۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین قزوین به بزرگترین مرکز علمی و فنی در خاورمیانه تبدیل می‌شود
کد خبر: ۱۷۳۹۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۹ ساعت: ۱۲:۲۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی:

قزوین به بزرگترین مرکز علمی و فنی در خاورمیانه تبدیل می‌شود

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به پروژه شتابگر ملی که در قزوین در حال اجراست، اعلام کرد: قزوین به بزرگترین مرکز علمی و فنی در خاورمیانه تبدیل می‌شود.

قزوین به بزرگترین مرکز  علمی و فنی در خاورمیانه تبدیل می‌شود
محمد جواد لاریجانی، مسئول رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین درباره پروژه شتابگر ملی، ابراز کرد: یکی از بزرگترین پروژه‌های خاورمیانه پروژه تاسیس شتابگر ملی است که در استان قزوین در حال شکل‌گیری می‌باشد.
وی عنوان کرد: کارگاه‌های ساخت لوازم مورد نیاز این پروژه در حال کار است تا قطعات مورد نیاز تامین شود و در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی سعی بر این است که وسایل لازم در داخل و توسط دانشمندان و فنی کاران ایرانی ساخته شود.
لاریجانی تاکید کرد: هرچند که نمی‌توانیم کلیه وسایل مورد نیاز پروژه را در کشور بسازیم ولی قسمت‌های اصلی توسط پژوهشگران ایرانی در داخل کشور ساخته می‌شود.
وی نیروهای ایرانی را بسیار توانمند در حوزه علمی برشمرد و افزود: این پروژه پس از نهایی و عملیاتی شدن، می‌تواند حدود 6 هزار محقق و افراد فنی را به کار گیرد.
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تاکید کرد: شتابگر ملی سفره با برکتی است که کاربران وسیعی دارد و با نهایی شدن آن، قزوین به بزرگترین مرکز فعالیت علمی و فنی در کل خاورمیانه تبدیل خواهد شد.
وی اعلام کرد: تزریقات بودجه‌ای شوک‌هایی به این پروژه وارد کرده اما با جدیت دولت در اجرای انی پروژه و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت، در بودجه سال 95 اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان برای پروژه شتابگر ملی در نظر گرفته شده است.
لاریجانی در ادامه گفت: این پروژه بسیار بزرگ به 8 تا 10 سال زمان و به اعتباری 500 میلیارد تومانی احتیاج دارد.
وی درباره استقرار این سامانه در قزوین، عنوان کرد: امیدوارم امسال قسمت اصلی پایه تونل شتابگر در قزوین مستقر شود و یک واحد آرندی نیز از تهران به قزوین منتقل می‌شود، همچنین برای اسکان محققین هم با شهرداری قزوین هماهنگی‌های لازم انجام شده است.
این مسئول بیان کرد: 6 کارگاه درحال ساخت اجزای شتابگر هستند که به زودی به قزوین منتقل می‌شوند ودر سطح وسیعتر امکان تولید انبوه این امکانات فراهم می‌شود.
رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ابراز کرد: این پروژه دارای یک نقشه مفهومی است که بر اساس زمانبندی‌های آن، مرحله به مرحله پروژه پیش خواهد رفت.
وی نقش دانشمندان دنیا در این پروژه را نقش قابل توجهی دانست و افزود: مشورت‌های زیادی از دانشمندان سراسر دنیا گرفته شده و همکاری معناداری بین دانشمندان ایرانی و دانشمندان خارجی از سال اول آغاز پروژه، صورت گرفته است.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان