۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین برداشت ۲ میلیارد دلاری آمریکا از اموال ایران نوعی راهزنی و دزدی است
کد خبر: ۱۷۲۹۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۷ ساعت: ۱۲:۵۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سیاسی:

برداشت ۲ میلیارد دلاری آمریکا از اموال ایران نوعی راهزنی و دزدی است

کارشناس سیاسی گفت: این شیطنت‌ها و قطعنامه‌هایی که در اجلاس سران کشورهای اسلامی در استانبول علیه ایران صادر شد نشان‌دهنده این است که آن‌ها در حال بسترسازی برای به انزواکشاندن ایران از لحاظ سیاسی هستند

برداشت ۲ میلیارد دلاری آمریکا از اموال ایران نوعی راهزنی و دزدی است
به گزارش صبح قزوین ؛ دکتر سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل جهان اسلام با اشاره به اقدام اخیر دولت آمریکا در بلوکه کردن دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران گفت: اقدام اخیر از یک سو از لحاظ حقوقی، قانونی و اخلاقی و از دیگر سو از لحاظ تأثیر این اقدام بر توافق هسته‌ای موسوم به برجام نشان‌دهنده بدعهدی‌ها و بداخلاقی‌های دولت آمریکاست و این اقدام پیام‌هایی برای ما دارد که مسئولین باید بیشتر از دیگران روی این رفتار آمریکا حساس شوند.
وی ادامه داد: به لحاظ حقوقی، یک دادگاه محلی ادعایی را مطرح کرده، یک طرفه جلسه و پرونده را تشکیل داده و پرونده را تقدیم قاضی کرده و قاضی نیز رأی مثبت به پرداخت غرامت از دارایی‌های بلوکه شده ایران داده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه این رأی نباید هیچ ارزش حقوقی و قانونی برای دادگاه فدرال داشته باشد اظهار داشت: چون جلسه‌ای بین دو طرف شاکی و متشاکی برگزار نشده و حق دفاعی نیز به ایران اختصاص داده نشده است. بنابراین این حکم وجاهت قانونی ندارد.
وی افزود: زشت‌تر از اقدام این دادگاه محلی، اقدام دادگاه فدرال و دولت آقای اوباما و شخص وزیر امود خارجه آمریکا جان کری و سخنگوی ایشان است که چنین حکمی را تأیید کرده‌اند.
سیدافقهی در ادامه با طرح سوالاتی اظهار داشت: شما به چه حقی چنین حکمی را تأیید می‌کنید؟ آیا واقعاً این دادگاه طبق آیین‌های دادرسی یا طبق دادگاه‌های حقوقی و بین‌المللی تشکیل شده است؟ چنین پرونده‌ای باید در دادگاه لاهه طرح موضوع شود و از طرف ایرانی برای دفاع از خود دعوت شود.
وی ادامه داد: اما می‌بینیم که چنین روندی طی نشده، بنابراین نتیجه می‌گیریم که این حرکتی که آمریکا انجام داده نوعی راهزنی و دزدی ست.
این کارشناس مسائل جهان اسلام با اشاره به زمان صدور این حکم تصریح کرد: این حکم بعد از دیدار دکتر ظریف و آقای جان کری صادر می‌شود، که خیلی عجیب است، زیرا در آن جلسه آقای جان کری متعهد می‌شود که حقوق ایران را رعایت کند و حتی مزاحمت‌ها و تهدیداتی که متوجه کشورهای اروپایی، شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی بوده، برطرف شود.
وی گفت: این حرف را بصورت شفاهی گفته‌اند در صورتی که ما نامه‌هایی نیز با همین مضمون از آمریکایی‌ها در اختیار داریم، فلذا آنها با صدور این حکم زیر این نامه‌ها و مهمتر از آن زیر برجام زده‌اند.
این استاد دانشگاه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بیان کرد: مسئله بدعهدی که مقام معظم رهبری مرتباً و مکرراً در مناسبت‌های مختلف با شیوه‌ها و زبان‌های مختلف تذکر می‌دادند و همچنان هشدار می‌دهند، باید آویزه گوش مسئولین وزارت امور خارجه ما باشد.
وی افزود: این امیدی که مسئولان به برجام بسته‌اند و در اجرای آن شتاب داشتید باعث شد تمام تعهدات پیشاپیش و بدون گروکشی و بدون هیچگونه ضمانتی اجرا شود ولی تعهدات آنها بصورت شفاهی و تنها روی کاغذ مانده است.
سید افقهی با اشاره به این که بسیاری از اقداماتی که انجام داده‌ایم برگشت‌پذیر نیستند اظهار داشت: نه می‌توان آن ۱۱ تن اورانیوم غنی شده را از روسیه بازگرداند و نه می‌شود به این راحتی قلب رآکتور اراک را به حالت سابق بازگرداند و بسیاری از تعهدات دیگر که اگر انجام شود قابلیت برگشت‌پذیری بسیار کمی دارد.
وی در ادامه به تأثیر صدور این حکم بر روند اجرای برجام اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بنابر نکاتی که ذکر شد، پیام و تأثیری که این حکم بر روند اجرای تعهدات برجام خواهد داشت بسیار منفی ست، و نشان دهنده این است که آمریکا نمی‌خواهد برجام را به راحتی در اختیار ما بگذارد تا از طریق آن منتفع شویم و بخواهیم سودی ببریم و وضع اقتصادی خود را بهبود ببخشیم.

مطرح کردن برجام ۲ در چنین موقعیتی قریب به محال است

سیدافقهی با اشاره به بسترسازی آمریکایی‌ها برای تسری برجام به سایر موضوعات مورد مناقشه با ایران بیان کرد: با وجود این مسئله، آمریکا در عین پررویی، در حال بسترسازی و فرستادن سیگنال‌هایی برای تسری بخشیدن برجام‌های ۲ و ۳ و ۴ است.
وی افزود: آمریکایی‌ها اجرای تعهدات برجام هسته‌ای را به برجامی دیگر در زمینه‌های موشک‌های بالستیک، حقوق بشر و حمایت از تروریست منوط کرده‌اند. در اصطلاح فقها به چنین حالتی قریب به محال می‌گویند؛ یعنی این امری محال است که بخواهند اجرای تعهدات خودشان را به تحقق برجام‌های دیگر کنند و ما نیز خواسته آن‌ها را بپذیریم.
این استاد دانشگاه گفت: مقام معظم رهبری قاطعانه در مقابل این دسیسه‌چینی ایستاده‌اند و بارها ابعاد این توطئه را روشن نمودند و فرمودند دیگر هیچ برجامی در کار نخواهد بود. البته آقای دکتر ظریف نیز پس از سخنان رهبری اشاره کردند که هیچ برجامی، غیر از برجام هسته‌ای نخواهد بود.
وی افزود: ولی هنوز زمزمه‌هایی از بعضی از مسئولین شنیده می‌شود که ما باید پس از برجام هسته‌ای به دنبال برجام منطقه‌ای باشیم و همین شیوه تفاهم ایران با شش دولت غربی را با کشورهای منطقه برای حل مشکلات منطقه مطرح کنیم.
سید افقهی با شیطانی خواندن این نقشه شوم اظهار کرد: در این قضیه دست آمریکا در پشت‌پرده در حال هدایت این پروژه است؛ کاملاً مشخص است که این طرح طرحی آمریکایی ست.
وی ادامه داد: این شیطنت‌ها و قطعنامه‌هایی که در اجلاس سران کشورهای اسلامی در استانبول علیه ایران صادر شد نشان‌دهنده این است که آن‌ها در حال بسترسازی برای به انزواکشاندن ایران از لحاظ سیاسی هستند و می‌خواهند ایران را با متهم کردن به تروریست، بتوانند حزب‌الله را نیز وارد لیست گروهک‌های تروریستی بکنند و از این طریق بدون اجرای تعهدات برجام هسته‌ای ما را وادار به پذیرش برجام منطقه‌ای کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم مقاومت در برابر چنین توطئه‌ای افزود: باید در برابر چنین توطئه‌ای مقاومت نمود و دولت ایران برخورد قاطعی انجام دهد.
وی به شیطنت‌های مسئولین سعودی در مورد حج امسال اشاره و خاطر نشان کرد: همانطور که می‌بینید هم‌اکنون سعودی‌ها در مسئله حج کارشکنی می‌کنند و می‌گویند حجاج ایرانی ویزاهای خود را از کشورهای همسایه بگیرند در حالی که کشورعربستان سعودی در ایران دفتر حافظ منافع دارد، یا حجاج نباید با صدای بلند دعا کنند یا حجاج نباید مراسم برائت از مشرکین را اجرا کنند؛ طنز تلخ ماجرا در این است که ما بیش از ۴۰۰ شهید در فاجعه منا داده‌ایم و باید طلبکار باشیم از دولت عربستان؛ حالا به آن دولت بدهکار نیز شده‌ایم.
این کارشناس مسائل جهان اسلام با بد عهد و حلیه‌گر خواندن آمریکا ادامه داد: ما باید حواسمان جمع باشد که آمریکا کشوری غدار و حلیه‌گر است، فلذا نمی‌شود به هیچ قرارداد یا قولی که آمریکایی‌ها می‌دهند اطمینان کرد.
وی گفت: این فقط حرف ما نیست، حتی شرکای درجه ۱ آمریکا نیز با این بدعهدی‌های آمریکایی‌ها درگیرند. برای مثال همین کشور عربستان سعودی، آمریکایی‌ها می‌گویند شما در قضایای ۱۱ سپتامبر دسته داشته‌اید و مسئولین سعودی باید در ارتباط با این مسئله محاکمه شوند و مسئولین سعودی نیز می‌گویند ما هفتصد و پنجاه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خود را از آمریکا خارج خواهیم کرد.
سید افقهی افزود: چهره واقعی آمریکا این است؛ هشدارهای مقام معظم رهبری در برخورد با آمریکا باید دستورالعمل و مانیفست ما باشد.

باید باور خوش‌بینانه مسئولین نسبت به آمریکا تغییر کند

سیدافقهی با اشاره به باور خوش‌بینانه نسبت به آمریکا اظهار داشت: اولین اقدامی که باید انجام دهیم این است که باور خوش‌خیالانه و خوش‌بینانه خود را نسبت به آمریکا تغییر دهیم و این مهم‌ترین اقدام است.
وی افزود: اگر این مهم محقق نشود و مسئولین ما متوجه این اشتباه محاسباتی نشوند و خطای بینشی و تحلیلی خود را نبینند و این اعتماد فریبنده و دروغ را نسبت به آمریکا تصحیح نکنند فاجعه‌بار خواهد بود.
این کارشناس گفت: عده‌ای از مسئولین رده بالای کشور که پست‌های کلیدی هم در اختیار دارند جرأت نمی‌کنند به آمریکا بگویند بالای چشمت ابروست. این حالت منفعلانه صحیح نیست، بنابراین بعنوان اولین گام باید این مسئولین تکانی بخورند و به خود بیایند.
وی با اشاره به گام دوم اقدامات ایران علیه بدعهدی‌های آمریکا اظهار داشت: گام دوم مقابله به مثل است؛ ما باید از تمام ظرفیت‌های حقوقی، قانونی، سیاسی، تبلیغاتی و رسانه‌ای خود علیه آمریکا استفاده کنیم؛ و در این راستا باید اقدامات عملی و محسوس انجام دهیم.
سیدافقهی افزود: برای مثال می‌توانیم در ازای هر بدعهدی آمریکا تعدادی از سانتریفیوژهای از چرخه خارج کرده خود را فعال کنیم، اینگونه نشان می‌دهیم چون شما به توافق پایبند نبوده‌اید، ما نیز کم‌کم به شرایط پیش از توافق بازخواهیم گشت.
وی به رفتار ناپسند مسئولین با منتقدان اشاره و خاطر نشان کرد: نباید مسئولین برچسب‌هایی چون بی‌شناسنامه و بی‌هویت و بزدل و دلواپس به منتقدین دلسوز بزنند.
کارشناس مسائل دنیای اسلام تصریح کرد: این شیوه کار درست نیست؛ من باز هم تأکید می‌کنم باور برخی از مسئولین ما، باور غلطی ست و هر چه رهبری عظیم‌الشأن نیز تأکید می‌کنند که به آمریکایی‌ها اعتماد نکنید گویی به گوش مسئولین نمی‌رود.

آمریکا همان کشور خونخوار است و تغییری نکرده

سیدافقهی به سرنگون کردن هواپیمای ایرباس ایران توسط ناو آمریکایی اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکا کشوری ست که هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران را بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس با موشک هدف قرار داده و سرنگون می‌کند و بیش از ۳۰۰ نفر با بدن‌های قطعه‌قطعه شده به اعماق آب‌ها می‌فرستد سپس نه تنها عذرخواهی نمی‌کند و دیه و غرامتی نیز پرداخت نمی‌شود، بلکه به فرمانده ناو وینسنت جایزه و مدال شجاعت می‌دهد.
وی ادامه داد: این آمریکا تغییری نکرده است ما نیز نباید اصول خود را در مقابله با این شیطان بزرگ تغییر دهیم.
این استاد دانشگاه به رفتار آمریکایی‌ها در زمان مذاکرات اشاره و خاطر نشان کرد: در اوج مذاکرات هسته‌ای آقای اوباما و جان کری هرگاه مذاکرات به بن‌بست می‌خوردند اعلام می‌کردند که گزینه نظامی روی میز است، چگونه می‌توان با چنین کشوری که تنها به فقط تجاوز به حقوق سایر کشورهاست توافق و تعامل نمود؟ به همین دلیل است که رهبری معظم انقلاب نیز می‌فرمایند ما حاضریم با تمام کشورهای دنیا تعامل کنیم جز اسرائیل و آمریکا.
وی تصریح کرد: با اسرائیل تعامل نخواهیم کرد زیرا مولود نامشروع و نطفه حرامی ست، و آمریکا نیز کشوری خودکامه است، برای مثال در همین قضیه، اموال بلوکه شده برای ایران است و روی این اموال در طول چندین سال سود نیز آمده است، اما آمریکا حاظر نیست نه اصل پول را و نه سود پول را به ایران بدهد؛ خب چنین کشوری که آمده و تعهد کرده، حالا پس از انجام تعهدات از طرف ما نه تنها حق ما را نمی‌دهد بلکه کشورهای اروپایی را نیز که بشدت مشتاق ورود به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در این بازار هستند، تهدید می‌کند.

دکتر سیدافقهی با اشاره به سازوکار قانونی موجود در برجام برای مقابله به مثل طرف ایرانی تصریح کرد: در برجام سازوکار قانونی برای این منظور اندیشیده شده است، برای مثال طرح کمیته‌ مشترکی در برجام تدارک دیده شده و آقای دکتر ظریف نیز در این کمیته شرکت کرده‌اند؛ کمیته نظارت بر حسن اجرای برجام وظیفه‌اش همین است که اگر اختلافی پیش آمد یا اگر از طرف هریک از طرفین متعهد در برجام، شکایتی مطرح شد اول باید بازرسان بررسی کنند و پس از نتیجه‌گیری، برآیند نتیجه‌گیری خود را به این کمیته عالی می‌دهند، اگر باز هم در کمیته عالی نتیجه‌ای حاصل نشد پرونده به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد.
وی افزود: این سازوکار وجود دارد اما متأسفانه همه اینها روی کاغذ است و در عمل ما چیز دیگری را شاهد هستیم، و متأسفانه مسئولین ما نیز در مقابل این هتاکی‌ها، خودکامگی‌ها، دستبردهای طرف آمریکایی و در بعضی موارد در برابر بعضی ادعاهای مضحک کشورهای میکروسکوپی حوزه خلیج فارس نیز عکس‌العملی نشان نمی‌دهند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: این انفعال، ملاحظه‌کاری و خویشتن‌داری بیش از حد برای جایگاه ایران اسلامی، ملت شریف و انقلاب ما که دنیا روی آن حساب باز می‌کند سیگنال‌های خوبی نیست و نمی‌تواند منافع ما را تأمین کند و از آن مهمتر نمیتواند آن سه راهبرد اساسی عزت، حکمت، مصلحتی را که مقام معظم رهبری بعنوان راهبرد اصلی سیاست خارجی تعیین کرده‌اند عملی کند.
انتهای پیام/2002

منبع: کیوسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان