۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین ۱۰ درصد جمعیت قزوین مبتلا به دیابت هستند
کد خبر: ۱۷۴۲۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۹ ساعت: ۱۷:۴۹ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان:

۱۰ درصد جمعیت قزوین مبتلا به دیابت هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: به طور متوسط ۱۰.۸ درصد جمعیت استان قزوین مبتلا به دیابت هستند.

۱۰ درصد جمعیت قزوین مبتلا به دیابت هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست خبری که در سالن جلسات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال جاری، شعار هفته سلامت را غلبه بر دیابت نامگذاری کرده است.

وی افزود: متاسفانه از چند سال گذشته آمار ابتلا به دیابت در جهان چهار برابر شده است در کشور ما نیز طی 4 دهه اخیر این آمارها تا 4 برابر افزایش یافته است.

دیابت شایع‌ترین علت نابینایی در دنیاست
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: روند رو به افزایش ابتلا به این بیماری زنگ خطری است که باید به آن توجه خاصی مبذول داشت زیرا این بیماری ضمن تحمیل هزینه‌های درمانی فراوان، عوارضی را نیز به دنبال دارد که از جمله آن می‌توان به حداقل 13 سال زندگی همراه با ناتوانی اشاره کرد.

وی دیابت را شایع‌ترین علت نابینایی در دنیا عنوان کرد و گفت: دومین دلیل قطع عضو به ویژه قطع پا، بیماری دیابت است و تصادفات جاده‌ای نخستین دلیل قطع عضو در جهان می‌باشد.

اسکویی از اختصاص 2 تا 15 درصد کل بودجه بهداشتی کشورهای دارای آمار بالای مبتلایان به دیابت خبر داد و گفت: 490 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند که سالانه 4 میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز حدود 5 میلیون نفر با دیابت زندگی می‌کنند و نزدیک به شش درصد جمعیت روستایی بالای 30 سال در استان قزوین و 12 درصد جمعیت شهری بالای 30 سال مبتلا به دیابت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: به طور متوسط 10.8 درصد جمعیت استان قزوین مبتلا به دیابت هستند بر اساس آمارها رتبه هشتم ابتلا به این بیماری و رتبه نخست میانگین قند خون را در کشور دارد.

اسکویی خاطرنشان کرد: میانگین دریافت و نیاز سرانه انرژی برای هر فرد 2 هزار و 400 کیلوکالری است در صورتی که این میزان در استان قزوین 2 هزار و 600 کیلو کالری است به عبارتی مردم قزوین 200 کیلو کالری انرژی بیشتری وارد بدن می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: شیوه نادرست زندگی و عادات ناصحیح تغذیه‌ای موجب افزایش بیماری‌های غیرواگیر نظیر افزایش وزن، دیابت، فشارخون و سرطان می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده 40 درصد مرگ‌ها بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، 15.8 درصد بر اثر سرطان، 8.5 درصد بر اثر سوانح و حوادث اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان