۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تعجب رسانه امریکایی از ادامه اعتماد دولت ایران به غرب; "ایران چگونه به ما اعتماد می کند!؟"
کد خبر: ۱۷۶۰۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۲ ساعت: ۱۸:۴ ↗ لینک کوتاه

با نگاهی به ترکیب جدید مجلس ایران:

تعجب رسانه امریکایی از ادامه اعتماد دولت ایران به غرب; "ایران چگونه به ما اعتماد می کند!؟"

نیویورک تایمز حمایت مجلس از دولت را قطعی می داند و این موضوع را جایگزینی برای بی عهدی های امریکا عنوان می کند؛ به این معنی که اگرچه امریکا با سنگ اندازی در مسیر برجام، موفقیت روحانی در جلب اقبال مردم به دولت خویش را به خطر می اندازد اما اگر مجلسی بر سر کار بیاید که با دولت همراه و همفکر باشد می توان کارشکنی های امریکا را تا حدی جبران نمود.

تعجب رسانه امریکایی از ادامه اعتماد دولت ایران به غرب; "ایران چگونه به ما اعتماد می کند!؟"
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، در سرتاسر جهان اظهارات و سخنان مقامات رسمی کشورها به عنوان موضع سیاسی آنان معرفی می شود اما این افعال و اعمال آنهاست که مبنای تحلیل قرار می گیرد و طبق آن، موضع عملی مکفی و مناسب اتخاذ می گردد. بنابراین اگرچه باید به اقوال توجه نمود اما تیز بینی و تحلیل صحیح در رابطه با اعمال از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

در این رابطه تحلیلگر هافینگتون پست در تحلیل بده بستان های برجام می نویسد: "برجام برای ایران فقط به معنای این نیست که غرب –در مقابل امتیازاتی که از ایران دریافت می کند- حق غنی سازی را برای این کشور به رسمیت بشناسد و تحریم های مرتبط به هسته ای را رفع کند. بلکه نگاه ایران به برجام، نگاه به ضابطه ای است که مشخص می کند آیا می توان به غرب برای همکاری در موضوعات دیگر اعتماد کرد یا خیر؟!"

هافینگتون پست می نویسد: "اگر امریکا به تعهدات خود جامعه ی عمل نپوشاند، گفته ی رهبران ایران مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن ایالات متحده اثبات می شود. اما مشاهده می کنیم همانطور که [آیت الله] خامنه ای عنوان کرد، امریکایی ها اگرچه روی کاغذ بر پایان تحریم های هسته ای اذعان دارند اما در عمل با ایجاد ایران هراسی در بین بانک ها و شرکت های تجاری، در اجرای تعهدات خود اخلال ایجاد می کنند. اما دولت ایران کماکان از برجام دفاع می کند."

بدین ترتیب و پس از بلوکه کردن دو میلیارد دلار از اموال ایران توسط امریکا، و در ادامه ی تلاش امریکا برای تصویب قطعنامه ی جدید علیه ایران، دفاع تمام قد حسن روحانی از توافق هسته ای در حالیکه امریکا "عملا" و نه در ظاهر، به تعهدات خود پایبند نبوده، حتی تعجب رسانه های امریکایی را نیز برانگیخته است!

نیویورک تایمز نیز با تحلیلی کوتاه بر ترکیب جدید مجلس نوشت: "اگرچه تعداد بالایی از نمایندگان مجلس دهم ایران را حامیان روحانی تشکیل می دهند اما اگر قاطبه ی بی چون و چرای مجلس در دست حامیان دولت بود، روحانی با خیال آسوده تری به برنامه های خود در رابطه با برجام می پرداخت." علت این امر، تفاوت حرف تا عمل امریکا در موضوع برجام بود که اگر در کنار حمایت ضعیف مجلس از دولت قرار گیرد، اعتماد مردم به دولت روحانی را کاهش می دهد.

اما نیویورک تایمز حمایت مجلس از دولت را قطعی می داند و این موضوع را جایگزینی برای بی عهدی های امریکا عنوان می کند؛ به این معنی که اگرچه امریکا با سنگ اندازی در مسیر برجام، موفقیت روحانی در جلب اقبال مردم به دولت خویش را به خطر می اندازد اما اگر مجلسی بر سر کار بیاید که با دولت همراه و همفکر باشد می توان کارشکنی های امریکا را تا حدی جبران نمود.

انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان