۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین صف وام مسکن در نیمه دوم ۹۴ طولانی‌تر شد
کد خبر: ۱۷۵۸۴۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

صف وام مسکن در نیمه دوم ۹۴ طولانی‌تر شد

صف دریافت کنندگان انواع تسهیلات مسکن بانک مسکن در نیمه دوم سال گذشته ۶۷.۷ درصد نسبت به نیمه اول افزایش داشته است.

صف وام مسکن در نیمه دوم ۹۴ طولانی‌تر شد

صف دریافت کنندگان انواع تسهیلات مسکن بانک مسکن در نیمه دوم سال گذشته 67.7 درصد نسبت به نیمه اول افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ، در حالی که انواع وام‌های پرداختی از سوی بانک مسکن در سال 94 نسبت به سال 93 با کاهش 5 درصدی مواجه بود، تسهیلات در نیمه دوم سال 94 مقداری نسبت به نیمه اول شتاب گرفت که یکی از دلایل آن موافقت با پرداخت تسهیلات 100 میلیون تومانی ساخت مسکن به انبوه‌سازان بود.

بنا بر اعلام مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن، در سال 94 بالغ بر ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان انواع تسهیلات بخش مسکن از سوی بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شد. این در حالی است که تسهیلات پرداختی در سال 93 ، ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

محمدحسن مرادی با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل این میزان کاهش، مربوط به تسهیلات شش ماهه ابتدایی سال ۹۴ است، گفت: روند پرداخت در شش ماهه دوم سال ۹۴ و به خصوص در سه ماهه پایانی آن، افزایشی بوده است ضمن اینکه در زمستان پارسال به طور متوسط در هر ماه دو هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بابت موارد مذکور پرداخت شده، در حالی که مصارف بانک در سه فصل ابتدایی (بهار، تابستان و پاییز) ۹۴، به طور متوسط ماهانه حدود ۱۲۰۷ (هزار و دویست و هفت) میلیارد تومان بوده است که از این نظر رشد ۶۷.۷ درصدی مشاهده می‌شود.

این مدیر ارشد بانک مسکن، افزایش میزان تسهیلات در نیمه دوم سال ۹۴ نسبت به نیمه نخست آن را مدیون افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن (تسه) از آبان ۹۴ به بعد دانست و افزود: از آبان ۹۴ تا پایان بهمن ۹۴ میزان تسهیلات از محل اوراق از رقم ۴۵ میلیون تومان (با احتساب ۱۰ میلیون تومان وام جعاله) به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت که با استقبال خوب خریداران مسکن مواجه شد. این نوع تسهیلات در روزهای پایانی سال ۹۴ برای زوجین در تهران به ۱۱۰ میلیون تومان رسید که رقم جذابی برای خریداران مسکن محسوب می‌شود و استقبال مناسبی از آن شد. همچنین در نیمه دوم سال گذشته وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازان به ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی رسید که انبوه‌سازان نیز از این تسهیلات استقبال کردند و درنتیجه رشد قابل توجهی در میزان تسهیلات نیمه دوم سال ۹۴ نسبت به ماه‌های قبل از آن را شاهد بودیم.

مرادی به تفکیک حجم تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن در سال ۹۴ را اعلام و بیان کرد: حجم تسهیلات "صرفا خرید" بانک مسکن، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که به ۱۱۰ هزار نفر پرداخت شد که رشدی ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۳ را نشان می‌دهد. همچنین چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات "صرفا ساخت" به سازندگان مسکن ارائه شد که این مبلغ برای احداث ۱۲۵ هزار و ۶۶۱ واحد مسکونی مصرف شد و رشدی ۵۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان