۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین قوای سه گانه تابع رهبری باشند
کد خبر: ۱۷۳۹۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۹ ساعت: ۱۱:۱۲ ↗ لینک کوتاه

سرلشکر صفوی در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا:

قوای سه گانه تابع رهبری باشند

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: قوای سه گانه بایستی در رابطه با مقابله با سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و تقویت دولت و ملت‌های محور مقاومت، از رهنمودهای مقام معظم رهبری تبعیت کامل داشته باشند.

قوای سه گانه  تابع رهبری باشند
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین  ،سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری که در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با تأکید بر امنیت منطقه ای و بعنوان دبیر علمی این همایش سخنرانی می کرد به تحلیل ژئوپلیتیکی منطقه غرب آسیا پرداخت و گفت: جنوب غرب آسیا از نگاه جغرافیدانان سیاسی کشورهای پاکستان، افغانستان، ایران، ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین اشغالی، عراق و کویت، عربستان، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، یمن را شامل می شود البته در برخی از کتاب ها منطقه قفقاز یعنی کشورهای آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را هم اضافه می کنند.

وی با اشاره به تعریف مجمع تشخیص مصلحت نظام از منطقه غرب آسیا تصریح کرد: تعریف مجمع تشخیص مصلحت نظام در سند چشم انداز 20 ساله 1404 از غرب آسیا کشورهای فوق به اضافه کشورهای منطقه آسیای مرکزی یعنی تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان است.

استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در ادامه به ارائه تعاریف و مفاهیم ژئوپلیتیک پرداخت و در بیان مفهوم مورد نظر این همایش از ژئوپلیتیک اظهار داشت: علم مطالعه روابط متقابل جغرافیا، قدرت و سیاست و کنش‌های ناشی از ترکیب آنها با یکدیگر به مفهوم ژئوپلتیک است.

دبیر علمی این همایش در ادامه به تبیین اهمیت منطقه غرب آسیا پرداخت و گفت: به ندرت می توان منطقه ای در مقیاس جهانی به اهمیت غرب آسیا پیدا کرد که لایه های ژئوپلیتیک، ژئو اکونومیک و ژئو استراتژی در آن جمع شده باشد و این منطقه حد واسط سه قاره اروپا به آسیا و آفریقا است و بشدت تاثیر سیاست های اقتصادی اقتصادی ، امنیتی و فرهنگی قدرت های بزرگ است.

صفوی ادامه داد: امروزه جهان در شرایط ناپایداری راهبردی و رقابت قدرت های بزرگ برای استقرار نظم ژئوپلیتیکی مورد نظر خود در مقیاس منطقه ای و جهانی است،منطقه غرب آسیا هم در مرحله گذار ژئوپلیتیکی (Geopolitical transition) و هم در حال تحول ژئوپلیتیکی) Geopolitical change (به سر می برد.

وی افزود: بروز تغییر و دگرگونی در الگوها، نظم ها و ساختار ژئوپلیتیکی قدیم در منطقه غرب آسیا با فروپاشی نظام های سیاسی عراق و افغانستان دچار عدم تعادل و تحول در مناسبات قدرت و سیاست شده است و آمریکایی ها در راستای لشکر کشی نظامی خود به عراق و اشغال افغانستان در صدد تسلط کامل بر این منطقه و شکل گیری نظام تک قطبی قدرت در جهان بودند.

فرمانده سابق سپاه ادامه داد: این منطقه برای قدرتهای جهانی(آمریکا، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه، چین و هند) دارای اهمیت ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی و ژئو اکونومیک است.

استاد جغرافیای سیاسی در ادامه با اشاره به وجود ذخایر نفت و گاز بعنوان دلایل اهمیت منطقه غرب آسیا گفت: وجود ذخایر نفت و گاز در منطقه خلیج فارس (بیش از 65درصد ذخایر شناخته شده نفتی و بیش از 35درصد ذخایر شناخته شده گاز جهان در این منطقه است) و وجود ذخایر احتمالی نفت و گاز در منطقه دریای خزر(بین 20 تا 40 میلیارد بشکه نفت و حدود 200 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی) بر اهمیت این منطقه افزوده است.

وی ادامه داد: این منطقه محل بعثت پیامبران بزرگ الهی همچون حضرت موسی کلیم الله حضرت عیسی روح الله و آخرین پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله وسلم) است و با پیروزی انقلاب کبیر اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) و رهبری حضرت امام خامنه ای و تأثیر گذاری آن در این منطقه و در جهان اسلام بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده شده است.

حمایت آمریکا از رژیم های صهیونیستی و عربی منطقه، وجود پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه، به وقوع پیوستن بیداری اسلامی در منطقه، عدم ثبات سیاسی در دولت های افغانستان، عراق، یمن، بحرین، عربستان سعودی، سوریه و لبنان از دیگر مواردی است که باعث اهمیت منطقه غرب آسیا شده است.

سرلشکر صفوی با اشاره به بازار فروش سلاح در منطقه غرب آسیا گفت: هم اکنون بزرگترین بازار فروش سلاح و تجهیزات کشورهای غربی در این منطقه است و به طور خاص عربستان سعودی در صدر جدول خریداران سلاح قرار دارد و طی سالهای 2010 تا 2014 حدود 30 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه به ارائه چشم انداز آینده منطقه غرب آسیا پرداخت و در خصوص پیشنهادات راهبردی خود تصریح کرد: شکل گیری جهان چندقطبی از جمله قدرت آسیایی (ایران، روسیه، چین و هند و پاکستان) و قدرت جهان اسلام مرکب از ظرفیت های ملت های اسلامی می تواند در جهت جلوگیری از تک قطبی سازی قدرت در جهان توسط آمریکایی ها، بسیار موثر باشد.

دستیار فرماندهی معظم کل قوا در خصوص موثرتر کردن نقش جمهوری اسلامی ایران و آینده پژوهی آن در تحولات غرب آسیا، گفت: تلاش برای حضور دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای در مقابل پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) ،جلوگیری از شکست دولت بشاراسد و یا تجزیه سوریه و ادامه کمک به دولت و ملت سوریه، تقویت و به خودکفایی رساندن حزب الله لبنان که در هر شرایطی قادر به حفظ توانمندی های خود در صحنه لبنان و در موازنه وحشت با رژیم صهیونیستی باشند بایستی از برنامه های جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش وزن سیاسی و اثر گذاری جمهوری اسلامی ایران باشد.

سرلشکر صفوی تلاش برای انسجام و وحدت سیاسی در عراق و تقویت مبارزه با داعش و جلوگیری از تجزیه عراق و ارسال پیام آشکار برای سران اقلیم کردستان را بعنوان دیگر پیشنهادات راهبردی مطرح کرد و در ضرورت تبعیت کامل قوای سه گانه از رهبر انقلاب اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بایستی راهبرد همه جانبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در کنار راهبرد نظامی برای مسائل منطقه داشته باشد و در این میان قوای سه گانه بایستی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با مقابله با سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و تقویت دولت و ملت های محور مقاومت، تبعیت کامل داشته باشند.

وی ادامه داد: بایستی روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را با نظام سیاسی ترکیه که به عنوان همکار و هماهنگ با سیاست های آمریکا، رژیم صهیونیستی در برخی از کشورهای عربی حرکت می کند، را تنظیم کنیم.

وی با اشاره به ضرورت انتقال راهبرد سیاسی نظامی مقاومت و ایستادگی به کشورهای دوست گفت: راهبرد سیاسی نظامی مقاومت و ایستادگی که هدف غایی ملت های منطقه برای رسیدن به استقلال است و الزامات و مولفه های خاص خود را می طلبد، بایستی به تمام گروهها، قبیله ها ، قومیت ها، نخبگان دانشگاهی و سیاسی، اجتماعی کشورهای دوست منتقل شود.

صفوی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای سناریوهای مختلف از جمله بدترین سناریوها هم بایستی طرح های لازم را آماده کند و برای مقابله با توطئه ائتلاف به اصطلاح کشورهای اسلامی ضدتروریسم به سردمداری سعودیها و با مدیریت کلان آمریکا و رژیم صهیونیستی، طرحی جامع لازم است که تهیه شود.

دبیر علمی همایش همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با تأکید بر امنیت منطقه ای ، در پایان با اشاره به ارتقاء وزن ژئوپلیتیکی ایران، الزامات، بایدها و نبایدها تصریح کرد: ارتقای وزن ژئوپلیتیکی ایران در منطقه هزینه های لازم را می طلبد و بدون سرمایه و هزینه این ارتقاء حاصل نخواهد شد.

وی گفت: تقویت عوامل اقتدار ملی (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و علمی) و رضایتمندی ملت از دولت و حاکمان، اساس حفظ بقاء ملی و اقتدار منطقه ای و شأن و منزلت جهانی ایران است.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان