۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین افزایش تولید آزادگان تا شهریور/ جهش ۳۰۰ هزار بشکه ای تولید از غرب کارون
کد خبر: ۱۷۹۰۸۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

افزایش تولید آزادگان تا شهریور/ جهش ۳۰۰ هزار بشکه ای تولید از غرب کارون

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با بیان این که امسال ٩٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید میدانهای غرب کارون اضافه می شود، افزود: در مجموع دو سال اخیر و امسال، ظرفیت تولید غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز افزایش می یابد.

افزایش تولید آزادگان تا شهریور/ جهش ۳۰۰ هزار بشکه ای تولید از غرب کارون

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با بیان این که امسال ٩٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید میدانهای غرب کارون اضافه می شود، افزود: در مجموع دو سال اخیر و امسال، ظرفیت تولید غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ، عبدالرضا حسین نژاد امروز (شنبه) در سومین روز از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان این که تولید آزادگان جنوبی با حفاری سه حلقه چاه تولیدی علاوه بر تولید قبلی ٧٥٠٠ بشکه افزایش یافته است، افزود: تا پایان شهریورماه، ٦٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید آزادگان جنوبی علاوه بر ٥٠ هزار بشکه قبلی اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت متن ظرفیت نفت درجای غرب کارون را ٦٤ میلیارد بشکه اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال تولید فاز نخست آزادگان شمالی و یادآوران آغاز شده و هم اکنون مجموع تولید این دو میدان به ٨٠ هزار بشکه رسیده است.

وی با بیان این که ظرفیت تولید ١٦٠ هزار بشکه نفت در غرب کارون ایجاد شده است، افزود: تولید میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران در فاز نخست به صورت تدریجی افزایش خواهد یافت.

به گفته مدیرعامل شرکت متن، در روزهای آینده، نفت آزادگان شمالی و یادآوران برای صادرات به مخازن نفتی منتقل می شود.

حسین نژاد درباره مذاکره به شرکتهای چینی برای توسعه فاز ٢ آزادگان شمالی و یادآوران نیز تصریح کرد: در میدان یادآوران هنوز بر روی قیمت و شرائط در حال مذاکره هستیم و در مورد آزادگان شمالی نیز چینی ها هنوز پیشنهاد مالی خود را ارائه نکرده اند.

مدیرعامل شرکت متن تصریح کرد: چنانچه در فاز دوم توسعه میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران با چینی ها به توافق نرسیم، توسعه این میدانها در قالب قراردادهای جدید به مناقصه خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قرارداد محرمانگی با شرکت توتال به معنای واگذاری توسعه فاز ٢ آزادگان جنوبی به این شرکت است، ادامه داد: این قرارداد به معنای این است که شرکت توتال اطلاعات اولیه ای را که از شرکت نفت درباره این میدان دریافت می کند در اختیار شرکت دیگری قرار ندهد؛ همچنین قرار شده است تا توتال طی یک ماه اولیه پروپوزال اولیه را درباره آزادگان جنوبی در اختیار شرکت نفت قرار دهد.

وی درباره تولید میدان یاران شمالی نیز تصریح کرد: توسعه این میدان هم اکنون از پیشرفت ٨٠ درصدی برخوردار است و تا شهریور ماه تولید ٣٠ هزار بشکه ای از آن محقق می شود.

مدیرعامل شرکت متن در پاسخ به این سئوال که آیا شرکت متن برای توسعه میدان چنگوله با شرکتهای روسی مذاکره داشته است، تصریح کرد: شرکت متن با شرکتهای روسی در این باره مذاکره ای انجام نداده است اما امکان دارد شرکت ملی نفت مذاکراتی را در این ارتباط داشته باشد.

حسین نژاد درباره توسعه میدان مشترک آذر نیز گفت: توسعه این میدان تا حدودی از برنامه عقب است اما با توجه به این که مشکل منابع مالی آن حل شده است، انتظار داریم در نیمه دوم امسال تولید ٣٠ هزار بشکه ای از این میدان محقق شود.

وی با اشاره به توسعه میدان گازی کیش نیز اظهار کرد: مهمترین مشکل توسعه این میدان تامین منابع مالی است به نحوی که قرار شده است برای توسعه واحد فرآورشی آن ٩ شرکت ایرانی و خارجی برای تامین مالی مشارکت داشته باشند که امیدوارم این امر به نتیجه برسد.

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: واگذاری توسعه میدانهای غرب کارون در قالب قراردادهای جدید نفتی به این معنا نیست که شرکتهای داخلی توان توسعه این میدانها را ندارند؛ زیرا توسعه این میدانها به منابع مالی فراوانی نیاز دارد که شرکتهای داخلی فاقد این منابع هستند.

حسین نژاد خاطرنشان کرد: بر اساس قراردادهای جدید نفتی، شرکتهای خارجی باید برای توسعه میدانها با شرکتهای ایرانی مشارکت کنند که این امر نیز مبتنی بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

به گفته مدیرعامل شرکت متن، حفاری چاههای بخش خشکی میدان گازی کیش تا پایان امسال به اتمام می رسد.

حسین نژاد درباره دکلهای غرب کارون افزود: با توجه به برنامه های توسعه ای، تعداد دکلهای غرب کارون تا پایان امسال نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان