۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین امکانات دیجیتالی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد
کد خبر: ۱۷۳۲۴۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

امکانات دیجیتالی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد

محمدرحیم اخوت با بیان این‌که امکانات دیجیتالی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد، گفت: تقریبا تمام ساعت‌های بیداری‌ام را با کتاب و کاغذ می‌گذرانم.

امکانات دیجیتالی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد

محمدرحیم اخوت با بیان این‌که امکانات دیجیتالی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد، گفت: تقریبا تمام ساعت‌های بیداری‌ام را با کتاب و کاغذ می‌گذرانم.

این نویسنده پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب صبح قزوین درباره کتاب‌های خود در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: اواخر سال گذشته رمان «بی‌مرز بی‌مرز» را که نوشته مشترک من و خانم سحر مهندسی نمین بود در نشر آگه منتشر کردیم. این رمان حتما در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.

او افزود: پنج سال پیش دو رمان دیگرم برای گرفتن مجوز نشر به وزارت ارشاد رفت اما از من خواستند بخش‌هایی از آن‌ها را حذف کنم، که من این کار را نکردم و این دو رمان همچنان به چاپ نرسیده‌اند.

اخوت سپس درباره برگزاری نمایشگاه کتاب و تأثیر آن بر جامعه کتاب‌خوان و نویسنده اظهار کرد: مسلم است که چنین برنامه‌هایی در جلب و جذب خواننده بی‌تأثیر نیست. با این حال باید بپذیریم که روز به روز خواننده کتاب کمتر می‌شود. این موضوع را از تیراژ کتاب‌ها می‌توان فهمید. بخشی از دلیل آن هم این است که الان بیشتر مردم به سراغ امکانات دیجیتالی رفته‌اند و به نظر من این‌طور می‌رسد که یکی از دلایل پایین آمدن علاقه به خواندن کتاب همین امکانات دیجیتالی است.

او همچنین گفت: البته من تحقیقی در این‌باره انجام نداده‌ام اما حس کلی‌ام این است که وقتی الان یک کودک هفت، هشت‌ساله از امکانات دیجیتالی برخوردار است کمتر به سراغ کتاب می‌رود. البته امکانات دیجیتالی نیز در جای خود خوب است و اگر درست استفاده شود باعث افزایش آگاهی می‌شود اما نمی‌تواند جایگزین کتاب شود.

اخوت با بیان این‌که خود عضو شبکه‌های اجتماعی نیست، اظهار کرد: فرزندانم از این امکانات استفاده می‌کنند اما هم کتاب می‌خرند و هم کتاب می‌خوانند و کتاب‌خوانی را ترک نکرده‌اند. البته از این رسانه‌های دیجیتالی هم می‌توان بهره برد اما کتاب کیفیتی دارد که با این ابزارها قابل مقایسه نیست. شاید هم ما قدیمی‌ها که دیگر پیرمرد شده‌ایم چنین برداشتی می‌کنیم اما در هر صورت برداشت من این است که اساسا ما ایرانی‌ها از وسایل مدرن حتی اتومبیل و بقیه ابزار بدون نیاز استفاده می‌کنیم که خوب نیست.

این نویسنده پیشکسوت در پاسخ به این‌که شما در طول روز چقدر مطالعه می‌کنید گفت: کاری جز کتاب‌ خواندن ندارم. دلیل آن هم این است که از کار بازنشسته یا بازنشانده شده‌ام و دیگر کاری جز خواندن کتاب ندارم. حتی به دلیل آزاری که به چشم‌هایم رسیده نوشتن هم برایم سخت شده است؛ اما تقریبا تمام ساعت‌های بیداری‌ام را با کتاب و کاغذ می‌گذرانم.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 15 تا 25 اردیبهشت در شهر آفتاب برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان