۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین جشنواره کن به میدان جنگ بدل شد
کد خبر: ۱۷۴۱۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۹ ساعت: ۱۶:۵۱ ↗ لینک کوتاه

انتقاد شدید از برگزارکنندگان مانور ضد تروریسم در کن

جشنواره کن به میدان جنگ بدل شد

نیروهای امنیتی با برگزاری این مانور تلاش داشتند خودشان را آماده کنند تا در صورت حمله تروریست‌ها به ستاره‌ها، سینماگران و هزاران نفر از هوادارانی که برای دیدار با چهره‌های مورد علاقه‌شان، هر سال در محل برگزاری جشنواره در بلوار کروآزت گرد هم می‌آیند، عملکرد بهتری داشته باشند.

جشنواره کن به میدان جنگ بدل شد
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ، در حالی که کم‌تر از دو هفته به برگزاری شصت و نهمین جشنواره فیلم کن باقی مانده، نیروهای امنیتی شهر اقدام به برگزاری مانور مقابله با حملات تروریستی در ملاء عام کردند که با واکنش منفی عده‌ای از سینماگران و شهروندان عادی روبه‌رو شده است. به گفته یکی از سینماگران باسابقه، بعد از تماشای ویدئوی مانور روز پنج‌شنبه متوجه شده که احتمالا خطر بزرگی جشنواره را تهدید می‌کند.  

نیروهای امنیتی با برگزاری این مانور تلاش داشتند خودشان را آماده کنند تا در صورت حمله تروریست‌ها به ستاره‌ها، سینماگران و هزاران نفر از هوادارانی که برای دیدار با چهره‌های مورد علاقه‌شان، هر سال در محل برگزاری جشنواره در بلوار کروآزت گرد هم می‌آیند، عملکرد بهتری داشته باشند.

جشنواره کن به میدان جنگ بدل شد

به گزارش آی سینما تصاویر ویدئویی این تمرین با نمایش مردان مسلح نقابداری که روی فرش قرمز معروف «کن پله» در حال تیراندازی هستند، بارها و بارها از تلویزیون فرانسه پخش شده و به طور گسترده‌ای در فضای مجازی و اینترنت بازنشر شده است.

به گفته کلر آن رکس مدیر «پله»، هدف این بوده: «که به همه افراد، خصوصا کسانی که قرار است در جشنواره حضور یابند بگوییم که داریم تمرین می‌کنیم و خودمان را پیشاپیش آماده کرده‌ایم. انجام چنین مانوری ترسناک نیست. آنچه ترسناک است تماشای تمام آن ویدئوهایی است که حوادثی غیر از تمرین مانور را نشان می‌دهند.»

با این حال، برای بسیاری از کسانی که تا دو هفته دیگر عازم کن هستند، تصاویر مربوط به تیراندازی میان نیروهای پلیس و مردان نقابدار و صدای انفجارهای ساختگی، نه تنها قوت قلبی برای شرکت‌کنندگان نبوده بلکه رعب و وحشت بی‌اندازه‌ای به دنبال داشته است. یوکا ماتویی سینماگر ژاپنی بعد از تماشای این ویدئو گفته: «تنها چیزی که فهمیدم این است که احتمالا خطر بزرگی تهدیدمان می‌کند. تا قبل از آن، اصلا به چنین چیزی فکر نمی‌کردم.» او در ادامه یادآور شده: «شاید امسال اصلا سمت فرش قرمز نروم.»

از طرفی، شیوه انجام مانور آزمایشی و امنیتی در ملاءعام در ذهن بسیاری از شرکت‌کنندگان سوال ایجاد کرده است. الکساندر فن دولمن رییس یک کمپانی آلمانی در این‌باره گفته: «هرکس که به کن رفته باشد مي‌داند فرانسوی‌ها در نمایش بازی کردن استادند. امیدوارم ویدئوی مانور ربطی به این‌جور نمایش‌ها نداشته باشد و صرفا ادای آماده بودن را در نیاورده باشند.»

جشنواره کن به میدان جنگ بدل شد

هرچند، رکس همچنان بر سودمندی اجرای چنین مانوری پافشاری دارد. نیتزان نوریه‌یل مشاور امنیتی شهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار هالیوود ریپورتر تاکید کرده: «در این‌جور مواقع باید خودتان را برای حملات تروریستی متعدد آماده کنید، نه فقط در یک جای مشخص یا یک ساعت مشخص؛ بلکه در چندین منطقه مختلف و در ساعات متفاوت.»

ریزا فومینا نماینده فروش کمپانی روسی «اینترسینما» نیز در این‌باره گفته: «ما هر روز اخباری در مورد سقوط هواپیما می‌شنویم اما دلیل نمی‌شود که پروازها را متوقف کنیم. در حال حاضر هیچ مکان امنی در اروپا وجود ندارد و زندگی همه افراد در خطر است، از فرانسه و بلژیک گرفته تا بریتانیا یا هر جای دیگر.»

سیمون بائومان تهیه‌کننده سینمای مستند آلمان هم نظر جالبی در این‌باره دارد: «راستش چندان اهمیتی به این موضوع نمی‌دهم. یادم است بعد از حوادث 11 سپتامبر هم همین جو برقرار بود – نه فقط در کن بلکه در ونیز، بازارهای فیلم و تلویزیون. کلی جای خطرناک در این دنیا وجود دارد. اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، می‌افتد. پس نگران کن نباشید.»

بعد از حملات مرگبار تروریستی در پاریس و بروکسل، وضعیت امنیتی در کشورهای مختلف اروپا باعث وحشت بسیاری از مسافران و گردشگران خارجی به مناطق مختلف این قاره شده است.

انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان