۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین در مهمانی امشب پاستور چه خواهد گذشت/ آیا حضور "مینو خالقی" حاشیه‌ساز می‌شود؟
کد خبر: ۱۷۹۳۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۸ ساعت: ۱۷:۱ ↗ لینک کوتاه

در کمتر از ۲۰ روز به آغاز مجلس دهم؛

در مهمانی امشب پاستور چه خواهد گذشت/ آیا حضور "مینو خالقی" حاشیه‌ساز می‌شود؟

میهمانی امشب پاستور در حالی با منتخبین مجلس برگزار می‌شود که حضور برخی مدعوین در این ضیافت حاشیه‌ساز خواهد بود.

در مهمانی امشب پاستور چه خواهد گذشت/ آیا حضور "مینو خالقی" حاشیه‌ساز می‌شود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، کمتر از 20 روز به آغاز فعالیت‌ مجلس دهم مانده و این روزها پاستور در تلاش است تا در آخرین چانه‌زنی‌ها با راه‌یافتگان به مجلس، طیفی همسو با دولت تدبیر و امید را در بهارستان آینده روی کار آورد.

از این‌رو دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان امشب در ضیافت شامی نمایندگان منتخب مجلس دهم را گردهم می‌آورد تا در اولین نشست مشترک دولت با منتخبین مجلس آینده گامهایی را در جهت تقویت تعامل بیشتر دو قوه در روزهای پیش رو بردارد.

علاوه بر این حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هدف از برگزاری این ضیافت را آشنایی نمایندگان منتخب با اعضای دولت، هم‌اندیشی در مورد چالش‌های اصلی کشور، ایجاد هم‌افزایی دولت و مجلس در حل سریعتر مشکلات مردم و یافتن راهکارهایی برای کاهش بروکراسی قوانین و مقررات برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی می‌داند.

این گونه رفتارها از سوی دولت چنین شائبه‌ای را بوجود آورده که قوه مجریه سعی در تاثیرگذاری بر انتخاب رئیس و هیات رئیسه مجلس آینده دارد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در توجیه این مسئله می‌گوید: دولت در تعامل با سایر قوا صرفاً طبق اصول قانون اساسی اصل تفکیک قوا عمل می‌کند و اساساً دخالتی در این موضوع نداشته و نخواهد داشت.

وی بر این باور است دولت نه تنها تمایلی به این موضوع ندارد، بلکه از ورود به این موضوع اجتناب می‌کند و رئیس‌جمهور نیز در این خصوص مصرانه از اعضای هیأت دولت خواسته‌اند صرفاً مشی خود را تعامل و هم‌اندیشی با قوای دیگر و از جمله مجلس جدید قرار دهند.

به هرحال به نظر می‌رسد که مهمانی امشب پاستور بدون سر و صدا به پایان نرسد و حاشیه‌هایی را به همراه داشته باشد که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها حضور مینو خالقی منتخب بلاتکلیف بهارستان در این مراسم باشد. خالقی که چهره سیاسیِ اصلاح‌طلب و نامزد منتخبِ مردم اصفهان در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی است که پس از انتخابات از سوی شورای نگهبان ردِ صلاحیت و آرای او ابطال اعلام شده است. 

اما به نظر می‌رسد دولت در این موضوع با شورای نگهبان اختلاف‌نظر دارد، هنوز هم وضعیت نهایی وی مشخص نیست و بحث‌ها در این رابطه ادامه دارد. چنانچه محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات تصمیم‌گیری در خصوص صلاحیت یا عدم صلاحیت را در حالی که انتخابات پایان یافته مربوط به مجلس شورای اسلامی و با سازوکار تأیید یا عدم تأیید اعتبار نامه وی از سوی نمایندگان مجلس می‌داند. 

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز درباره ابطال رای مینو خالقی معتقد است وقتی که انتخابات یک استان تأیید می‌شود نمی‌توانیم رای یک نفر را تأیید نشده بدانیم اعتبارنامه مینو خالقی باید به مجلس ارائه و در آنجا دربارهٔ صلاحیت این فرد تصمیم گرفته شود.

از سوی دیگر هم حسن روحانی رئیس جمهور در همایش شوراها با استناد به قانون اساسی ایران تاکید کرد براساس قانون اساسی هر نماینده‌ای که از هر حوزه انتخابیه انتخاب می‌شود پس از رای آوردن، اعتبارنامه آن باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در فاصله رای آوردن منتخب تا صدور اعتبارنامه وی در مجلس در آن مداخله کند.

سیامک ره‌پیک سخنگوی هئیت مرکزی نظارت برانتخابات در واکنش به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه قانون اساسی می گوید نماینده که انتخاب می شود با رای حوزه انتخابیه خودش انتخاب می شود و به محض اینکه رای آورد و در مجلس شورای اسلامی اعتبار نامه اش تصویب شد، گفت: در قانون اساسی حکمی در این باره وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اعتبارنامه نمایندگان روند خاصی دارد تصریح کرد: بعد از آنکه انتخابات چه ازنظر صلاحیت ها و چه از جهت حوزه های انتخابیه توسط شورای نگهبان تایید شد، نتیجه آن به دستگاه اجرایی اعلام می شود و بعد از آن هیات نظارت وهیات اجرایی باید اعتبارنامه نمایندگان را امضا وتایید کنند، اگر تمام این مراحل طی شد آن وقت اعتبار نامه نمایندگان به مجلس داده می شود و در مجلس نیز طبق قانون به اعتبار نامه‌ها رسیدگی می شود.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت برانتخابات گفت: بر اساس قانون هیات بررسی نمایندگان در مجلس مربوط به آن بخشی خواهد بود که شورای نگهبان نسبت به آن بخش اظهار نظر نکرده باشد. کلیه قوانین عادی تحت حاکمیت اصول قانون اساسی و براساس آن قابل تفسیر و بررسی است و قانون اساسی حق نظارت بر انتخابات را بصورت مطلق و عام به شورای نگهبان داده است.

ره‌پیک افزود: شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی اش که نظارت بر انتخابات است در مورد پرونده های انتخاباتی اظهار نظر می کند لذا باید در بیان اصول و مفاد حقوقی قانون اساسی دقت کامل شود. 

خالی از لطف نیست که بدانیم پیش از این نیز محمدرضا عارف به عنوان سرلیست فهرست امید با ارسال پیامکی از مینو خالقی برای حضور در نشست منتخبان فهرست امید در تهران و ضیافت شام رئیس‌جمهور دعوت کرده بود. دعوتی که خالقی تمایلی برای صحبت درباره آن با خبرنگاران نداشت، ( تماسی که از سوی خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان گرفته شد). حال با این توصیفات باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا دولت تدبیر و امید در ارتباط با انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه مجلس بی‌طرف خواهد بود؟!

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان