۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین رسوایی پرونده واردات سیگار اسرائیلی با امضای وزیر صنعت+سند
کد خبر: ۱۷۳۱۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۷ ساعت: ۲۱:۳۳ ↗ لینک کوتاه

پرونده‌ای که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت نقش کلیدی در آن داشت

رسوایی پرونده واردات سیگار اسرائیلی با امضای وزیر صنعت+سند

پرونده واردات سیگار شرکت اسرائیلی که در سال ۱۳۹۳ تشکیل شده بود به دستگیری چند متهم و قرار وثیقه منجر شد؛ پرونده‌ای که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت نقش کلیدی در آن داشت.

رسوایی پرونده واردات سیگار اسرائیلی با امضای وزیر صنعت+سند
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، اسناد صدور مجوز تولید و واردات سیگار مارلبرو برای یک شرکت خاص که به تازگی به دست آمده، نشان می‌دهد وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم حتی با وجود مخالفت دستگاه قضا و نظارتی اصرار عجیبی به این کار داشته است.

 اواخر آبان‌ 1393 خبر صدور مجوز واردات 12 میلیارد نخ سیگار مارلبرو به شرکت زرین تجارت خاورمیانه منتشر شد که طبق این مجوز، این شرکت خاص می‌توانست سالانه یک‌میلیون و 200 هزار کارتن سیگار مارلبرو را وارد کشور کند.

علاوه بر این طبق یک مجوز دیگر این شرکت می‌توانست کارخانه تولید سیگار مارلبرو به مقدار 12 میلیارد نخ در سال تاسیس کند. نکته عجیب ماجرا فرآیند غیرطبیعی صدور مجوز برای این شرکت بوده است که در نهایت مشخص شد که در این فرآیند تخلفات زیادی صورت گرفته است.
 
شروع ماجرا

اولین جرقه‌های ایجاد ارتباط میان شرکت فیلیپ موریس (تولیدکننده سیگار مارلبرو) و ایران در سال 85 زده شد که شنیده شده به علت مخالفت یک دستگاه نظارتی، این کار انجام نشد اما با آغاز فعالیت دولت یازدهم تلاش‌ها برای صدور مجوز واردات سیگار مارلبرو آغاز شد. 

در زمان آمدن نعمت‌زاده به وزارت صنعت، معدن و تجارت، شمس‌الدین نیک‌منش، ریاست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور (که مسؤول صدور مجوز بود) را بر عهده داشت. در تاریخ 26 شهریور 1392 (یعنی چند روز بعد از وزیر شدن نعمت‌زاده) نامه‌ای به وزیر تحویل داده می‌شود که در آن عنوان شده بود شرکت م - پ دارای پیشرفته‌ترین و مجهزترین چاپخانه خاورمیانه برای چاپ هلوگرام سیگار است و خواستار صدور مجوز بوده است. نعمت‌زاده پایین نامه، به آقای مفتح دستور رسیدگی می‌دهد و مفتح نیز این نامه را به شرکت دخانیات ارسال می‌کند.

رئیس وقت مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در 27 مهر 1393 در نامه به وزیر عنوان می‌کند که شرکت فوق فاقد دستگاه تولیدی برای تولید هلوگرام است. این سرآغازی برای ایجاد اختلاف بین نعمت‌زاده به عنوان وزیر و نیک‌منش به عنوان مدیر میانی وزارتخانه بود. از همین جا تلاش‌های عجیب و غریب نعمت‌زاده برای صدور مجوزهای دخانیات آغاز می‌شود. 

 در تاریخ 18 آبان 1392 نیز نامه دیگری به نعمت‌زاده داده می‌شود که در آن از وزیر درخواست صدور مجوز برای افزایش تولید به یک شرکت تولید سیگار داده می‌شود و این بار نعمت‌زاده نه به معاون خود یا رئیس دفترش یا رئیس شرکت دخانیات بلکه به‌طور مستقیم به نیک‌منش، رئیس مرکز برنامه‌ریزی شرکت دخانیات دستور می‌دهد: «لطفا فورا مجوز افزایش ظرفیت تولید را صادر نمایید.» 

در همین ایام درخواست صدور مجوز برای واردات و تولید سیگار مارلبرو که متعلق به شرکت فیلیپ موریس است، داده می‌شود اما با توجه به دستور مستقیم دادستانی کل کشور، رئیس مرکز برنامه‌ریزی شرکت دخانیات با این موضوع مخالفت می‌کند.
 
طبق گفته نمایندگان مجلس، کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در اسفند ماه طی نامه‌ای به نعمت‌زاده اطلاع می‌دهد که حتی وزارت امور خارجه اعلام کرده شرکت فیلیپ موریس، سازنده سیگار مارلبرو وابسته به صهیونیست‌هاست و خواستار بررسی‌های بیشتر برای اعطای مجوز واردات و تولید این نوع سیگار می‌شود. 

 با وجود این، وزیر به صدور مجوز اصرار دارد و این فشارها موجب می‌شود در همان ایام جلسه‌ای با حضور درخواست‌کننده، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، مدیرحقوقی و معاون مبارزه با قاچاق مرکز تشکیل شود.  در این جلسه مسؤولان شرکت زرین تجارت خاورمیانه اعلام کردند نماینده انحصاری شرکت فیلیپ موریس از سال 1386 تاکنون هستند و چنانچه خلاف آن ثابت شود این مرکز نسبت به ابطال مجوزهای صادره اقدام خواهد کرد. 

در این جلسه مشخص شد همه مدارک پرونده این شرکت کپی بوده و هیچ‌کدام از مدارک تحویلی ترجمه رسمی نداشته و مقرر شد شرکت زرین تجارت خاورمیانه همه مدارک را طبق دستورالعمل واردات در اسرع وقت به مرکز ارائه دهد. نیک‌منش گزارش این جلسه را به نعمت‌زاده می‌دهد و حتی به وی گوشزد می‌کند کمیسیون اصل 90 با اعطای مجوز به شرکت فیلیپ موریس مخالفت کرده است اما گویا نعمت‌زاده از این نامه‌نگاری‌ها خسته می‌شود و ناگهان نیک‌منش، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات از کار برکنار می‌شود!

 و «رمزی» جایگزین وی می‌شود البته 6 ماه زمان می‌برد که حکم سرپرستی رمزی تبدیل به حکم ریاست شود.  رئیس جدید مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور حسب دستور وزیر مجوز را برای آقای «ح» رئیس شرکت مذکور صادر می‌کند که متعاقب آن با حکم دادستان کل کشور مورخ 3/6/93 مجوز یادشده ابطال و به رئیس مرکز ابلاغ شده که از هرگونه صدور مجوز برای شرکت صهیونیستی خودداری کند.

با وجود همه مخالفت‌ها در آبان 1393 وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا پای مجوزهای واردات و تولید سیگار مارلبرو را امضا می‌کند در حالی که چنین مجوزی را باید رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور امضا کند.

 بدین ترتیب حتی رئیس جدید مرکز نیز پای این مجوزها را امضا نکرده تا بیش از پیش مشخص شود وزیر صنعت اصرار عجیبی برای این کار داشته است. به‌طور معمول در صورت در دسترس نبودن یک مدیر، با توجه به قانون مدیر پایین‌تر می‌تواند از طرف وی دستوری بدهد و نامه‌ای امضا کند اما وزیر صنعت پای مجوز و نوشته‌ای «از طرف» امضا کرده که به مراتب پایین‌تر از وزارت بوده و نشان می‌دهد انگار وزیر برای امضای آن چاره‌ای نداشته و از نامه‌بازی‌ها و دستوردادن‌ها خسته شده است! 

همین فرآیند موجب می‌شود کمیسیون اصل 90 و وزارت اطلاعات پرونده‌هایی را برای روشن شدن موضوع تشکیل بدهند که در نهایت به دستگیری چند متهم منجر می‌شود. شاید آقای وزیر هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کرد که در پی امضای دردسرساز وی چند نفر دستگیر شوند اما عجیب‌ترین بعد ماجرا رشوه هفت میلیارد تومانی‌ای است که فقط برای تسهیل واردات کارلبرو به یکی از مسوولان داده شده است.

فیلیپ موریس و صهیونیست‌ها

شرکت فیلیپ موریس، تولیدکننده سیگارهای مارلبرو که دفتر مرکزی آن در نیویورک و مقر عملیاتی آن در لوزان سوییس است، یکی از شرکت‌های تولیدی مگاسایز با بیش از 25 درصد از سهم تولید سیگار جهان وابسته به رژیم صهیونیستی است، به نحوی که سیگارهای الکترونیکی آن تنها در سرزمین اشغالی تولید می‌شود و این شرکت صهیونیستی جزو شرکت‌های ممنوع‌المعامله است که هر ساله میلیون‌ها دلار کمک نقدی به اتحادیه جذب یهود به اسرائیل (UJA)، جامعه متعهد یهود (UJC)، کنگره یهودیان آمریکا (AJC) و سازمان‌ جاسوسی اسرائیل (موساد)، سازمان‌های مسیحی کاتولیک و یهودیان کاتولیک می‌کند. با وجود اینکه شرکت زرین تجارت دخانیات اصرار دارد نماینده رسمی شرکت فیلیپ موریس در ایران است، این شرکت طی اطلاعیه‌ای اعلام می‌کند اصلا نماینده‌ای با این نام ندارد و به هیچ‌کس در ایران اجازه واردات برندش را نداده است.

با این وجود وزیر صنعت زیر بار نمی‌رود و اعلام می‌کند اصلا شرکت فیلیپ موریس، صهیونیستی نیست. نعمت‌زاده با وجود دستور دستگاه‌های نظارتی و حتی دادستانی کل کشور هیچ کدام از آنها را قبول نداشت و در سال 1393 گفت: شرکت فیلیپ موریس (تولیدکننده سیگار مارلبرو و برخی برندهای دیگر) «صهیونیستی» نیست و اگر این شرکت صهیونیستی بود، به طور قطع مجوزی برای آنها صادر نمی‌کردیم و پیش از آن، از این موضوع اطمینان حاصل کرده‌ایم. 

محمدرضا نعمت‌زاده در واکنش به ادعای سخنگوی شرکت «فیلیپ موریس» مبنی بر رد درخواست مجوز احداث کارخانه در ایران، گفت: اگر این نماینده به صورت رسمی اعلام کند که وارد بازار ایران شده و نمایندگی ایجاد کرده است، به طور قطع از سوی کشورهای غربی جریمه خواهد شد. یکی از درخواست‌ها این بوده که شرکت ایرانی به عنوان نماینده فیلیپ موریس، سیگار وارد کند، چرا که این شرکت نمایندگی رسمی در ایران ندارد و محصولات آن به صورت قاچاق وارد می‌شود.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: متاسفانه سیگار با برند مذکور به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شود و در مقابل حقوق دولتی واردات نیز پرداخت نمی‌شود، بنابراین بحث اصلی این بود که واردات سیگار با این برند، از طریق نمایندگی رسمی صورت گیرد. 

این در حالی است که شرکت فیلیپ موریس که سیگار مارلبرو از شناخته‌شده‌ترین محصولات آن است، در پاسخ به «بی‌بی‌سی» اعلام می‌کند: «شرکت بین‌المللی فیلیپ موریس یا هریک از شرکت‌هایی که تحت نظر آن فعالیت می‌کنند، برای تولید محصولاتشان در ایران درخواست مجوز نداده‌اند.» در همین حال، سخنگوی فیلیپ موریس مطرح کرده است که پیش از این به شرکت‌های دخانیات در ایران گفته است هیچ‌کس این اختیار را ندارد که برای تولید یا فروش محصولات این شرکت در ایران یا هرگونه اقدام دیگری از جانب این شرکت درخواست بدهد.

 پورمختار در سال93: برای مجوز اصرار می‌کنند

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 در سال 1393 که موضوع واردات سیگار مارلبرو داغ بود اظهار داشت: تاکنون پرونده‌‌هایی درباره واردات سیگار مارلبرو به کشور مطرح شده و در این باره مکاتبات زیادی صورت گرفته است و دستگاه‌های مختلف نیز درباره صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ‌ موریس اظهارنظر کرده‌اند. 

حتی اگر درباره صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ‌ موریس تردید وجود داشته باشد باز هم باید درباره واردات محصولاتش، تا تعیین‌تکلیف نهایی منتظر بمانیم.

 پورمختار تصریح کرد:‌ سیگار، محصولی نیست که برای واردات آن به کشور عجله داشته باشیم و بگوییم باید سریع‌تر وارد شود تا مشکل مردم برطرف شود.تا زمانی که درباره اصل موضوع صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ ‌موریس تعیین‌تکلیف نشود، صدور مجوز برای واردات محصولاتش غیرمنطقی خواهد بود. 

رئیس کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه موضوع صدور مجوز برای واردات سیگار مارلبرو در این کمیسیون پیگیری خواهد شد، گفت: درباره کم و کیف صدور مجوز، بررسی‌های لازم در کمیسیون اصل 90 انجام خواهد شد.

پورمختار در سال 95: پرونده واردات سیگار اسرائیلی به قوه قضاییه رفت

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد: وزیر صنعت از طرف مدیر شرکت پای قرارداد واردات سیگار اسرائیلی امضا کرد و شنیدم دستور تمدید شش ماهه آن را نیز داده است.

محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ درباره آخرین وضعیت پرونده واردات کالاهای اسرائیلی به کشور گفت:‌ این پرونده توسط وزارت اطلاعات تکمیل شده و به مرجع قضایی ارسال شده است.
وی با اعلام اینکه کیفرخواست در این باره صادر و مشخص شد که رشوه رد و بدل شده است، اظهار داشت: این کیفرخواست برای یکی از متهمین که سیگار مارلبرو از اسرائیل وارد می‌کرد صادر شده است.

پورمختار گفت: چهار الی پنج نفر از عوامل این واردات غیرقانونی از قبل در بازداشت بودند و الان با وثیقه آزاد شده‌اند و جالب است که یکی از این‌ها اقرار کرده است که صرفاً در یک قلم هفت میلیارد تومان از طرف کسی که قرار بوده این سیگارها را وارد کند پول گرفته است تا مقدمات کارش را در وزارت صنعت، معدن و تجارت هموار کند.

وی ادامه داد: این مسیر برای او هموار شد و وزیر صنعت خود شخصاً مجوز صادر کرد که کاری غیرمعمول و غیرمنطقی بود که وزیر صنعت از طرف مدیرکل امضا زد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متن این قرارداد منتشر شده و موجود است، گفت: این فردی که مدعی نمایندگی بوده است اصلاً حائز این سمت نبوده است.این فرد ظاهراً مدتی با شرکت کار می‌کرده و حتی اگر خود او را صهیونیستی ندانیم اما این مسیر قانونی نیز توسط وزیر رعایت نشده است.

پورمختار با اشاره به اینکه کمیسیون پیگیر بوده و این پرونده اکنون در مرجع قضایی است، اظهار داشت: در عین حال من شنیدم که وزیر دستور داده است که شش ماه دیگر این قرارداد تمدید شود که باعث تأسف و تعجب است که وزیر صنعت که به جای آنکه به وظایف اصلی خود و مسائل اساسی صنعت کشور بپردازد به واردات علاقه نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه در این باره سوالی مطرح کرده است و وزیر باید آن را پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، همه اطلاعات ما درباره مبدأ ورود سیگار اسرائیلی را دارد.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیر بودن و جدیت کمیسیون در این پرونده گفت: دادستانی کل هم در این موضوع ورود کرده و حدود هفت ماه پیش، نامه‌ای نوشته که واردات این کالا منع شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که کمیسیون اصل 90 وارد بررسی احتمال حضور جاسوس در این پرونده نشده است، اظهار داشت: این بر عهده وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌هاست و ما بیشتر بر روی جنبه صهیونیستی بودن و مجوز نداشتن و بحث واردات آن را متمرکز بودیم.

در تصویر زیر می‌توانید امضای نعمت‌زاده که برای صدور مجوز عجله داشته مشاهده کنید؛ وقتی وزیر از طرف مدیر زیرمجموعه خود امضا می‌کند!
رسوایی پرونده فیلیپ موریس با امضای وزیر صنعت+سند

انتهای پیام/1404

منبع: خبرگزاری بسیج

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان