۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین تهران چشم انتظار "چشم بادامی‌ها"/ رییس‌جمهور کره در کشور قالی های پرنده به دنبال چیست؟
کد خبر: ۱۷۱۵۳۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۵ ساعت: ۱۰:۵ ↗ لینک کوتاه

در آستانه اولین سفر رییس‌جمهور کره به ایران؛

تهران چشم انتظار "چشم بادامی‌ها"/ رییس‌جمهور کره در کشور قالی های پرنده به دنبال چیست؟

پس از رفت و آمدهای هیئت‌های عالی رتبه از نقاط مختلف جهان به ایران، اینبار رییس‌‌جمهور کره‌جنوبی پس از ۵۴ سال عازم ایران است.

تهران چشم انتظار "چشم بادامی‌ها"/ رییس‌جمهور کره در کشور قالی های پرنده به دنبال چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، تب برجام به کره رسید؛ رییس جمهور کشور مدار 38 درجه، به دنبال مدار تازه فعالیت‌های اقتصادی خود در قطب برجام است. چشم "بادامی‌های آن تایم" حالا ساعت خود را با نبض اقتصادی ایران هماهنگ کرده و بلیت سفر به ایران را در دست دارند. 

روز چهارشنبه (7 بهمن‌ماه 1394) بود که منابع خبری کره جنوبی از تصمیم «پارک گئون های» رییس جمهور این کشور برای سفر به تهران در پی آغاز اجرای برجام و رفع تحریم های بین المللی علیه ایران خبر دادند اما تاریخ دقیقی را برای سفر گئون های به ایران مشخص نکردند.

نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی در گزارشی اعلام کرد «پارک» قصد دارد به کشوری سفر کند که به اعتقاد وی پس از لغو تحریم ها به سرزمین فرصت ها تبدیل شده است.

اجرای برجام و اعلام لغو تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا «جو هیونگ هوان» وزیر صنعت و تجارت جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کند که تمامی تحریم‌ها علیه ایران لغو می‌شود و همزمان بانک مرکزی کره نیز تحریم های بانکی علیه تهران را برطرف و سامانه ای برای معاملات ارزی دو کشور تعریف کرده است، وی حتی از تمامی نهادهای اقتصادی کشورش خواست با ارزیابی و بررسی های همه جانبه، هر چه سریعتر شرایط همکاری و حضور خود در بازار ایران را فراهم سازند.

سرانجام در آخرین روزهای فروردین‌ماه سال جاری بود که رویترز اعلام کرد رییس‌جمهور کره جنوبی برای نخستین بار از سال 1962 در ابتدای ماه می تا سوم این ماه به ایران سفر می‌کند. همچنین دفتر ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرد امید دارد تا این سفر سبب تعمیق روابط با ایران پس از لغو تحریم‌ها شود.

تهران چشم انتظار

دفتر ریاست جمهوری ایران از سفر رییس جمهوری کره جنوبی به تهران در تاریخ دوازدهم اردیبهشت خبر داده است.

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری نیز خبر رویترز را تایید کرد و گفت: خانم پارك گئون های را در این سفر رسمی سه روزه، شماری از وزرا و مسوولان ارشد اقتصادی و صاحبان صنایع بزرگ این كشور همراهی می كنند.

وی با اشاره به فرصت های گسترده همکاری میان تهران و سئول به ویژه در حوزه اقتصادی خاطر نشان کرد: «در ملاقات روسای جمهور دو كشور علاوه بر موضوعات مرتبط با راههای گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف، تحولات منطقه ای و بین المللی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت».

سفر بی سابقه یک رییس جمهور از کره به ایران پس از «برجام» یکی از بزرگترین دستاوردهای دو کشور بخصوص در عرصه تقویت همکاری های اقتصادی دوجانبه در دوران لغو تحریم ها به حساب می آید.

«یون بیونگ سه» وزیر خارجه کره پیشتر اعلام کرده بود که کشورش به این سفر بسیار اهمیت می دهد و آن را آغازی در روابط نوین دو کشور قلمداد می کند لذا بر اساس این دیدگاه انتظار می رود با ورود «پارک» به ایران صفحه تازه ای در روابط و همکاری های ایران و کره دو شریک بزرگ اقتصادی گشوده شود.

«هوانگ کیو آهین» نخست وزیر کره جنوبی نیز گفته است که کشورش تمامی تلاش خود را برای گسترش روابط با ایران بخصوص در عرصه های اقتصادی و تجاری بکار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد که ایران از جمله بازارهای نوظهور است که کره نمی تواند نسبت به آن بی توجه باشد و باید از شرکت های کره ای در زمینه صادرات و اجرای طرح های مختلف و مشترک با ایران حمایت شود.

امضای چندین سند همکاری و آغاز دوره ای جدید در روابط تهران – سئول

پرویز اسماعیلی با اشاره به روابط دیرینه و خوب دو کشور، همچنین فرصت های گسترده همکاری میان تهران – سئول بویژه در حوزه اقتصادی، اظهارداشت: در ملاقات روسای جمهور دو کشور علاوه بر موضوعات مرتبط با راههای گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف، تحولات منطقه ای و بین المللی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی جستجوی راههای تقویت همکاری مشترک در حوزه های انرژی، بانک و بیمه، پروژه های زیربنایی، بهداشت و درمان، علمی و فناوری و فرهنگی را از محورهای بحث و تبادل نظر روسای جمهوری دو کشور برشمرد و گفت: اسناد متعددی نیز در این حوزه ها، با حضور روسای جمهوری و توسط مقامهای عالیرتبه ایران و کره جنوبی، امضا خواهد شد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری تاکید کرد که با امضای این اسناد، تحرکی جدی در روابط رو به توسعه دو کشور ایجاد خواهد شد.

اسماعیلی همچنین خبر داد که در جریان سفر رییس جمهور کره جنوبی به تهران که تا چهاردهم اردیبهشت ماه ادامه می یابد، همایش بررسی راه های تقویت و گسترش روابط اقتصادی و تجاری تهران – سئول در دوره پسا برجام و فرصت های سرمایه گذاری شرکتهای کره ای در پروژه های اقتصادی کشورمان، با حضور وی و روسا و مدیران بخش های دولتی و خصوصی دو کشور در تهران برگزار می شود.

یادآوری می شود خانم "پارک" نخستین رییس جمهور کره جنوبی است که از ایران دیدار می کند.

تهران چشم انتظار

واردات نفت کره جنوبی از ایران در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸  به حدود ۷۵ میلیون بشکه در سال می رسید. این میزان در سال ۲۰۱۰ به ۶۲ میلیون بشکه در سال کاهش پیدا کرد حال آنکه در شرایط فعلی کره جنوبی انتظار دارد که مقدار واردات نفت خود از ایران را به ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

ابراز تمایل سئول برای توسعه روابط با ایران در حالی انجام می گیرد که با اجرایی شدن توافق هسته ای، اتحادیه اروپا و چین هم برای سرمایه گذاری در بازار پرسود اقتصاد ایران اعلام آمادگی کرده اند.

آمار آژانس سرمایه گذاری تجاری کره نیز حاکی است که این کشور در سال 2014 میلادی چهار میلیارد و 140 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده که نسبت به یک سال قبل از آن 8.3 درصد رشد داشته است، این آژانس ارزش کل تبادلات تجاری دو کشور را اعلام نکرده اما خاطرنشان کرده است که به دلیل محدودیت های صادرات نفت واردات از ایران تا اندازه ای کاهش داشته است.

همچنین قرار است ماه آینده میلادی وزیر تجارت و صنایع و انرژی کره در راس یک هیات بلندپایه برای برگزاری چندین نشست تجاری و اقتصادی راهی تهران شود.

کره جنوبی، پنجمین کشور واردکننده نفت جهان و یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است. واردات نفت این کشور از ایران در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته 81 درصد افزایش یافت؛ این کشور اعلام کرده است که در نظر دارد تا واردات نفت از ایران به ویژه میعانات گازی را در سال جاری میلادی برای تامین تقاضای فزاینده خود افزایش دهد.

گفتنی است، ارزش مبادلات غيرنفتی ايران و كره جنوبی در سال 2013 چهار ميليارد و 100 ميليون دلار اعلام شد که از اين رقم بيش از 300 ميليون دلار صادرات ايران به كره جنوبي و سه ميليارد و 800 ميليون دلار واردات از كره بود.

محاسبه صادرات نفت خام ايران به كره جنوبي موجب مي‌شود كه حجم تجارت دو كشور در اين سال به رقم 9 ميليارد و 200 ميليون دلار برسد.

میانجیگری کره جنوبی برای لغو تحریم مالی ایران

کره جنوبی برای رفع مسدودیت از حساب بانکی سفارت ایران در سئول نقش میانجی را ایفاء کرد.

در فروردین‌ماه 95 به دنبال افشای اسناد دیپلماتیک مربوط به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی (۱۹۷۹) آمریکا، در تهران مشخص شد که دولت کره جنوبی برای لغو دستور آمریکا مبنی بر انسداد حساب سفارت ایران در سئول که به عنوان یک اقدام تنبیهی صورت گرفت؛ میانجیگری  کرد.

روز نوزدهم نوامبر ۱۹۷۹، دو هفته پس از آغاز تسخیر لانه جاسوسی در تهران، واشنگتن حساب سفارت ایران در یکی از شعبات بانک آمریکا (BOA) واقع در سئول را مسدود کرد، دولت ایران بلافاصله به سئول مراتب اعتراض خود را اعلام کرد و از دولت این کشور خواست تا بررسی کند که آیا انسداد حساب در یک کشور ثالث اقدامی قانونی است یا خیر.

مسدود شدن حساب سفارت ایران در یکی از شعبات بانک آمریکا در سئول نیز بخشی از تحریمهای آمریکا علیه ایران بود،‌ اما کره جنوبی وظیفه داشت تا از سفارتهای خارجی و کارکنان این سفارتخانه ها در داخل قلمرو خود محافظت کند. دولت کره جنوبی پس از بررسی حقوق داخلی و بین المللی به این نتیجه رسید که این تحریم مالی غیرقابل توجیه و نابجاست.

سئول درتبعیت از اصول حاکمیت ارضی تحت لوای حقوق بین الملل معتقد بود که شعبه این بانک آمریکایی در سئول بایستی از حقوق کره پیروی کند و اینکه طبق کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین، ‌حسابهای سپرده سفارت ایران در بانک نبایستی مشمول تحریم‌های واشنگتن قرار گیرند.

تهران چشم انتظار

افزون بر این،‌ سئول طبق قانون ملزم بود تضمین کند که سفارت ایران در آرامش به فعالیتهای دیپلماتیک خود در کره می پردازد. بنا بر ملاحظات مذکور، دولت کره جنوبی از سفارت آمریکا در سئول خواست تا توضیحی برای مسدود نمودن حساب ایران ارائه کند. سفارت آمریکا نیز در توضیح خود، تحریمهای وضع شده را «حداقل اقدام ممکن» برای حفاظت از منافع اتباع خود دانست.

طبق اسناد دیپلماتیک افشاء شده، تنها دو روز پس از شکایت تهران به سئول یعنی در بیست و یکم نوامبر ۱۹۷۹‌ از حساب سفارت ایران در آن بانک آمریکایی رفع انسداد شد. 

کمی پس از آن،‌ سئول با اشاره به اینکه انسداد دارایی های یک هیأت دیپلماتیک خارجی در کره جنوبی بدون اطلاع سئول صورت گرفته است،‌ از سفارت آمریکا خواست تا در اقدامات خود «با احتیاط بیشتری» عمل نماید. 

تاریخچه روابط  سیاسی دوجانبه ايران و كره جنوبی 

روابط دیپلماتیک بين دو كشور در سال 1341 برقرارگردید و تا قبل از تاسیس سفارت ایران در سئول سفارت كشورمان در توكيو مسئولیت هماهنگي روابط با كره جنوبي را عهده دار بود با تاسيس سفارت و بدنبال آن افزايش تردد مقامات عاليرتبه دو كشور زمينه توسعه هرچه بیشتر روابط و همكاري هاي اقتصادي فراهم آمد.

در آبان 1354 اولين كميسيون مشترك اقتصادي و فني دو كشور برگزار و مقدمات ديدار وزير خارجه (1355) و نخست وزير كره (1356)  از ايران فراهم شد و در سال1356 و همزمان با تبادل سفراء دومين كميسيون مشترك اقتصادي و فني دو كشور در سئول برگزار گرديد. متعاقب آن همكاري هاي تجاري و بازرگانی در زمينه هاي نساجي ،شيلات ،مخابرات ، صنايع خودروسازي و لاستيك ، نفت ، گردشگري آغاز و همچنين زمینه صادرات اقلام سنتي و معدني ايران به كره فراهم آمد.

دراین زمان حجم كل سالانه مبادلات تجاري دو كشور  رقم قابل توجهی نبود و در تراز تجاري و همكاري هاي خارجي طرفين تاثیر زیادی نداشت و با بررسي تفاهمات و اسناد پاياني كميسيون مشترك اقتصادي و فني دو كشور این نتیجه بدست می آید که در آنزمان تهران در پي اهداف درازمدت صنعتي و اقتصادي نبوده است. اشتغال 12 هزار كارگر كره اي در ايران، امضاء قراردادهاي همكاري ماهيگيري و ورزشي ، تاسيس انجمن دوستي دو كشور از اهم توافقات رسمي بوده است. 

تهران چشم انتظار

روابط دو كشور پس از پيروزي انقلاب دو روند متفاوت را در برداشت:

الف: دولت كره از جمله اولين كشورهايي بود كه دولت جمهوري اسلامي ايران را به رسميت شناخت و با حفظ سفير خود در تهران تمايل اش را نسبت به گسترش مناسبات اعلام نمود ، ليكن در اين دوره سفارت كشورمان در سئول در سطح كاردار به فعاليت خود ادامه داد. 

ب: عدم اتخاذ مواضع خصمانه و در کنار آن عدم مشاركت در تحريم هاي اعمال شده در قبال جمهوري اسلامي ايران و پيشرفت هاي صنعتي و فني دركره این ایده را در جمهوری اسلامی ایران بوجود آورد که برای تامين بخشي از نيازمنديهاي كشورمان می تواند با  کره وارد معامله شود این موضوع بتدريج زمينه مساعدي را براي گسترش روابط دوجانبه فراهم آورد و در خرداد ماه 1368 متعاقب سفر معاون وقت آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه كشورمان به سئول که پس از آتش بس در جنگ تحميلي برقرار شده بود، تحولات جدیدی در روابط پیش آمد و متناسب با اولويت هاي سياست خارجي كشور اقدامات مناسبی صورت گرفت.

اولين سفير جمهوري اسلامي ايران به سئول اعزام گرديد و از همين زمان روابط و همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي اقتصادي ، فني و صنعتي ارتقاء یافت و میزان آن به ويژه در دوران بازسازي جنگ تحميلي به چند برابر افزايش يافت. دولت كره و شركت هاي بزرگ اين كشور ضمن استقبال از گسترش همكاري ها و انجام پروژه هاي بزرگ، بر ميزان اعتبارات خود به جمهوري اسلامي ايران افزودند و بدينگونه حجم مبادلات بازرگاني دو كشور از سطح 500 ميليون دلار در سال 1357 در سال 1376 به 8/1 ميليارد دلار رسيد و در سال 1389 میزان آن به 5/11 میلیارد دلار رسید و این روند افزایشی نیز در سال 2011 ادامه داشت و نهایتا به رقم 5/18 میلیارد دلار بالغ گردید.

مردم کره، ایران را چگونه می‌شناسند؟

"کیم سئونگ-هو " سفیر جمهوری کره در تهران درباره دیدگاه مردم کشورش درباره ایران نوشت: 

" ایران در انظار بسیاری از مردمان کره به دو صورت شناخته می شود: یا به عنوان کشور افسونگر قالی های پرنده ایرانی " در ماجراجوییهای سندباد " و یا به عنوان یکی از کشورهای شناحته نشده خاورمیانه.

ایران با وسعتی هفت برابر شبه جزیره کره و جمعیتی در حدود 80 میلیون نفر یکی از قدرتهای منطقه ای در خاورمیانه محسوب می شود. ایران همچنین از تاریخ غنی و دیرینه تمدن پارسی و نیز منابع سرشار طبیعی برخوردار است به طوری که رتبه نخست منابع گاز طبیعی و رتبه چهارم منابع نفتی جهان را داراست. علاوه بر آن ، ایران نقش مهمی را به عنوان رهبر مسلمین شیعه جهان ایفا می‌نماید.

تاریخ تعامل میان کره و ایران با وجود فاصله جغرافیایی به قرن هشتم، زمانی که خاندان کهن شیلا در کره فرمانروایی می‌کرد، باز می گردد. دو کشور کره و ایران روابط دیپلماتیک خود را در سال 1962 بنیان نهادند و از آن پس روابط دو جانبه خویش را در زمینه های گوناگون گسترش دادند.

ایران به عنوان عرضه کننده نفت وگاز مورد نیاز جهت رشد پایدار اقتصاد کره، شریک اقصادی با اهمیتی برای کره به شمار می رود و جمهوری کره نیز با داشتن تصویری دوستانه شریک خوبی برای ایران است که این تصویر دوستانه به مدد "موج کره ای " شکل گرفته به دنبال نمایش سریالهای تلوزیونی کره ای از قبیل " یانگوم" و "جومونگ" که در سالهای اخیر موفقیت بزرگی کسب نموده اند، پدید آمده است. دو کشور کره و ایران از پتانسیل بسیاری جهت تعمیق روابط دو سویه در آینده برخوردارند."

تهران چشم انتظار

حال باید دید اولین سفر دیپلماتیک رییس‌جمهور کره به ایران چه تاثیراتی را بر افزایش روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور می‌گذارد و چه آینده‌ای را  برای دو کشور رقم می‌زند.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان