۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین حضور مقامات امنیتی آمریکا در نشست اقتصادی ایران و اروپا+ تصاویر
کد خبر: ۱۷۷۶۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۵ ساعت: ۱۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

ردپای نفوذ؛

حضور مقامات امنیتی آمریکا در نشست اقتصادی ایران و اروپا+ تصاویر

این نشست با شرکت مدیران ارشد اقتصادی و فعالان بخش خصوصی ایران جهت تبادل اطلاعات اقتصادی و چگونگی جذب دوباره ایران در بازار جهانی در حالی در زوریخ برگزار می‌شود که دو مقام امنیتی آمریکا در این کنفرانس حضور دارند.

حضور مقامات امنیتی آمریکا در نشست اقتصادی ایران و اروپا+ تصاویر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،قرار است روزهای 14 و 15 اردیبهشت، سومین مجمع اروپا-ایران در «گرند هتل دالدر» زوریخ برگزار شود. در این گردهمایی شمار زیادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور و نمایندگان شرکت‌های بزرگ اروپایی و سفرای برخی از این کشورها در ایران، گرد هم می‌آیند تا به تبادل اطلاعات اقتصادی و همفکری درباره چگونگی جذب دوباره ایران در بازار اروپایی بپردازند. سازمان دهنده این رویداد، موسسه آمریکایی «بی اچ بی امیساری» است که در حوزه مشاوره اقتصادی و تجاری و جمع آوری اطلاعات اقتصادی، تجاری و صنعتی کار می‌کند.

از ایران شخصیت‌هایی چون مدیرعامل بانک پاسارگاد، مدیرعامل شرکت ایمیدرو، مدیرعامل بانک صنعت و معدن، مدیرعامل بانک خاورمیانه، رییس هیات مدیره و مدیرعامل فولاد مبارکه، مدیرعامل بیمه رازی و مدیرعامل هلدینگ «فناپ کو»، بزرگ‌ترین هلدینگ بخش خصوصی فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این مجمع سخنرانی خواهند کرد.

از اروپا هم نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ تجاری و بازگانی و صنایع اروپایی، مقامات ارشد شرکت‌های حقوقی و سفرای کشورهایی چون بلژیک، سوئد و سوییس در ایران، در این مجمع حضور و سخنرانی می‌کنند.

سومین مجمع اروپا-ایران
حضور برخی چهره‌های خاص غربی تا حدی نگرانی‌هایی درباره اهداف جانبی این کنفرانس در ذهن ایجاد می‌کند؛ چهره‌هایی که بیش از آن که اقتصادی باشند، سیاسی و بعضی اطلاعاتی هستند

این مجمع قرار است در قالب 6 پنل بحث، 15 ورک‌شاپ (workshop) صنعتی و سخنرانی میهمانان ویژه برگزار شود. بدیهی است که استفاده از فرصت‌هایی چون این مجمع، برای آشنایی هر چه بیشتر اروپایی‌ها و ایرانی‌ها از شرایط بازار یکدیگر، بحث درباره مزایا و موانع تجارت فیمابین و عادی‌سازی روابط تجاری و بازرگانی ایران و اروپا در دوران پساتحریم بسیار مفید و لازم به نظر می‌رسد.

لیکن در این میان، حضور برخی چهره‌های خاص غربی تا حدی نگرانی‌هایی درباره اهداف جانبی این رویداد در ذهن ایجاد می‌کند؛ چهره‌هایی که بیش از آن که اقتصادی باشند، سیاسی و بعضی اطلاعاتی هستند. بدیهی است که در شرایطی که ما شاهد بدعهدی و کارشکنی غربی‌ها، به ویژه آمریکایی‌ها در اجرای تعهدات خود در اجرای برجام هستیم، تبادل ناخواسته برخی اطلاعات مهم اقتصادی با افراد مشکوک می‌تواند به برگ برنده‌ای در دست دولت‌های غربی برای کارشکنی‌های بیشتر و قرار دادن کشورمان در مضایق و تنگناهای جدید شود. از آن جا که مهمانان محترم ایرانی این مجمع به دلیل جایگاه خود لاجرم دارای اطلاعات مهم و راهبردی درباره نقاط قوت و ضغف و گلوگاه‌های اقتصادی و حتی سیاسی کشور هستند، لازم است نسبت به ریسک‌های بالقوه بیان برخی اطلاعات کلیدی در جریان این مجمع، به‌ویژه در حضور برخی گوش‌های به شدت نامحرم، با آگاهی لازم عمل کرده و مصالح کشور را پیش چشم داشته باشند. در ادامه به معرفی اجمالی چند تن از این چهره‌های مشکوک می پردازیم.

مدیران ارشد اقتصادی ایران در سومین مجمع اروپا-ایران جهت تبادل اطلاعات اقتصادی و همفکری درباره چگونگی جذب دوباره ایران در بازار اروپایی در روزهای 14 و 15 اردیبهشت گرد هم می‌آیند

رامین عسگرد

عسگرد کارمند ارشد وزارت خارجه امریکا، با سابقه‌ای طولانی و گسترده در انجام ماموریت‌های ویژه دیپلماتیک و اطلاعاتی است. او در حوزه‌های مختلف دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و دیپلماسی عمومی کار کرده و در حال حاضر از طریق شرکت مشاوره فعلی خود «آِیسترا»، طرف مشورت بسیاری از دولت های غربی در امور مرتبط با غرب آسیا و به ویژه ایران است.

او در زمان حضور در وزارت خارجه، در چند پست ارشد فعالیت داشت: مدیر «دفتر حضور منطقه‌ای ایران» در زمان ریاست جمهوری جرج دابلیو بوش ( این دفتر مستقر در دوبی، مقر اصلی هماهنگی فعالیت‌های اطلاعاتی-سیاسی آمریکا علیه ایران بود و همین شائبه موقعیت اطلاعاتی بالای او را افزایش می‌دهد)، مشاور سیاسی قرارگاه مرکزی ارتش آمریکا یا سنتکام و مشاور سیاست خارجی ژنرال "دیوید پترایوس" و ژنرال "جیمز ماتیس".

سومین مجمع اروپا-ایران


عسگرد کارمند ارشد وزارت خارجه امریکا، با سابقه‌ای طولانی و گسترده در انجام ماموریت‌های ویژه دیپلماتیک و اطلاعاتی است

عسگرد در شورای امنیت ملی آمریکا، معاون مشاور سیاسی در امور عربستان، وابسته اقتصادی/سیاسی سفارت آمریکا در امارات متحده و مامور ارشد مشاور در سفارت آمریکا در ترکیه نیز بوده است.

او در زمینه تحلیل و مشاوره، عضو ارشد «شورای روابط خارجی آمریکا» و مسوول میز عراق، ایران و ترکیه در این شورا است. عسگرد همچنین مدتی نیز مدیر بخش فارسی صدای آمریکا (VOA) بود.

سومین مجمع اروپا-ایران
عسگرد علاوه بر ارتباط با شورای امنیت ملی آمریکا، مدتی نیز مدیر بخش فارسی صدای آمریکا (VOA) بود

جَرِت بلنک (Jarrett Blanc)

جرت بلنک یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکاست که اکنون در تیم «اجرای برجام» از جانب آمریکایی‌ها عضویت دارد؛ بلنک به عنوان معاون نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان کار کرده و یک دیپلمات کارکشته در امور منطقه جنوب و غرب آسیا محسوب می‌شود.

او مشاور «حکومت موقت ائتلاف» و «شورای حکومتی عراق» در سال‌های پس از اشغال عراق و دستیار «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق اشغالی بود و در تاسیس «کمیسیون مستقل انتخابات»در این کشور نقش مهمی ایفا کرد.

سومین مجمع اروپا-ایران
جرت بلنک یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکاست که اکنون در تیم «اجرای برجام» از جانب آمریکایی‌ها عضویت دارد

او از طرف آمریکا مشاور دولت خودگردان محمود عباس در «کمیسیون مرکزی انتخابات» و «شورای قانون‌گذاری فتح» و مشاور دیپلمات‌های این حکومت بوده است؛ بلنک سوابق ماموریت‌های دیپلماتیک را در لبنان، کوزوو و نپال هم در کارنامه دارد.

جرت بلنک عضو ارشد اندیشکده‌های بسیار پرنفوذ و قدرت‌مندی چون «شورای روابط خارجی»، «موسسه آمریکایی صلح» و «موسسه جامعه باز» (متعلق به جرج سوروس، بانی انقلاب‌های رنگی) هم هست که نقشی اساسی در تعیین سیاست خارجی ایالات متحده دارند.


باربارا اسلاوین (Barbara Slavin)

باربارا اسلاوین مدیر موقت «طرح آینده ایران» در شورای آتلانتیک است. او همچنین به عنوان خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی المونیتور در امور غرب آسیا هم فعالیت می‌کند. اسلاوین به عنوان خبرنگار حوزه سیاست خارجی آمریکا و ایران با شبکه های «پی‌بی‌اس»، «ان‌پی‌‌آر» و «سی-اسپن» هم همکاری دارد.

اسلاوین همچنین پژوهش‌گر ارشد اندیشکده «مرکز بین‌المللی وودروویلسون برای دانش پژوهان» و عضو اصلی «موسسه صلح آمریکا» هم محسوب می‌شود. یکی از معروف‌ترین مقالات او برای موسسه صلح چنین عنوانی دارد: روحانی‌ها، پول و شبه نظامیان: چگونه ایران نفوذ خود را در خاورمیانه اعمال می‌کند؟»

سومین مجمع اروپا-ایران
باربارا اسلاوین مدیر موقت «طرح آینده ایران» در شورای آتلانتیک است

لازم به ذکر است که اعضای شاخص هیات مدیره موسسه صلح که خانم اسلاوین در آن عضویت دارد، عبارتند از: جان کری (وزیر خارجه آمریکا)، اشتون کارتر (وزیر جنگ امریکا)، ژنرال فردریک ام. پادیلا (رییس فعلی دانشگاه دفاع ملی آمریکا و از فرماندهان ارشد پیشین تفنگداران دریایی)، استفن جی.هدلی(معاون کاندولیزا رایس در سمت مشاور امنیت ملی بوش، از مهره‌های اصلی حلقه نئوکان‌های آمریکا و مشاور اصلی سیاست خارجی جرج دابلیوبوش)، جودی اّنسلی (معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران بوش و عضو ارشد شورای امنیت ملی امریکا).

همچنین مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون از اصلی‌ترین طرف‌های مشاوره دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی است که دست کم یک سوم بودجه آن به‌طور مستقیم توسط حکومت امریکا تامین می‌شود و رییس آن «تامس آر. نیدر» معاون وزیر خارجه در امور مدیریت و منابع است. اعضای هیات امنای این بنیاد هم به‌طور مستقیم توسط رییس جمهور ایالات متحده تعیین می‌شوند.

سومین مجمع اروپا-ایران
سلاوین همچنین پژوهش‌گر ارشد اندیشکده «مرکز بین‌المللی وودروویلسون برای دانش پژوهان» و عضو اصلی «موسسه صلح آمریکا» هم محسوب می‌شود

زمینه اصلی کاری اسلاوین موضوعاتی چون «جنگ با تروریزم به رهبری آمریکا»، «سیاست‌های آمریکا در برابر کشورهای سرخ»، «جنگ ایران-عراق» و «مناقشه اعراب- اسراییل» بوده و نکته قابل توجه این‌که وی تاکنون 9 سفر به ایران داشته است.


احتیاط برای شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی مرتبط با ایران

همه ساله کنفرانس‌های مختلفی با محوریت "ایران" در موضوع‌های مختلفی در خارج از کشور برگزار می‌شود؛ این کنفرانس‌ها در صورتی فرصت‌های خوبی برای شرکت‌کنندگان حقوقی و حقیقی ایرانی فراهم می‌کند که احتیاط‌های لازم از قبل توسط شرکت‌کنندگان لحاظ شده باشد. شرکت‌ها و افراد شرکت‌کننده می‌توانند قبل از حضور در این همایش‌ها و کنفرانس‌ها، با مراجع ذیصلاح جهت شناخت میزبان و میهمانان این قبیل مراسم‌ها مشورت کرده و سپس با اطمینان خاطر در این همایش‌ها و یا کنفرانس‌ها حضور پیدا کنند تا از عملیات فریب و جذب سرویس‌های جاسوسی کشورهای متخاصم با ایران در امان بمانند.

سومین مجمع اروپا-ایران
«Bridge» از نمونه کنفرانس‌هایی است که بستری برای شناسایی، دریافت اطلاعات و در صورت امکان جذب نخبگان ایرانی برای نهادهای مرتبط با دولت آمریکا است

برای نمونه فعالان ایرانی صنعت تکنولوژی در Silicon Valley آمریکا با برگزاری کنفرانس «Bridge» یا «پل» در سال 2014 و 2015، بستری برای شناسایی، دریافت اطلاعات و در صورت امکان جذب نخبگان ایرانی برای نهادهایی مانند (YGL) Young global leadersفراهم کردند. آمریکایی‌ها در چند سال اخیر تمرکز خود را بر سوءاستفاده از نهادهاي دولتي و سازمان‌های به ظاهر مردم‌نهاد معطوف کرده‌اند و يک شيوه بسيار خلاقانه را براي نفوذ، هدايت و ايجاد تنش در داخل کشور دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان