۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ارائه خدمات درمانی و پزشکی به ۲۰ هزار نفر در رزمایش امداد و نجات سپاه تهران
کد خبر: ۱۷۷۲۳۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ارائه خدمات درمانی و پزشکی به ۲۰ هزار نفر در رزمایش امداد و نجات سپاه تهران

جانشین فرمانده سپاه تهران از راه اندازی یگان امداد و نجات در این سپاه خبر داد و گفت: این یگان در هرجای کشور که نیاز به امداد و نجات باشد، در اسرع وقت مساعدت و همکاری خواهد کرد.

ارائه خدمات درمانی و پزشکی به ۲۰ هزار نفر در رزمایش امداد و نجات سپاه تهران

به گزارش خبرگزاری صبح قزوین ، سردار احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در نشست خبری رزمایش امداد و نجات سپاه که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: برابر قانون اساسی، نیروهای مسلح موظف هستند در شرایط صلح به بازسازی مناطق آسیب دیده و همچنین در خدمت امداد و نجات باشد.

وی افزود: بر این اساس سپاه تهران به دنبال همکاری و هماهنگی بیشتر با سازمان های مسئول در بحث زلزله و امدادرسانی تصمیم به برگزاری این رزمایش کرد اگرچه در سال های گذشته این رزمایش را به صورت مطلوب تر انجام دادیم، ویژگی های نیروی مسلح مانند نیروی انسانی انبوه، متخصص و اطاعت پذیری و همچنین استفاده از خیل عظیم نیروهای بسیجی موجب گردیده تا ما برای انجام امداد و نجات بهتر و کسب آمادگی بیشتر برای مواقع لزوم اقدام به برگزاری این رزمایش کنیم.

سردار ذوالقدر در ادامه سخنان خود به ویژگی ها و نحوه برگزاری این رزمایش پرداخت و گفت: ما در این رزمایش در ابتدای این امر یک بیمارستان صحرایی در بوستان ولایت ایجاد کرده ایم که در آن 11 گروه تخصصی مانند چشم پزشکی و چندین گروه متخصص حضور دارند و قرار است که در این بیمارستان صحرایی عمل های جراحی متوسط انجام گیرد، از 22 منطقه تهران هشت منطقه به دلیل نزدیکی بوستان ولایت انتخاب شده اند مانند مناطق 9،12،15،18 و...، البته پزشکان ما چند روزی است که وارد این مناطق شده اند و بیمارانی که بضاعت مالی برای مراجعه به بیمارستان را ندارند شناسایی و به آن ها وقت داده شده تا در زمان رزمایش به بیمارستان صحرایی در بوستان ولایت مراجعه و به آن ها خدمت رسانی شود.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته در منطقه 18 که رزمایشی مشابه برگزار کردیم به 5000 نفر خدمت پزشکی و درمانی ارائه شد و امسال با توجه به گستردگی رزمایش و افزایش امکانات پیش بینی می شود به 20 هزار نفر خدمات درمانی و پزشکی ارائه شود و اگر خدمات درمانی ما کافی نبود تعهد می دهیم بیماران را به بیمارستان های تهران انتقال دهیم و هزینه درمان آن ها را بپردازیم.

فرمانده رزمایش امداد و نجات تصریح کرد: این رزمایش چندین مزیت دارد از طرفی موجب تقویت و هماهنگی دستگاه ها می شود و از سوی دیگر برای اولین بار در رزمایش بیماران طبیعی وجود دارند، بخش دیگری از امکانات ما در این رزمایش اسکان مردم در شرایط زلزله است که تمرین می کنیم در شرایط زلزله مردم را به چه صورتی در شهر امن اسکان دهیم.

وی افزود: در رزمایش بزرگ امداد و بزرگ 11 دستگاه حضور دارند از قبیل؛ هلال احمر، شهرداری، وزارت کشور، قوه قضاییه، سازمان آب، برق حضور دارند که توانایی ها و دستاوردهای خود را در مقابله با شرایط بحران و زلزله و برای کاهش آسیب های آن به نمایش می گذارند، ما همچنین یک شهر با چادر به وجود آورده ایم که افراد آسیب دیده را در این چادرها اسکان داده و با تجربه ای که از بم داریم سعی می کنیم انواع خدمات پزشکی و روانپزشکی و... را به آن ها ارائه دهیم، هدف ما در این رزمایش آموزش مسائلی است که در مواقع به وجود آمدن زلزله و بلایای طبیعی مورد نیاز است و افراد بازمانده بتوانند این آموزش ها را به کار بگیرند مانند نماز اضطرار، دفن میت و دفن دسته جمعی اموات و... همچنین استفاده از وقت طلایی برای احیای مصدومین و بازماندگان حادثه.

سردار ذوالقدر یکی دیگر از تمرینات رزمایش را در رزمایش امداد و نجات را مقابله با سوء استفاده گران و سارقان دانست و گفت: در حوادث طبیعی از ابتدایی ترین کارها قروق نمودن منطقه و مقابله با سوء استفاده گران و سارقان است که در این رزمایش یگان ویژه ای برای این امر اختصاص داده شده است، اقدام دیگر مقابله با تهدیدهای بیولوژیکی و شیمیایی است که گروه های ش.م.ر سپاه در رزمایش حضور فعال دارند.

جانشین فرمانده سپاه تهران بخش دیگری از تمرینی که در این رزمایش انجام می شود را مقابله با بیماری های میکروبی و ویروسی دانست و گفت: در زلزله و بلایای طبیعی به دلیل وجود اجساد بیماری های میکروبی گسترش می یابد که در این رزمایش به دنبال تمرین برای مقابله با این بیماری ها هستیم، با صدا و سیما نیز رایزنی هایی شده تا از ابعاد مختلف رزمایش تصویربرداری شود و یک فیلم مستند برای آموزش تهیه گردد.

وی میزبانان احتمالی رزمایش را وزیر کشور، وزیر بهداشت و درمان و شهردار تهران دانست و گفت: یک گروه امداد و نجات ویژه را در سپاه تهران ایجاد کرده ایم و با آموزش و تجهیزات و همچنین استفاده از تعدادی از نیروهای بیت المقدس آماده ایم که در شرایط لازم به کمک آسیب زدگان بشتابیم، سپاه تهران اختیار دارد هرکجای کشور که نیاز شد وارد میدان عمل شود و به کمک آسیب دیدگان بپردازد.

سردار ذوالقدر در پاسخ به سوالی درباره زمان آغاز رزمایش بزرگ امداد و نجات اظهار داشت: این رزمایش از ساعت 8 صبح پنجشنبه 23 اردیبهشت به صورت رسمی آغاز می شود و در این رزمایش سناریوهای ما بر اساس زلزله ای به مقیاس 6.6 ریشتر است و با توجه به تجارب گذشته آمادگی داریم در زمان نیاز تمامی محیط اداری و نظامی سپاه را در اختیار آسیب دیدگان قرار دهیم البته رایزنی هایی هم با نهادهای مسئول کرده ایم تا در بوستان ها و پارک ها نیز امکانات لازم و اولیه را قرار دهیم تا در زمان حادثه مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: در برآورد اطلاعاتی ما تهران به چهار بخش تقسیم شده و مشخص شده که چه گروه هایی به دیگران می توانند کمک رسانی کنند البته برای سپاه های استانی هم معین کرده ایم که در مواقع لزوم کدام سپاه ها و نیروی نظامی برای امداد به تهران بیایند. این استان ها عبارتند از قم، سمنان، اصفهان، قزوین، گلستان و...، البته بر اساس دستورالعمل مقرر گردیده که در مواقع لزوم بدون نیاز اجازه و دستور مافوق دستگاه های نظامی وارد عمل شوند و خدمت رسانی را انجام دهند.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان