۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کلیه استان‌ها به پایگاه‌های جامع امدادهوایی و بالگرد مجهز خواهند شد/معافیت مالیاتی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی
کد خبر: ۱۷۵۴۶۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کلیه استان‌ها به پایگاه‌های جامع امدادهوایی و بالگرد مجهز خواهند شد/معافیت مالیاتی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

دبیر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از هزینه‌های صدور پروانه ساخت مالی، عوارض شهرداری،‌ هزینه‌های انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب معاف خواهند شد.

کلیه استان‌ها به پایگاه‌های جامع امدادهوایی و بالگرد مجهز خواهند شد/معافیت مالیاتی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و دبیر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، ضمن تشریح جلسه امروز بعدازظهر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه اظهار داشت: نخستین مصوبه‌ای که در جلسه امروز بعدازظهر به تصویب رسید این بود که دولت مکلف شد که سامانه خدمات جامع و همگانی خدمات سلامت را مبتنی بر مراقبت‌های اولیه با محوریت پزشکی در نظام اجرا در سال اول برنامه اجرا کند.

وی افزود: در بخش دیگر مقرر شد دولت 5 درصد از منابع حاصل از ماده 46 قانون الحاق بخشی از مواد قانون مالی دولت به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام ( به نحوی که کانون‌های بیماری از 20 درصد سال پایه و 15 درصد در پایان برنامه کاهش پیدا کند) در اختیار سازمان دامپزشکی کشور قرار دهد که کار بسیار مثبتی است. با توجه به مباحثی که اکنون در تب برفکی و دیگر بیماری‌های مشترک انسان و حیوان داریم.

دبیر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه همچنین تصریح کرد: همچنین وزارت بهداشت و درمان علوم پزشکی مکلف شد که بر اساس نیاز به حرفه‌های پزشکی و کارشناسی خود نیرو جذب و آموزش و تربیت کند. تا در بخشی اضافه نیرو نداشته و در بخش دیگر با کمبود نیرو مواجه باشیم. به طور مثال می‌گفتند که لیسانس مامایی بسیار زیاد است ولی پرستار مرد کم است لذا مقرر شد که بهداشت و درمان این مسئله را ساماندهی کند.

حاجی‌دلیگانی در ادامه با بیان دیگر مصوبات این جلسه عنوان کرد: وزارت بهداشت نیز مکلف شد تسهیلات و مشوق‌های ویژه‌ای را به منظور حمایت از ماندگاری نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم قائل شود. همچنین در راستای صیانت از طب سنتی وزارت بهداشت و درمان موظف شد تا مجوز لازم را به مراکز عرضه داروهای سنتی و تولیدکنندگان این مواد صادر کرده و برای مراکز ارائه خدمات طب سنتی ارائه خدمات طب سنتی آیین‌نامه‌ای تدوین شده و به مرحله اجرا برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم دیگر کمیسیون، دولت مکلف شد نسبت به استانداردسازی طب سنتی اقدامات لازم را به عمل آورد و همچنین وزارت بهداشت مکلف شد در طول برنامه پایگاه‌های اطلاعاتی‌ای از قبیل پرونده الکترونیکی تمام ایرانیان مشتمل بر تمامی کلیه شرایط، پایگاه اطلاعات پزشکان و سایر کادر درمانی مشتمل بر تخصص‌ها، سابقه، عملکرد، ارزیابی‌های کمی و کیفی، رضایت بیمار، پایگاه اطلاعات منابع دارویی و تجهیزات پزشکی، پایگاه اطلاعات مراکز درمانی و خدماتی اعم از بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و کلینیک‌ها، به بهره‌برداری برسد.

حاجی دلیگانی بر همین اساس اضافه کرد: همچنین مقرر شد تسهیلات بانکی با سود کم در حوزه دارو و طب پزشکی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار بگیرد. در دیگر مصوبه وزارت بهداشت و درمان مکلف شد سطح استاندارد مورد تأیید مواد اولیه دارویی وارداتی را بالاتر ببرد تا در جهت تأمین اثربخشی داروها مؤثرتر واقع شود.

وی ادامه داد: همچنین بنا شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، روان‌شناسی و معلولیت‌ها با تأکید بر توسعه نظام‌ها و برنامه‌های ارتقای پیشگیرانه با رویکرد اجتماع محور و خانواده محور اقدامات لازم را انجام دهد. که نظام جامعه عوامل خطرهای اجتماعی با محوریت سازمان بهداشتی کشور با اولویت اول برنامه تهیه کند. همچنین بنا شد که به منظور ارتقای کیفیت زندگی از طریق کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل آسیب‌پذیر، اقدامات حمایت‌های اجتماعی و اقدامات توانبخشی لازم را به وجود آورد.

«همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد تا مداخله به هنگام به منظور پیشگیری از تشدید آسیب‌های اجتماعی، روانشناختی و معلولیت‌ها از طریق خدمات غربالگری، روانشناختی، مشاوره ژنتیک، فوریت‌های اجتماعی و توانبخشی به نحوی که تا پایان برنامه ظرفیت‌های خدمه‌رسانی در اولویت باشد، را پاسخ دهد؛ در طراحی کلیه متن‌های کلان توسعه‌ای بنا شد پیوست‌های اجتماعی‌، ملی‌ و بومی را با توجه به اثرات محیطی آنها به منظور کاهش اثرات ناهنجار و آسیب‌های اجتماعی تدوین و به تصویب شورای عالی رفاه برسد.»

وی ادامه داد: در ادامه جلسه، مقرر شد گزارش اجرایی اسناد جامع اصلاح شده پیشگیری اولیه از اعتیاد و حمایت‌های اجتماعی و درمان اعتیاد هرساله به مجلس ارائه شود. در خصوص کنترل افزایش طلاق نیز بنا شد در سال 99 به 176 هزار و 119 کاهش پیدا کند. یعنی این تعداد تحت کنترل افزایش طلاق قرار بگیرند. در حمایت از کودکان خیابانی بنا شد که 7 هزار و 658 نفر تحت پوشش قرار بگیرند. همچنین افزایش حمایت از معتادان تا یک میلیون و 432 هزار و 498 نفر، غربالگری بینایی کودکان به 3 میلیون و 153 هزار و 30 نفر،  غربالگری شنوایی به یک میلیون و 541 هزار نفر، افزایش حمایت از سالمندان نیز به 4 میلیون و 180 هزار نفر،‌ افزایش خرید خدمت به 230 هزار نفر، افزایش بهره‌برداری از اورژانس اجتماعی به 350 هزار نفر ، همچنین افزایش حمایت از زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب به 10 هزار افزایش پیدا کند.

دبیر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه همچنین خاطرنشان کرد: همچنین در بخش پایانی این جلسه مقرر شد افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از هزینه‌های صدور پروانه ساخت مالی، عوارض شهرداری،‌ هزینه‌های انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب برای کلیه واحدهای مسکونی اختصاص یافته برای یک بار معافیت ایجاد شود.

وی یادآور شد: برای جمعیت هلال احمر به منظور ارتقای ظرفیت‌های انسانی و زیرساخت‌های لازم و بهبود وضعیت ایمنی در کشور بنا شد افزایش سطح برنامه‌های پیشگیرانه جهت کاهش خطر ناشی از حوادث و پوشش کامل صددرصد خدمات امداد و نجات را در کل کشور داشته باشیم.

حاجی دلیگانی در خاتمه با اعلام این خبر که تمام استان‌ها به بالگرد امدادی و پایگاه‌های جامع امداد هوایی مجهز خواهند شد، گفت: یعنی تمام استان‌ها به هلی‌کوپتر امدادی مجهز می‌شوند و  سالانه یک درصد پایگاه‌های امدادی در سطح کشور و تسهیلات انبارها متناسب با جمعیت کل کشور به 10 درصد افزایش پیدا می‌کند و همچنین به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ اجازه داده شد تا برای اشخاص حقیقی سازمان بهزیستی و کمیته امداد و همچنین متقاضیان مشاغل خانگی مجوز فعالیت 5 ساله موقت صادر کند؛ این افراد باید برای حق پروانه دائم دستگاه‌های اجرایی مربوطه و اصناف کشور معرفی شوند تا مالیات‌شان فعالیت این افراد در طول سال‌های فعالیت صفر شود.

انتهای پیام/

 

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان