۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مسئولین به صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی کمی متفاوت‌تر نگاه کنند
کد خبر: ۱۷۳۳۵۷ نویسنده: زینب سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۸ ساعت: ۱۰:۲۳ ↗ لینک کوتاه

بانوی سفالگر قزوینی در مصاحبه با صبح قزوین:

مسئولین به صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی کمی متفاوت‌تر نگاه کنند

هنرمند جوان قزوینی با بیان اینکه تنها بانوی لَعابر در استان است، می‌گوید: مسئولین برای رونق اقتصادی و حمایت از کالای ایرانی باید به صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی متفاوت‌تر نگاه کرده و حامی آنان باشند.

مسئولین به صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی کمی متفاوت‌تر نگاه کنند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین زینت‌السادات (سارا) موسوی هنرمند سفال‌گر و سرامیک‌کاری است که در سرای تاریخی سعدالسلطنه مشغول فعالیت است.
خبرنگار  صبح قزوین گفتگویی با این هنرمند جوان قزوینی داشته تا از چگونگی گرایش او به این حرفه و مشکلاتی کاری‌اش جویا شود.

به طور کامل خودتان را معرفی کنید
- زینت‌السادات موسوی دارای مدرک کارشناسی نقاشی هستم و در حال حاضر در رشته سفال و سرامیک مشغول ادامه تحصیل هستم.

چند سال است که به این حرفه مشغول هستید؟
- مدت 3 سال است که به صورت حرفه‌ای و مستقل با نام تجاری "تیهو" کار سفال و سرامیک انجام می‌دهم، در گذشته نیز با کارگاه‌های مختلف همکاری داشته‌ام.
چرا وارد این شغل شدید؟
- علاقه زیادی نسبت به مواد اولیه کار سفال و سرامیک داشته و دارم و به همین دلیل هم تاکنون در این شغل مانده و فعالیت می‌کنم.

این کار را چطور شروع کردید؟
- به صورت کاملا اتفاقی به واسطه رشته تحصیلی‌ام وارد کارخانه‌ای شدم که در آن قسمت مخصوصی برای کار با لعاب و پخت سرامیک وجود داشت و از آن زمان به این حرفه علاقه‌مند شدم و همین علاقه باعث شد تا پس از آن با کارگاه‌های مختلف سفالگری همکاری کنم و بعد از مدتی تصمیم گرفتم که کارم را به صورت کاملا مستقل آغاز کنم.
چه آموزش‌هایی برای شروع حرفه‎ای کار دیدید؟
- برای گذراندن دوره‌های آموزشی به تهران مراجعه کردم و در کنار بهترین و برجسته‌ترین اساتید ایران آموزش دیدم، پس از گذراندن این دوره‌ها مراجعانی داشتم که اشتیاق زیادی به ییادگیری این هنر داشتند به همین دلیل تصمیم گرفتم که این رشته را به صورت علمی نیز ادامه دهم تا بتوانم به بهترین شکل ممکن به هنرجویان نیز آموزش دهم.

چند سال است که در سرای تاریخی سعدالسلطنه حضور دارید؟
- زمانی که حجره‌های سرای سعدالسلطنه را در اختیار هنرمندان قرار می‌دادند جزو اولین نفراتی بودم که قرارداد بستم، در حال حاضر نزدیک به یک سال و نیم است که در این سرا مشغول فعالیت هستم.
عید امسال خرید گردشگران داخلی و خارجی چطور بود؟
- خرید گردشگران نسبت به سال گذشته کمتر شده اما ما مشتری‌های ثابت خودمان را داریم و مردم قزوین از این نوع کارها استقبال می‌کنند و بنده از درآمد کارم راضی هستم.

استقبال مردم برای دوره‌های آموزشی چه میزان است؟
- تقریبا نیمی از مراجعات ما متقاضیان آموزش هستند.
به عنوان یک هنرمند در سرای سعدالسلطنه چه مشکلاتی دارید؟
- حجره‌داران سعدالسلطنه دو دسته هستند، دسته اول تولیدکنندگان و صنعتگران هستند و دسته دوم صرفا فروشندگان هستند که متاسفانه این دو دسته در یک گروه قرار داده شده‌اند، به عنوان مثال بنده به عنوان تولید کننده هم باید به کارگاه رسیدگی کنم و هم باید در مغازه حضور داشته باشم و متحمل هزینه بالایی می‌شوم و در حال حاضر هیچ تفاوتی بین تولیدکننده و فروشنده وجود ندارد که به نظر من و همکارانم برای رونق اقتصادی باید از صنعتگر حمایت شود.

- بیشتر افرادی که در ایام عید در مجموعه سعدالسطنه حضور پیدا می‌کردند اطلاع نداشتند که این حجره‌ها دائمی است و در همه ایام سال می‌توانند بدون پرداخت هزینه و تهیه بلیط وارد این سرا شده و خرید کنند.

از مسئولین چه انتظاراتی دارید؟
- تاکنون از بنده به عنوان تنها بانوی لُعابر در قزوین از طرف هیچ سازمان و ارگانی حمایتی صورت نگرفته است، امیدواریم که مسئولین به تولیدکنندگان و صنعتگران نگاهی متفاوت داشته باشند.
از نظر شما تحقق اقتصاد مقاومتی چه میزان در بهبود اوضاع اقتصادی کشور موثر است؟
در صورت عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور قطعا اوضاع اقتصادی کشور بهبود پیدا خواهد کرد، در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی تلاش می‌کنند که کیفیت محصولات خود را تا جایی بالا ببرند که مصرف کننده پس از مقایسه به این نتیجه برسد که خرید تولید داخلی صرفه اقتصادی بهتری برای او خواهد داشت و در قبال هزینه‌ای که برای خرید کالایی می‌دهد کالای مرغوبی دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/9003



دیدگاه ها

مهرداد ابوطالبی / ۰۷ ارد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

خانم موسوی یکی از بهترینای حرفه ی خودشه ...بنده افتخار اینو داشتم که چندین سال از ایشون چیزی یاد گرفتم و و من رو به سمت چیزی که دوست داشتم و علاقم بود سوق دادن و تشویقم کردن خود من به تشویق خانم موسوی برند ترمه رو با عنوان بدلیجات سفالی ایجاد کردم و خداروشکر از کارم خیلی راضی هستم....بیشتر باید به تولید کننده هایی از این دست رسیدگی بشه
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان