۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین کمبود بودجه نباید توجیهی برای کم‌کاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی باشد
کد خبر: ۱۷۶۳۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۳ ساعت: ۱۱:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین:

کمبود بودجه نباید توجیهی برای کم‌کاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی باشد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: محدودیت منابع و اعتبارات مالی توجیهی برای کم کاری دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیست.

کمبود بودجه نباید توجیهی برای کم‌کاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی باشد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، محسن قاسمی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در بازدید از پایگاه‌های اجتماعی محلات در شهر الوند اظهار کرد: فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات استفاده کنند.
وی تاکید کرد: محدودیت منابع و اعتبارات مالی توجیهی برای کم کاری مسئولین در دستگاه‌های اجرایی استان نخواهد بود.

قاسمی ضمن ابراز نگرانی از بی توجهی بعضی از دست اندرکاران استان در حل معظلات و مشکلات محلات افزود: بی اطلاعی و عدم همکاری برخی مسئولین از وجود پایگاه‌های اجتماعی در سطح محله‌های شهرستان ناخوشایند است.

پایگاه‌های اجتماعی از بهترین روش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محلات
وی تصریح کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جزء وظایف ذاتی بعضی از دستگاه‌های اجرایی به خصوص شهرداری و فرمانداری هاست در حالیکه بهزیستی به ‌تنهایی بار سنگین فعالیت‌های پیشگیرانه آسیب‌های اجتماعی را به دوش می‌کشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اجتماع محور و پایگاه‌های اجتماعی یکی از بهترین روش‌های پیشگیرانه از آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات و شهرستان‌ها است.

قاسمی حضور پررنگ مردم بخصوص شوراهای محلی و مؤسسات مردم نهاد در جهت حل معضلات و آسیب‌های منطقه را بسیار مؤثر دانست و افزود: استفاده مطلوب از ظرفیت‎های مردم در محلات، مساجد و پایگاه‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان یک راهکار در برنامه ریزی‌های آینده دیده شود.

این مسئول عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی در کمین همه اقشار جامعه در همه سطوح بوده و هیچ تضمینی وجود ندارد که در شهر یا محله هر یک از ما رسوخ نکند.
قاسمی تاکید کرد: فرمانداری‌ها جلساتی را با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای آشنایی با فعالیت پایگاه‌های اجتماعی و همکاری بیشتر با آنها برگزار کنند.

وی در پایان تصریح کرد: فعالیت بهزیستی بسیار بزرگ و در عین حال حساس است و جا دارد مسئولین دستگاه‌های اجرایی به این فعالیت‌ها بهای بیشتری دهند و همراه و همگام این افراد در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استان باشند.

اعتیاد و طلاق بیشترین آمار آسیب‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند
بهاره رحمانی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: پایگاه‌های اجتماعی از سال 94 با هدف توانمندسازی افراد و زنان سرپرست خانوار همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات در شهرهای قزوین، تاکستان، البرز و اقبالیه افتتاح شده است.

وی اعتبار صرف شده جهت راه اندازی پایگاه‌های اجتماعی را در حدود 170 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: پیش از راه اندازی این پایگاه‌ها، رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی فقط در مراکز مداخله سطح یک و دو بهزیستی انجام می‌شد ضمن اینکه در دسترس همه جامعه هدف نبود.

رحمانی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این پایگاه‌ها امکان شناسایی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در محلات آسیب خیز با سهولت و با جامعه هدف بزرگتری فراهم شده است.
وی بیان کرد: در این پایگاه‌ها تلاش می‌شود تا با شناسایی افراد سرشناس و دارای نفوذ در محلات همچنین دستگاه‌های موثر، شورای محلی تشکیل تا به مشکلات و مطالبات مردمی بر اساس اولویت بندی رسیدگی شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: بررسی مشکلات تنها منحصر به آسیب‎های اجتماعی محلات نیست بلکه سایر موارد همچون تامین روشنایی محل و نبود پارک، حل مشکل آسفالت محلات و غیره با مراجعه به مراجع ذی ربط مورد رسیدگی و پیگیری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ویژگی برجسته این پایگاه‌ها گفت: برقراری ارتباط چهره به چهره، شناسایی بهتر مسائل و مشکلات با نفوذ در محلات و ارائه آموزش‌های لازم برای افزایش اطلاعات افراد محل در خصوص مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اعتیاد و غیره از جمله مزایای وجود پایگاه‌ها در محلات است.

رحمانی درباره اقدامات اجرا شده در پایگاه‌های اجتماعی محلات عنون کرد: سال گذشته در یکی از محله‌های شهر الوند در حدود 32 مسابقه هنری، 9 مورد مسابقه علمی، یک جلسه حرفه آموزی، 6 جلسه آموزش بهداشت فردی، ارائه آموزش‌های فردی و اجتماعی برای 145 نفر در 5 جلسه، آموزش مهارت‌های زندگی به 202 نفر در 12 جلسه برگزار شده است.

این مسئول بیشترین معظلات محلات را در سال گذشته مربوط به مباحث اعتیاد و طلاق برشمرد و گفت: بیشترین فعالیت پایگاه‌ها در زمینه کودکان خیابانی، زنان و دختران آسیب دیده، همسران و کودکان آزار دیده، افراد در معرض خودکشی، زوجین متقاضی طلاق و اختلافات خانوادگی بوده است.
وی با اشاره به نتایج موثر پایگاه‌های اجتماعی محلات عنون کرد: بر اساس نظر افراد فعال در شورای محلی، وجود این پایگاه‌ها تاثیر مثبت و سازنده‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان