۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وجود ۲ میلیون بیکار در کشور/ بدون تحول بنیادین در آموزش و پرورش، دستیابی به توسعه ممکن نیست
کد خبر: ۱۷۶۷۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۳ ساعت: ۲۱:۵۴ ↗ لینک کوتاه

مشاور رئیس جمهور در قزوین تصریح کرد

وجود ۲ میلیون بیکار در کشور/ بدون تحول بنیادین در آموزش و پرورش، دستیابی به توسعه ممکن نیست

مشاور رئیس جمهور با اشاره به وجود ۲ میلیون بیکار در کشور گفت: بدون ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش و دستیابی به جایگاه مناسب در جامعه، هیچ کشوری نمی‌تواند به توسعه واقعی دست یابد.

وجود ۲ میلیون بیکار در کشور/ بدون تحول بنیادین در آموزش و پرورش، دستیابی به توسعه ممکن نیست
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، همایش زمزمه محبت به منظور بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از فرهنگیان نمونه استان قزوین امشب (13 اردیبهشت ماه) با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد.

محمدعلی نجفی، مشاور رئیس جمهور در این همایش اظهار کرد: تقارن هفته معلم با مناسبت بعثت پیامبر معنا دار است چراکه می‌دانیم اصلی‌ترین اهداف بعثت برانگیختگی اندیشه و ذهن بشر، تعلیم و تربیت و تهذیب نفس است که اساس کار معلمان را نیز تشکیل می‌دهد.

وی افزود: تحقق برنامه‌های بعثت به واسطه تلاش معلمان در طول تاریخ امکان پذیر بوده است از این رو باید از این تقارن حسن استفاده را کرده و امیدوار باشیم که به یمن این هفته و تلاش شما و دیگر خدمتگزاران این نظام گام‌های بلندی در جهت تعالی فرهنگ و رشد و توسعه کشور برداریم.

سال گذشته 15 درصد از بودجه جاری کشور در آموزش و پرورش هزینه شد

مشاور اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جامعه فرهنگیان کشور در طول سال‌های پس از انقلاب اثبات کردن که به راه پیامبران الهی و در رآس آنها رسول گرامی اسلام معتقد بوده و پایبند هستند و در تداوم مسیر آنها حتی حاضرند از جان خود مایه بگذارند و یا جان خود را فدا کنند.

وی تصریح کرد: معلمان در طول 37 سال پس از انقلاب در هر سنگری که لازم بود حضور یافته و به شکل موثری در عرصه‌های مختلف به ویژه تعالی و تکامل نسل‌های آینده نقش آفرینی کردند.

نجفی عنوان کرد: همه خواسته و صحبت معلمان مسائل معیشتی نیست هرچند معیشت نیز موضوع مهمی است اما روح بلند فرهنگیان به گونه‌ای است که بیش از مسائل معیشتی به آینده کشور و سرنوشت نسل امروز و نقش تعلیم و تربیتی خود بر اندیشه و شخصیت شاگردان می‌اندیشند.

وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید همه تلاش خود را در طول این دو سال و نیم که روی کار آمده برای رفع مشکلات و دغدغه‌های معلمان به کار بسته اما به واسطه برخی مشکلات و نارسایی‌ها نتوانسته آنطور که شایسته جامعه فرهنگیان است مسائل آموزش و پرورش را رفع کند و هدف و نیت دولت بسیار بیشتر از آنی است که تاکنون انجام داده است.

بدون تحول بنیادین در آموزش و پرورش، دستیابی به توسعه واقعی ممکن نیست
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته 15 درصد از بودجه جاری کشور در آموزش و پرورش هزینه شد، گفت: در سال گذشته علی رغم مشکلات مالی و بودجه‌ای که وجود داشت و بخشی از مطالبات به حق فرهنگیان ادا نشد اما در حدود 26 هزار میلیارد تومان در بخش هزینه‌های جاری آموزش و پرورش هزینه شد و امیدواریم در سال جاری بخشی از مشکلات حل شود.

وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند تغییر نگاه همه مسئولان نسبت به این نهاد است، بیان کرد: باید تاکید شود که اصلی‌ترین نهاد توسعه کشور آموزش و پرورش است و بدون ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش و دستیابی به جایگاه و شانی مناسب در جامعه، هیچ کشوری نمی‌تواند به توسعه واقعی دست یابد.

نجفی تاکید کرد: صدا و سیما و همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی همچنین نهادهای انقلابی باید بخشی از وظایف و رسالت خود را به پشتیبانی از آموزش و پرورش و تحقق آهداف آن اختصاص دهند.

معلمان برای مردم مرجع هستند

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی صورت گرفته مردم بیش از هر قشر دیگر به فرهنگیان اعتماد و اعتقاد دارند و معلمان برای مردم مرجع هستند به همین دلیل با خیال راحت فرزندان خود را در اختیار آموزش و پرورش و فرهنگیان قرار می‌دهند تا رشد و تکامل یابند.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: آموزش و پرورشی ارزشمند است که بتواند انسان‌های اندیشمند، دارای نوآوری و خلاقیت و عزت نفس و جامعه پذیر تربیت کند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در عین اینکه می‌تواند نقش سازنده‌ای داشته باشد اگر به درستی به وظایف خود عمل نکند می‌تواند نقش مخربی داشته باشد.

وجود 2.6 میلیون نفر بیکار در کشور
نجفی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به هدف دشمنان از اعمال تحریم گفت: انهدام اقتصادی ایران و دامن زدن به خشونت و تهدید از اهداف دشمنان در اعمال فشار و تحریم‌های اقتصادی بر ایران بود.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما به سرمایه‌های خارجی نیاز داریم زیرا محاسبه کردیم در سال‌های آینده یعنی از سال 95 تا پنج ساله آینده برنامه ششم هر سال ما 850 هزار نفر فقط فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت که بخش عمده آنها جویای کار خواهند بود.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 2.6 میلیون نفر در کشور بیکار داریم که تعداد زیادی از آنها دارای مدارک تحصیلی بالایی هستند و نمونه این افراد متاسفانه در اکثر خانواده‌ها مشهود است.

نجفی عنوان کرد: محاسبه شده در بالاترین رقم ممکن برای سرمایه گذاری در سال‌های آینده با استفاده از همه ظرفیت‌های ممکن، 500 هزار میلیارد تومان در سال می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم که رقم خیلی بالایی است.

وی خاطرنشان کرد: در حالیکه برای رشد 8 درصدی که حداقل نیاز کشور در سال‌های آتی برای حل مشکل بیکاری است باید در حدود 800 هزار میلیارد تومان در سال سرمایه گذاری داشته باشیم به عبارتی سالانه ما باید 85 میلیارد دلار بتوانیم از خارج سرمایه جذب کشور کنیم.

ضرورت جذب سرمایه‌های خارجی برای رسیدن به توسعه و پیشرفت
مشاور رئیس جمهور اضافه کرد: کشور ما از سویی با مشکلات و معضلات بی‌شماری در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی مواجه است از سوی دیگر خوشبختانه هم فضای بین المللی و هم قابلیت‌های ملی به ما اجازه می‌دهد که برای حل این مشکلات گام‌های بلند و استواری برداریم.

وی تصریح کرد: جذب تکنولوژی از دنیا نیاز به ارتباط و تعامل با دنیای خارج دارد که اگر بتوانیم در جذب سرمایه و جذب تکنولوژی و چه در ارتباط با پیدا کردن بازارهای بین المللی برای فروش محصولات داخلی موفق عمل کنیم قطعا می‌توانیم به رشد و پیشرفت دست یابیم.

نجفی در پایان گفت: امروز 9.5 درصد کل منابع نفتی دنیا و 18.5 درصد کل منابع گاز دنیا را در اختیار داریم و در مجموعِ منابع نفت و گاز، کشور نخست دنیا هستیم با این پتانسیل و نیروی انسانی و جوانان با استعداد می‌توانیم گام‌های بزرگی برای توسعه کشور برداریم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان