۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین فروش نفت یعنی وابستگی/ با مکانیزم فعلی دولت به اقتصاد مقاومتی دست پیدا نمی کنیم
کد خبر: ۱۷۵۶۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۲ ساعت: ۸:۵۹ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد

فروش نفت یعنی وابستگی/ با مکانیزم فعلی دولت به اقتصاد مقاومتی دست پیدا نمی کنیم

عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: با نشستن و مذاکره کردن و رفت و آمد هیات ها ما نمی توانیم راه به جایی ببریم و با این مکانیزم به اقتصاد مقاومتی دست پیدا نمی کنیم.

 فروش نفت یعنی وابستگی/ با مکانیزم فعلی دولت به اقتصاد مقاومتی دست پیدا نمی کنیم
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، دکتر محمدرضا خانلری عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین درباره عملکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: اساساً مقاومت یک باور می خواهد، مقاومت کردن در مقابل دشمن تا باور آن نباشد امکان ندارد و اتفاق نمی افتد.
وی گفت: وقتی باور به مقاومت نباشد امکان تحقق آن هم نیست، دلیلش هم این است که امسال را مقام معظم رهبری رسما به عنوان سال اقتصاد مقاومتی معرفی کردند و توصیه و خواسته ایشان از مردم حزب الله این است که ما در قبال زور گویی های اقتصادی و تحریم ها و فشار های بیرونی مقاومت کنیم که می شود اقتصاد مقاومتی، اما زمانی که بخواهیم این کار را از طریق صرفاً تعامل با غرب به جهت نشان دادن حسن نیت و غیره جلو ببریم این قطعاً شدنی نیست.
خانلری افزود: تا ما نپذیریم که این فشارهایی که بر اقتصاد ما در کشور وارد می شود منشاء آن بیرون است و در واقع تا زمانی که دشمنی های دشمن را جدی نگیریم راه به جایی نمی بریم برنامه هایمان هم در ارتباط با اقتصاد مقاومتی موضعی و مقطعی و غیر فراگیر خواهد بود و کار ابتر می ماند.
این استاد دانشگاه اذعان داشت: در درجه اول باید دشمنی بیرون را بپذیریم و برای مقابله با دشمن باور داشته باشیم که باید مقاومت کنیم یعنی بعضی از بزرگان نکات جالبی را برای اقتصاد مقاومتی در این سالهای اخیر بیان کرده اند، برخی اقتصاد مقاومتی را تشبیه می کنندبه مقاومتی که مردم ایران در ۸ سال دفاع مقدس انجام داده اند. این حرف تمثیل درستی است، تا این روحیه نباشد و مسئله را از این منظر نبینیم یک سری موضع گیری های داخل وزارتخانه ای یا امثال آن راه به جایی نمی برد.
خانلری افزود: نکته اول باور داشتن به درون کشور است و اینکه می توانیم مقاومت کنیم، اگر این بود وابستگی به نفت را می شود کاهش داد، چیزی که سالهاست شعارش را می دهیم اما متاسفانه در همین دولت فعلی ما اگر در قبل از آغاز کار دولت مثلا ۱و نیم میلیون بشکه یا کمتر و بیشتر نفت می فروختیم الان وقتی که می توانیم سه میلیون بشکه بفروشیم افتخار می کنیم که تحریم ها برداشته شده و ما می توانیم سه میلیون بشکه نفت بفروشیم یعنی این وابستگی هرچه بیشتر اقتصاد به نفت است.
استاد دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین گفت: این مسائل را باید به صورت کلان نگاه کرد و کنار هم گذاشت. در دولت یازدهم نه اینکه بنا بر این نیست که اقتصاد مقاومتی ترویج پیدا بکند، بنا این هست اما مسیری را که باید طی کنند که رهبری اشاره کردند، باید راه جهادی باشد یعنی با نشستن و مذاکره کردن و بده و بستان اقتصادی و رفت و آمد هیات ها ما نمی توانیم راه به جایی ببریم و با این مکانیزم به اقتصاد مقاومتی دست پیدا نمی کنیم.
خانلری در پایان به واکنش رهبر انقلاب به گزارش دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در خصوص گزارش دولت فرمودند خدا قوت! دستور العمل داده اید و ابلاغ کرده اید اما هنوز عملی ندیده ایم! لذا برای عمل کردن باور شرط است که امیدواریم مسئولین به این باور برسند که ما می توانیم، همچنان که ملت بزرگ ایران با این تاریخ پر افتخار گذشته در مقاطع مختلف نشان داده که وقتی عزم خود را جزم می کند و هدف مشترکی را دنبال می کنند می توانند و این در توان جمهوری اسلامی هست.
انتهای پیام/2002

منبع: شهر مینو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان