۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر و عملی نمی‌شود
کد خبر: ۱۷۸۰۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۵ ساعت: ۲۲:۷ ↗ لینک کوتاه

مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس:

آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر و عملی نمی‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اشتباه دنیای امروز این است که می‌خواهد بدون آزادی معنوی به آزادی‌های اجتماعی دست پیدا کنند در حالیکه آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر و عملی نخواهد شد.

آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر و عملی نمی‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگداشت مقام معلم که امشب(15 اردیبهشت ماه) در دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شهید مطهری مظهر تفکر انقلاب اسلامی و از شاگردان برجسته و نزدیک‌ترین فرد به امام راحل بودند.
وی افزود: امام راحل همواره نسبت به بزرگداشت و تکریم شهید مطهری تاکید داشت و آحاد جامعه را به استمرار راه و تفکر این شهید بزرگوار توصیه می‌کردند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حُسنِ مَطلع یا شروع هر گفتاری در میزان تاثیرگذاری و جذابیت سخن بسیار مهم است از این رو پیامبر اکرم(ص) نیز دعوت الهی خویش را با بیان مطالبی در خصوص انجام واجبات یا مستحبات شروع نکرد بلکه با توحید که ریشه دعوت اسلامی است، آغاز نمود.
وی بیان کرد: ریشه و اساس هر امری اگر به درستی صورت پذیرد در ادامه تنه و شاخ و برگ‌های آن نیز شکل خواهند گرفت.
مطهری عنوان کرد: اشتباه دنیای امروز این است که می‌خواهد بدون آزادی معنوی به آزادی‌های اجتماعی دست پیدا کنند در حالی که آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر و عملی نخواهد شد.
وی در ادامه گفت: اگر به دنبال دستیابی به جامعه‌ای ایده‌آل هستیم بدون آزادی معنوی ممکن نخواهد شد؛ لذا پیامبر گرامی اسلام دعوت خود را با توحید شروع کرده و در ادامه به بیان تعقیبات و مسائل و احکام اسلامی پرداختند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفکر شهید مطهری در مورد تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش بیان کرد: شهید مطهری آنچه بیش از همه در مقوله تعلیم و آموزش بدان تاکید داشت و بارها در بیانات خود به آن اشاره می‌کرد موضوع تقویت قوه تفکر و تعقل همچنین نیروی تجزیه و تحلیل متعلم بود.
وی ادامه داد: معلم و مربی موفق کسی است که بتواند نیروی تجزیه و تحلیل متعلم را تقویت کند و شاگردانی اهل تفکر، ابداع و خلاقیت تربیت کند.

عده‌ای اخلاق را بر اساس منفعت تنظیم می‌کنند
مطهری تصریح کرد: معلم نباید مغز و ذهن متعلم و دانشجو را صرفأ همچون انباری تلقی کند که کالاهای مختلف را بدون نظم و ترتیب در آن جای دهد و به جای ترغیب به تفکر و تجزیه و تحلیل مطالب، به سوی حفظ طوطی وار تشویق کند.
وی تاکید کرد: شهید مطهری در بیانات خود عنوان داشتند که ملاک دانشمند و متفکر بودن، داشتن اساتید بی‌شمار و بهره‌گیری از کلاس درس آنها نیست بلکه ملاک، میزان تفکر و تعقل فرد در کنار بهره‌مند شدن از محضر اساتید برجسته است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این شهید بزرگوار در باب پرورش و تربیت نیز به مسئله کرامت نفس تاکید داشتند و مربی باید در شاگردان خود این موضوع را نهادینه کند که انسان، دارای شأن و منزلت والایی در عالم هستی می‌باشد و جانشین خدا بر روی زمین است از این رو نباید تن به هر رفتار پستی دهد.
وی ادامه داد: عده‌ای اخلاق را بر اساس منفعت تنظیم می‌کنند از این رو کسانی که نگاه مادی و ماشینی به انسان دارند در توجیه فلسفه اخلاق دچار مشکل می‌شوند.
مطهری در پایان خاطرنشان کرد: افراد باید نفس انسانی خود را محترم بدارند و با کنترل نفس حیوانی، آن را در اختیار نفس انسانی قرار دهند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان