۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین معامله برد -برد پسابرجام هم رونمایی شد/ سرقت ۲ میلیارد دلاری آمریکا اعلام جنگ اقتصادی است
کد خبر: ۱۷۱۴۸۸ نویسنده: علی تقوایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۵ ساعت: ۹:۱۴ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

معامله برد -برد پسابرجام هم رونمایی شد/ سرقت ۲ میلیارد دلاری آمریکا اعلام جنگ اقتصادی است

دزدی راحت و بدون دغدغه امریکا از ثروت ملی ایرانیان در شرایطی روی می‌دهد که همزمان وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با همتای امریکایی خود رسما اعلام کرد که ایران قصد ندارد وارد سیستم مالی امریکا شود.

معامله برد -برد پسابرجام هم رونمایی شد/ سرقت ۲ میلیارد دلاری آمریکا اعلام جنگ اقتصادی است
صبح قزوین ؛---- علی تقوایی.

آمریکا حکم غارت دو میلیارد دلار از ثروت ملی ایرانیان را صادر کرد و این در حالی است که پس از حوادث 11 سپتامبر تاکنون از مجموع 91 نفری که در کشور آمریکا اقدام به فعالیت‌های تروریستی مستقیم نموده‌اند – از جمله هواپیماربایان 11 سپتامبر- 56 نفر تابعیت سعودی داشتند در حالی که هرگز هیچ ایرانی نه در امریکا و نه در سراسر جهان، علیه آنها و مردم این کشور دست به اقدامات تروریستی نزده است؛ اما اوباما در کمال همراهی با عربستان اعلام کرد که طرح بلوکه کردن دارایی‌های این کشور در بانک‌های امریکا را - به دلیل تابعیت عربستانی 70 درصدی تروریست‌های بازداشت شده در امریکا- وتو خواهد کرد.
در عوض دیواری کوتاهتر از منافع ملی ایران پیدا نکرد و در دهن کجی محرز به سیاست خارجه کشورمان اعلام کرد که 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را صرف پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان انفجارهایی خواهد کرد که به اذعان خود، ایران در آنها دست داشته است.


غارت ثروت ایرانی با قوانین امریکایی

سرانجام پس از 9 سال کشمکش دیوان عالی آمریکا دقیقا در روزهای خوش پسابرجام اعلام کرد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی که در بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملات ادعایی منسوب به ایران کشته شدند، پرداخت شود.
هر چند دادگاه فدرال آمریکا در سال 2007 حکم داده بود که چنین مبلغی باید به این خانواده‌ها پرداخت شود اما بانک مرکزی ایران از طریق دادگاه استیناف به این حکم اعتراض کرده و تا دو روز پیش این حکم را به تاخیر اندخته بود با این حال دولت امریکا مطابق با قوانین ملی و سیاست‌های دولت خود این حکم را تایید کرد.
در حالی که استدلال بانک مرکزی این بود که با استناد به قرارداد بین المللی میان ایران و آمریکا در سال ۱۹۵۵ واشنگتن از برداشت از این حساب منع شده است. بنابراین این اقدام امریکا از نظر بین المللی یک غارت و دزدی واقعی محسوب می‌شود.

3 میلیارد دلار گرفتیم و 2 میلیارد دلار غرامت دادیم

هنوز چندی از سخنان «ولی الله سیف» درباره بی ثمر بودن برجام برای کشور از نظر اقتصادی نمی‌گذرد که این بار دیوان عالی آمریکا رسما ۲ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ملت ایران را به نفع خانوارهای آمریکایی غارت کرد.
در شرایطی که از مجموع 55 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا پس از سه سال مذاکره و تنظیم و اجرای برجام، تاکنون 3 میلیارد دلار از این دارایی‌ها عودت داده شده بود که با این حساب ما عملا 3 میلیارد دلار پس گرفتیم و در عوض 2 میلیارد دلار غرامت دادیم.
این موضوع گذشته از یک دزدی محرز، ترور شخصیت ملت ایران و اعلام رسمی جنگ علیه کشورمان است چه اینکه دولت ایالات متحدی کاملا براساس قوانین و سیاست‌های ملی تصمیم به این غارت بی سابقه گرفته است در حالی که ما سه سال ارزشمند از سرمایه و هزینه‌های کشور را صرف اعتمادسازی و جلب رضایت خاطر یک غارتگر کردیم.


در این بین موضوع زمانی بدتر می‌شود که بدانیم دولت ایالات متحده هرگز نکوشیده تا نقش ایران در انفجارهای فوق الذکر را در یک دادگاه بین المللی و یا حداقل در سازمان ملل به اثبات برساند از سویی نیز حتی به خود زحمت نداد که براساس قوانین بین المللی اقدام به غارت 2 میلیون دلار از ثروت ملی ایرانیان نماید بلکه براساس قوانین داخلی و حتی سیاست‌های دولتی خود اقدام به این دزدی بی سابقه از کیسه ملت ایران کرده است.

اوباما باز هم به سمت عربستان غش کرد

طی یکسال اخیر که از اوج ماجرای برجام و توافق هسته‌ای ایران و غرب می‌گذرد، بسیاری از کارشناسان و سیاسیون از جمله حکام سعودی براین باور بودند که امریکای پس از برجام دیگر آن شریک صمیمی برای شیخ نشین‌های حاشیه خلیچ فارس نیست و بعد از این به سمت محور تهران- مسکو غش خواهد کرد و یا دستکم از شدت خصومت‌های خود علیه ایران خواهد کاست.
به ویژه آنکه طی هفته‌های اخیر کنگره طرح بلوکه کردن دارایی‌های عربستان سعودی را به دلیل اقدامات تروریستی اتباع این کشور در امریکا آماده تصویب داشت.
اما اوباما با تهدید کنگره در وتو کردن این طرح، عملا توپ را در زمین منافع ملی ایرانیان انداخت و بجای دریافت غرامت از عربستان، ایران را متهم دریافت غرامت شناخت.

دستگاه سیاست خارجه نیازمند پوست اندازی است

دزدی راحت و بدون دغدغه امریکا از ثروت ملی ایرانیان در شرایطی روی می‌دهد که همزمان وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با همتای امریکایی خود رسما اعلام کرد که ایران قصد ندارد وارد سیستم مالی امریکا شود و تنها از امریکا می‌خواهد که برای شرکای بین المللی ایران تهدید و ارعاب ایجاد نکند.
اما فروتنی بیش از حد وزیر امورخارجه کشورمان بار دیگر منجر به ضربه‌ای جدید به کشور شد و این بار ضربه‌ای اقتصادی و هویتی، چرا که اعلام چنین غارتی درست در زمانی که وزیر امورخارجه ما با همتای امریکایی خود دیدار کرده و چند روز پیش از وی نیز مدیرکل بانک مرکزی با وزیر خزانه داری امریکا در حال مذاکره بود، رسما دهن کجی به قوانین بین المللی و عزت و احترام ایرانیان محسوب می‌شود.

در حالی که امریکا پیش تر حتی در زمانی که اقتصاد ایران با بحران‌های بی سابقه‌ای چون افزایش لحظه‌ای بهای ارز و کاهش صادرات نفت مواجه بود، هرگز جرات انجام این تصمیم را نداشت اما با تغییر دولت و اتخاذ تصمیماتی که بر رفع سوء تفاهمات میان دو حکومت تاکید می‌کرد، امریکا چنین دست به تلافی این ساده اندیشی‌ها و البته سطحی نگری‌ها زد.
چرا که اصولا میان حاکمیت ایران و هیچ حاکمیت مشروع دیگری در جهان سوء تفاهم و خصومتی ذاتی وجود ندارد که حل شود در حالی که این امریکا بود که نشان داد کماکان در رابطه با ملت، نظام و دولت ایران اسیر سوء تفاهم و خصومت ذاتی است.
هرچند در حسن نیت و اقدمات موثر وزیر امور خارجه دولت و نظام جمهوری اسلامی شکی نیست با این حال خصومت ذاتی امریکا با ملت ایران از طریق لبخند و نرمش قابل حل نیست چرا که اصولا زبان دولت امریکا زبان و منطق دیپلماسی نیست بلکه امریکا به مصداق آیه: «اشدّا علی الکفار» نیازمند برخوردهای قهری و دندان شکن است.
برخوردهای قهر و دندان شکنی که البته کاربست آنها تنها در عراق و سوریه و یمن اتفاق نمی‌افتد بلکه دستگاه سیاست خارجی دولت نیز نیاز دارد تا با یک پوست اندازی اساسی منش قهریتی که در خور سیاست‌های غارتگرانه ایالات متحده است را پیش گیرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان