۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین چاشنی محبت معجزه می‌کند/ داشتن تعهد و وجدان کاری از ویژگی‌های بارز معلم موفق است
کد خبر: ۱۷۸۹۹۲ نویسنده: نقی سیاهکالی مرادی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۸ ساعت: ۱۱:۵۰ ↗ لینک کوتاه

​مصاحبه با معلم پیشکسوت قزوینی:

چاشنی محبت معجزه می‌کند/ داشتن تعهد و وجدان کاری از ویژگی‌های بارز معلم موفق است

معلم پیشکسوت قزوینی با بیان اینکه چاشنی محبت معجزه می‌کند، گفت: داشتن تعهد و وجدان کاری، مجهز به علم روز بودن و آگاهی نسبت به سیاست‌های کلان و کلی کشور در بحث آموزش و پرورش از ویژگی‌های بارز معلم موفق و نمونه است.

چاشنی محبت معجزه می‌کند/ داشتن تعهد و وجدان کاری از ویژگی‌های بارز معلم موفق است
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ،
بی شک هیچ یک از افراد جامعه منکر تلاش و زحمات معلمان نیستند و همواره یاد و خاطره آنها را بر ذهن دارند به ویژه خاطره معلم سال اول ابتدایی که برای همیشه در ذهن انسان باقی می‌ماند و محبت‎ها و گرمی سخنانش هرگز فراموش نمی‌شود.

به منظور گرامیداشت و تکریم هفته معلم و تقدیر از تلاش و همت همه معلمان که در مقاطع مختلف تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مشغول خدمت هستند، گفت‌وگویی با یکی از پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت داشتیم که در ادامه، متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید.

صبح قزوین : لطفا خود را کامل معرفی کنید:
نقی سیاهکالی مرادی هستم با 28 سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش. آخرین مدرک تحصیلی بنده، فوق لیسانس روان‌شناسی است و مدت‌های طولانی در آموزش و پرورش تدریس داشتم.
مدتی نیز مسئول امور تربیتی و معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی بودم. از سال 81 به بعد نیز به عنوان کارشناس و مسئول امور تربیتی، معاون پرورشی و رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک قزوین فعالیت داشتم.
هم‌اکنون نیز به عنوان مدیر مرکز کانون رشد مینودر به عنوان مشاور نیز فعالیت دارم.
صبح قزوین : رسالت کار معلمان از نگاه شما چیست؟
این جمله معروف را بسیار شنیده‌ایم که رسالت معلمان همان رسالت انبیاست.
در دنیای امروز دانش‌آموزان علاوه بر آموزش به کسب مهارت‌های زندگی نیاز دارند زیرا عمده دلایل انحرافات، مشکلات، ناهنجاری‌ها، بیماری‌ها، بی انگیزگی‌ها و دردسر آفرینی نوجوانان برای والدین به دلیل نداشتن مهارت‌های زندگی است.
یکی از وظایف اصلی معلمان در کنار تدریس، پرداختن به بحث مهارت‌های زندگی است به طور مثال در بحث مهارت خودشناسی معلمان وظایف سنگینی بر دوش دارند.
بخش اعظمی از دانش‌آموزان، توانمندی، ظرفیت، سلایق و استعدادهای خود را نمی‌شناسند و خود را دست کم می‌گیرند به عبارتی رابطه خوبی با خود ندارند. هنر یک معلم ایجاد ذوق و اندیشه در نوجوانان است. اگر دانش‌آموزی به مرحله خودشناسی رسید و انگیزه‌اش تقویت و خود را باور کرد، برای برداشتن گام‌های بعدی آماده می‌شود.
یکی دیگر از رسالت‌های کار معلمی، تقویت اعتقادات دینی و مذهبی است. معلمان با توجه به عملکرد مثبت دینی و اسلامی که دارند می‌توانند الگویی برای شاگردانشان باشند و موجب تقویت روحیه دینی در آنها شوند.
معلمان همچنین در بحث تفکر انتقادی، نحوه مقابله با فشارهای روانی و سایر مقوله‌ها نیز تاثیر زیادی دارند.

صبح قزوین : دانش‌آموزان امروز با دانش‌آموزان دیروز چه تفاوت‌هایی دارند؟
دانش‌آموزان امروز با دانش‌آموزان دیروز قطعا تفاوت‌های عمده‌ای دارند زیرا دانش‌آموزان نسل گذشته در شرایط همان روز رشد کرده‌اند هم‌اکنون بچه‌ها اطلاعات فراوان و متنوعی را از حوزه‌های مختلف دریافت می‌کنند.
اگر روزی معلم و والدین تنها فرد باسواد و الگو به شمار می‌آمدند اما امروز شرایط به‌گونه‌ای است که دانش‌آموزان و فرزندان اطلاعات خود را به طرق مختلفی کسب می‌کنند.
معلمان باید روشنایی در مسیر رشد فرزندان ایجاد کنند که از مسیر اصلی دچار انحراف نشوند. معلمان باید جهت دهی و مسیر را به دانش‌آموزان نشان دهند و با ارائه سبک‌های مختلف آنها را راهنمایی کنند.
به نظر من معلمان امروزه باید با سبک اقتدار همراه با محبت با دانش‌آموزانشان برخورد کنند چراکه سبک‌های استبدادی، منع کردن، ترساندن، سخت گیرانه و تنبیه کردن در دنیای کنونی نتیجه بخش نیست.
چاشنی محبت معجزه می‌کند زیرا بچه‌ها در هر دوره‌ای نیاز به محبت مستمر والدین، معلمان و سایر نهادهای تربیتی دارند.

صبح قزوین : برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان چه راهکارهایی داشتید؟
همواره در طی مدت تدریسم در مدارس و در دانشگاه، به مباحثی که عنوان کردن اعتقاد دارم و با جدیت همراه با اقتدار و محبت تلاش داشتم تا دانش‌آموزان شایستگی‌های خود را به ظهور برسانند و برای انقلاب و کشور مفید باشند و دانش‌آموزانی در طراز جمهوری اسلامی ایران تربیت شوند.
به نوبه خودم در حد توان برای تحقق این اهداف تلاش کردم اما اینکه چقدر موفق بودم یا خیر باید نظر شاگردان و دانشجویانم را جویا شد.
اما در کل وقتی به گذشته برمی‌گردم احساس رضایت می‌کنم زیرا حس می‌کنم توانستم با بسیاری از این دانش‌آموزان تعامل خوبی برقرار کنم و راهکارهای مناسبی داشته باشم البته در برخی مواقع از نظرات آنها نیز استفاده کرده‌ام.

صبح قزوین : عدالت آموزشی به چه معناست؟
معتقدم معلم‌ها باید دانایی و علم داشته و به سبک‌های مناسب ارائه مطالب نیز آگاه باشند تا آموزش به شکل مطلوبی انجام شود. اگر مجهز به علم بوده و به سبک‌های ارائه نیز مسلط باشیم همراه با رفتار مناسب با شاگردان، آموزش به معنای واقعی شکل می‌گیرد وگرنه خیلی از دانش‌آموزان می‌توانند آموزش را از طریق جزوه خوانی و دیدن تصاویر نیز یاد بگیرند.

صبح قزوین : معیارهای یک معلم نمونه از دیدگاه شما کدامند؟
معلم نمونه باید چند خصلت داشته باشد، داشتن تعهد و وجدان کاری، مجهز به علم روز بودن و آگاهی نسبت به سیاست‌های کلان و کلی کشور در بحث آموزش و پرورش و حرکت در راستای تحقق اهداف از ویژگی‌های بارز معلم موفق است.
معلمان باید ضمن هماهنگی با مسئولان خود، تعامل و همفکری سازنده‌ای نیز با سایر همکاران برای آشنایی و تمرین سبک‌های نو داشته باشند و در جهت تقویت روحیه ملی و عزت نفس دانش‌آموزان تلاش کنند و روحیه اندیشیدن و داشتن نگاه مثبت را به آنها بیاموزد.

صبح قزوین : شیرین‌ترین خاطره از اولین روز تدریس
من به عنوان معلم دانش‌آموزان استثنایی وارد آموزش و پرورش شدم. روز اول تدریسم وقتی وارد کلاس شدم بعد از صحبتی که متناسب با شرایط سنی آنها داشتم از شاگردان خواستم تا اگر شعری بلد هستند آن را بخوانند.
از میان بچه‌ها، دختر خانم بسیار چاقی بود که دستش را بلند کرد و شعر توپولویم توپولو، صورتم مثل هلو را خواند. از شنیدن این شعر که تناسب زیادی با شرایط جسمی او داشت من تا ده دقیقه خندیدم و دانش‌آموزان نیز با مشاهده خنده من به خنده افتادند این یکی از بهترین خاطرات من از دوران تحصیلم است که در ذهنم حک شده است.
در حال حاضر یکی از بهترین لحظات زندگیم، زمانی است که شاگردان خود را که اکنون مسئولیت‌هایی را در جامعه عهده دار هستند، مشاهده می‌کنم.

صبح قزوین : تلخ ترین خاطره شما از دوران تحصیل کدام است؟
بدترین خاطره‌ام مربوط به مباحث آموزشی نیست.

صبح قزوین : اگر به گذشته بازگردید آیا باز هم معلمی را انتخاب خواهید کرد؟ من دو شغل را خیلی دوست داشتم یکی رفتن به نظام و دیگری معلمی. اکنون نیز اگر به 28 سال قبل برگردم باز هم یکی از این دو را انتخاب خواهم کرد.

صبح قزوین : بهترین هدیه‌ای که در روز معلم گرفته‌اید چه بوده است؟
هدایای مختلفی گرفتم اما یکی از بهترین‌ها، مربوط به جمله‌ای است که یکی از شاگردانم در خصوص معلم و معلمی در برگه‌ای ساده و معمولی نوشته بود که هنوز در کتابخانه‌ام نگه داشته‌ام و برای من بسیار جالب و لذت بخش بود چراکه حاکی از نگاه و رفتار محبت آمیزی بود که دانش‌آموزان نسبت به بنده داشتند.

صبح قزوین : نهایت آمال و آرزوی شما کدام است؟
بزرگترین آرزوی من عاقبت بخیری است دعا می‌کنم خدای بزرگ دست ما را بگیرد و مرگ ما را هم شهادت در راه خدا قرار دهد.

صبح قزوین : و اما سوال پایانی، معلمی از نظر شما به چه معناست؟
معلمی یعنی ایثار و گذشت یعنی انسان سازی و درس عشق و محبت. 

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان