۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین خشم VOA از انیمیشن ساخت بچه حزب‌اللهی‌ها
کد خبر: ۱۷۲۷۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۷ ساعت: ۹:۴۷ ↗ لینک کوتاه

بچرخ تا بچرخیم؛

خشم VOA از انیمیشن ساخت بچه حزب‌اللهی‌ها

راديوي دولتي امريكا با عنوان VOA اخيراً از يك انيميشن كوتاه ايراني آنچنان به خشم آمده كه نتوانسته جنبه‌هاي حرفه‌اي تخريب رسانه‌اي را براي اين اثر رعايت کند

خشم VOA از انیمیشن ساخت بچه حزب‌اللهی‌ها
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، راديوي دولتي امريكا با عنوان VOA  اخيراً از يك انيميشن كوتاه ايراني آنچنان به خشم آمده كه نتوانسته جنبه‌هاي حرفه‌اي تخريب رسانه‌اي را براي اين اثر رعايت کند؛ راديويي كه به اصطلاح براي گسترش دموكراسي و آزادي فعاليت مي‌كند خنجر خود را براي يك انيميشن كوتاه از رو بسته است. اما اين انيميشن ايراني چيست؟!

درميان انبوه خبرهايي كه هر روز توليد مي‌شود چندي قبل يك خبر بيش از همه مورد توجه قرار گرفت؛ خبري عجيب كه حتي درصفحه اول برخي رسانه‌ها جايگاه خاصي به خود اختصاص داده بود. يك انيميشن كوتاه ايراني جنجالي بزرگ در عرصه سياسي به راه انداخت؛ انيميشني كه خيلي‌ها درباره آن اظهار نظر كردند و حتي گفته شد بيشتر اين نظرات و مخالف‌ها به‌خاطر عصبانيت امريكايي‌ها بوده است، اما مگر يك انيميشن ساده كوتاه كه براي كودكان ساخته شده چه دارد و چه محتوايي را منتقل مي‌كند كه خون بسياري را به جوش آورده وحتي بيشتر از فيلم چندين ميليون دلاري سيصد وامثالهم نظرها را به خود جلب كرده است.

انيميشن «بچرخ تا بچرخيم» به قلم محمد سرشار و كارگرداني رسول آذرگون يكي از توليدات سازمان اوج بود كه پيش از ماجراي برجام و توافق هسته‌اي و در خرداد ماه سال گذشته توليد و در فضاي مجازي منتشر شد. اتفاقاً اين انيميشن در ششمين دوره جشنواره عمار فانوس انيميشن را نيز از آن خود كرد. اين كارتون با سرمايه‌گذاري و حمايت سازمان اوج در يكي از باكس‌هاي برنامه كودك تلويزيون پخش شد اما اين انيمیشن كوتاه وجذاب كه براي كودكان نوشته شده سرشار از استعاره‌ها و كناياتي در بحث دشمن‌شناسي و توليد ملي بود؛ كناياتي كه شايد به خوبي شرايط كنوني و گذشته كشور را تشريح كرده و بدون هيچ توهيني سياسيون و دانشمندان نخبه ايراني را به تصوير كشيده است. بچرخ تابچرخيم البته حرف جديدي به آن صورت نزده اين همان حرفي است كه بارها و بارها از تريبون‌هاي مختلف كشور بيان شده است، حتي تندتر و حساسيت برانگيزتر.  اما چرا اين اتفاق بازتاب‌هاي زيادي به همراه داشت؟!

پاسخ ساده است با ابتكار سازمان اوج كه اين روزها نوآوري هايش زبانزد مردم و رسانه‌ها شده سياسي‌ترين مطالب روز براي اولين بار در قالب هنر درآمده و باز هم براي اولين بار براي مخاطب فراموش شده ايران يعني كودك و نوجوان به ساده‌ترين روش ممكن تشريح شده است. هرچند همين قابليت بزرگ هنر است كه اين بيان را از ديالوگ‌هاي چند رسانه سياسي به يك پيام جهاني براي كودكان همه دنيا تبديل كرده است، آنچه امروز در ميان مخالفان وموافقان جنجال برپا کرده هنر است، كاري كه البته چند سالي است سازمان جديد‌التأسيس اوج با جمع‌آوري نخبگان هنري در سطوح مختلف به آن عينيت بخشيده است. اين روزها هر جا بحث هنري كه قابل تأمل است در ميان است نام اوج هم چاشني بحث است از فيلم سينمايي باديگارد و ايستاده در غبار گرفته تا انيميشن‌‌هايي چون شاهزاده روم، فهرست مقدس و... ابتكارات اين سازمان حتي در مورد توجه رسانه‌هاي غربي هم هست مانند بنرهاي طراحي شده مذاكرات.

سازمان اوج كه با ساخت نماهنگ انرژي هسته‌اي از يك رپر مشهور نشان داد شجاعت ورود به حاشيه‌ها براي هنر انقلابي را دارد درعرصه‌هاي مختلف هنري در چندسال گذشته كارهاي شايسته بسياري را انجام داده است؛ كارهايي كه شايد پيش از اين هرازچندسالي يكي از سازمان‌ها و نهادهاي بزرگ كشور از خود بروز مي‌داد حالا با حضور اوج به اتفاقاتي روتين وخوش آتيه‌اي مبدل شده است كه هر چند هفته يك بار از يكي از آن آثار رونمايي مي‌شود. اوج حالا اثرگذارترين سازمان هنري كشور است كه با كيفيت‌ترين توليدات فرهنگي انقلاب را به ثمر مي‌رساند. تقريباً بيشتر طراحي‌هاي برتر فرهنگي كه در چند سال گذشته از روي دغدغه‌هاي سياست گذار كلان كشور، يعني مقام معظم رهبري ساخته شده، متعلق به اين سازمان است. 

اين يعني اوج مانند ققنوسي از خاكستر بوروكراسي و فرسودگي سازماني كشور است كه جمعي از نخبگان فرهنگي وهنري متعهد و با تفكر انقلابي را براي اهداف مقدس نظام به گرد هم آورده است. اين انيميشن هم هرچند يك اثر تاثيرگذار وتوانمند بود، ولي خارج از مباحث سياسي همچون انرژي هسته‌اي و استكبار ستيزي كه البته بيشترين هجمه را هم به همين خاطر داشته است همه عناصر يك سريال موفق اسلامي براي كودكان جهان اسلام را داراست، سريالي كه مفاهيم اصيل اسلامي را به اشكال مختلف مي‌تواند به كودكان و بزرگسالان منتقل كند و همانند شكرستان و يوسف پيامبر نماينده شايسته‌اي براي هنر ايراني در عرصه تصوير باشد.

انتهای پیام/1404

منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان