلسه‌ای برگزار کنند و آقای لاریجانی را قانع سازند. اگر این موضوع به شکل مسالمت آمیز حل نشود، آثار منفی و مخرب آن را در سال آینده نمود خواهد داشت.»

البته مشخص نیست که این روزنامه از چه آثار مخربی صحبت می‌کند اما اینکه افراد خارج از مجلس را در یک امر انتخاباتی داخلی مجلس دخالت بدهند موضوع جالب توجهی است. این درحالی است که همین رسانه‌ها در مسائل جزئی دیگر همچون موضوع مینو خالقی که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، اصرار دارند که نباید نهاد دیگری در مجلس دخالت کند و اعتبارنامه وی بایستی در مجلس و توسط نمایندگان بررسی شود.

پیشنهاد مداخله‌جویانه روزنامه نزدیک به هاشمی به روحانی درحالی است که مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه تعیین رییس و هیئت‌رئیسه مجلس دهم صرفاً جزو وظایف نمایندگان منتخب مردم است، گفت: «رییس‌جمهور نیز در این خصوص مصرانه از اعضای هیئت دولت خواسته‌اند تا ورود نکنند.

اما به نظر می‌رسد که کم‌اطلاعی خبرنگار این روزنامه و منافع سیاسی سبب شده تا این رسانه پیشنهاد دخالت قوه مجریه در کار قوه مقننه را بدون توجه به عواقب آن مطرح کند.

دلواپسی رسانه‌ اصلاح‌طلب نزدیک به هاشمی در حالی است که حسین مرعشی از نزدیکان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر کاملاً متفاوتی دارد و برعکس این رسانه معتقد است که بایستی رقابت آشکاری میان لاریجانی و عارف شکل بگیرد و آن را مبارک می‌خواند.

وی دراین‌باره می‌گوید:‌«عده‌ای از دوستان هم در جبهه اصلاح‌طلبان و هم جبهه اصولگرایان طوری حرف می‌زنند که گویی بین آقای عارف و آقای لاریجانی برای ریاست مجلس نباید رقابتی وجود داشته باشد. من با چنین موضع‌گیری‌هایی کاملاً مخالف هستم. من معتقدم بایستی بین آقای عارف و آقای لاریجانی رقابت جدی وجود داشته باشد.»

البته جنس کلام مرعشی در نسبت دادن مخالفت اصولگرایان برای رقابت عارف و لاریجانی از جنس نسبت دادن و حرف دردهان دیگران گذاشتن است که اصلاح‌طلبان در این زمینه یدطولایی دارند و یکی از شیوه‌های جنگ روانی آن‌هاست. این در شرایطی است که پیش‌ازاین نیز یکی از مسئولان نزدیک به اصلاح‌طلبان بیان کرده بود عده‌ای از تحریم خوشحال بودند و منافع داشتند در تحریم و تأکید کرده است «می‌گویند ما در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم و چرا زندگی خوب ما را بر هم زدید.» درحالی‌که با یک جستجوی اینترنتی مشاهده می‌شود که اصولگرایی چنین سخنی به زبان نیاورده است و وجود عینی در عالم واقع ندارد.

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در یک دوراهی انتخاب قرارگرفته‌اند که در آن بیش از آنکه منافع جناحی برای آن‌ها حکم کند خرده گروه‌های قدرت‌طلب و شخصیت‌های برجسته این جناح سیاسی سعی در تعیین نتیجه کاردارند و سعی می‌کنند در یک بده بستان موضوع را حل و فصل نمایند که نتیجه کار برای این خرده‌گروه‌ها آورده‌ای داشته باشد. از این روست که تلاش می‌کنند موضوع را به خارج از ساختار رأی‌گیری دموکراتیک مجلس کشانده تا دور یک میز منافع آن را تقسیم کنند که پیشنهاد روزنامه حامی هاشمی نیز در این راستا قابل‌توجه است.

 
انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان