۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دکان دونبش سکانداران بزرگترين وزارتخانه‌هاي اقتصادي
کد خبر: ۱۷۲۱۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۶ ساعت: ۹:۴۲ ↗ لینک کوتاه

زمینه‎های فساد اقتصادی با فعالیت همزمان در بخش خصوصی و دولتی

دکان دونبش سکانداران بزرگترين وزارتخانه‌هاي اقتصادي

بیماری "دکان دو نبش" در دولت یازدهم فراگیر شده است. از زنگنه و حسین فریدون تا هاشمی (وزیر بهداشت) و عبده تبریزی همه دکاني در بخش خصوصي دارند. در اين بين آقايان نعمت زاده و آخوندي متصديان بزرگترين وزارتخانه‌هاي اقتصادي (هر يک تلفيق دو وزاتخانه قبلي) همزمان بيشترين شرکت‌هاي خصوصي را اداره ميکنند.

دکان دونبش سکانداران بزرگترين وزارتخانه‌هاي اقتصادي
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ،تعداد قابل توجهی از وزراء و معاونین و روسای دستگاههای دولت یازدهم در حال حاضر به طور همزمان دارای اشتغال و انتفاع در بنگاه‎های بخش خصوصی هستند. بیماری "دکان دو نبش" در دولت یازدهم فراگیر شده است. از زنگنه و حسین فریدون تا هاشمی (وزیر بهداشت) و عبده تبریزی همه دکاني در بخش خصوصي دارند. در اين بين آقايان نعمت زاده و آخوندي متصديان بزرگترين وزارتخانه‌هاي اقتصادي (هر يک تلفيق دو وزاتخانه قبلي) همزمان بيشترين شرکت‌هاي خصوصي را اداره ميکنند.


2- محمد رضا نعمت زاده وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت از جمله اشخاصی است که ضمن تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنان به صورت مستقیم و غیر مستقیم مدیریت خود در مجموعه عظیمی از شرکت های خصوصی و عمدتا پتروشيمي را حفظ کرده است. وی رئیس یا نائب رئیس حداقل 17 شرکت خصوصی  است و به صورت غیر مستقیم (از طریق همسر، دختران و دیگر دوستان) کنترل 16 شرکت دیگر را حفظ کرده است. سحر نعمت زاده (ساکن امارات) به دليل فعاليت گسترده اقتصادي در امارات و تعامل اقتصادي با برخي از اشخاص ذينفوذ نظير علي کامياب (خوري) داماد رئيس امن امارات بيشتر از ديگران به بابا کمک میکند. البته شخص نعمت زاده هم با وجود کهنسالي، در سرکشي به شرکت‌ها و حضور در جلسات آن کم نمي‌گذارد.


3- بخشی از افراد زیر مجموعه آقای نعمت زاده در شرکت های خصوصی نظیر آقایان ترکان و نهاوندیان به سمتهای بالایی در دولت و برخی نظیر آقایان آل یاسین، شعری مقدم و سید ابریشمی به سمت‎های مدیریتی از معاونت وزارت نفت تا مدیریت عاملی شرکت‎های پتروشیمی منصوب شده‎اند. البته شعری مقدم شریک قديمي نعمت زاده که با سفارش جنابش به عنوان معاون پتروشیمیهای وزارت نفت منصوب شده هنوز زحمت برخی شرکتهاي نعمت را به دوش میکشد.


4- به طور اتفاقي انگيزه نعمت زاده - که خود صاحب شرکت‌هاي پتروشيمي است - در پيگيري مسائل پتروشيمي‌ها بيشتر از وزير مربوطه (وزير نفت) است. تخصيص زمين‌هاي ارزان در چابهار، تلاش براي خارج سازي از بورس کالا و اصرار بر ارزان نمودن قيمت خوراک پتروشيمي‌ها از جمله تلاشهاي نعمت است.
 


نمودار شرکتهاي نعمت زاده

5- بعد از نعمت زاده، عباس آخوندی رکورددار بيشترين دکان دو نبش در دولت است. آخوندي که اتفاقا در چند هفته گذشته بخاطر انتقاد از کنترل قیمتها (سوسیالیست نامیدن سازمان حمایت از مصرف کننده)، خرید فله ای ایرباسها و گران کردن قیمت بلیط هواپیماها در صدر اخبار رسانه ها قرار داشت، مديرعامل يا عضو هیات مدیره بیش از ده شرکت و نهاد اقتصادی خصوصی است. به طور اتفاقي انتصاب آخوندي در وزارت راه و شهرسازي با گرايش عمراني شرکت‌هاي خصوصي وي تناسب دارد. همان اتفاقي که در خصوص نعمت زاده و شرکت‌هاي پتروشيمي‌اش واقع شده است. میتوانید با جستجوی نام عباس آخوندی در روزنامه رسمی (http://www.rooznamehrasmi.ir/news/newslist.aspx) آمار شرکتهای زیر مجموعه را ملاحظه فرمایید.
 

 


نمودار شرکتهاي آخوندي

6- آخوندي شرايط اقتصادي پسابرجام را بسيار خوب و رو به جلو ارزيابي مي‌کند. ظاهرا پسابرجام دوره خريدهاي خارجي وزارت راه است. خريد سنگين 20 ميليارد دلاري هواپيما از فرانسه و دريافت خط اعتباري 4 ميليارد دلاري واردات ريل از هند و چند خريد سنگين ديگر از ژاپن و روسيه و ايتاليا که هنوز نهايي نشده است. ظاهرا برجام براي جناب آخوندي پرمايه بوده است.
7- دکان دو نبش آقايان در دولت تدبير حتما باعث پي ريزي فساد در درون دولت خواهد شد. کانون های ثروت و سودجویان به دنبال ارتباط و جذب مدیران اجرایی و صاحبان امضای طلایی برای تسهیل امور خویش و دریافت امتیازهای اقتصادی (ویژه خواری) هستند. نکته‎ای که مقام معظم رهبری پیش از این بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند: «متاسفانه همیشه اینجور است که مفسد اقتصادی در مرکز دولتی جاپا پیدا می کند. یعنی یک کسی را پیدا می کند که به او کمک کند، به او پاس بدهد، تا او آبشار بزند. تا کسی در داخل حصار نباشد که به آن متجاوز کمک کند، آن متجاوز نمی تواند فساد اقتصادی بکند. لذا مسئولین دولتی موظفند نسبت بروز و نفوذ فساد اقتصادی در دستگاه‎های دولتی به شدت حساس باشند. 26/5/1390»


8- مردم (حتي مردم تهران) از انتصاب و عملکرد وزراي هزار ميلياردي دولت يازدهم ناراضي اند. اين نارضايتي در انتخابات شهرستانها بيشتر از تهران نمايان شد. اکنون که آقاي روحاني از برجام يک و دو فارغ شده اند، بهتر است کمي به وضعيت عملکرد وزراي اقتصادي خويش (بدون تعصبات سياسي) توجه کنند. آقايي که بعد از ظهرها مشغول سرکشي به شرکتهاي خودش است، انگيزه و فرصت پيگيري مشکلات مردم را ندارد. دکتر روحاني نبايد با وزراي ناکارامد رودربايستي داشته باشند. اينکه فلان وزير ميلياردي رئيس ستاد انتخاباتي در سال 92 بوده دليل نمي‌شود تا اشتباهات مکرر آن ناديده گرفته شود.
9- دولت در سال پاياني خود قرار دارد. انتخابات رياست جمهوري در پيش است و هنوز دولت منتظر اتفاقات خوب برونزاست. هنوز اميد به آثار برجام يک و دو است. هنوز اميد به روي کار آمدن هيلاري در انتخابات آمريکاست. اين اميد بدون تدبير در دولت يازدهم باعث شده تا اقتصاد راکد شود. باعث شده تا هيچ برنامه اصلاحي در داخل پي‌ريزي نشود و مماشات با کابينه ادامه یابد. زمان برای اعتدالیون رو به اتمام است و جامعه در انتظار تدبير و «تدبير» در گرو تغيير برخي مدبران دولت.

انتهای پیام/1404

منبع: رجا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان