۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پایان سه روز بندگی با خدا/ خودسازی برجسته ترین پیام اعتکاف
کد خبر: ۱۷۱۳۵۵ نویسنده: لیلا امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۴ ساعت: ۲۳:۲۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

پایان سه روز بندگی با خدا/ خودسازی برجسته ترین پیام اعتکاف

برنامه اعتکاف ره توشه‌ای است برای بهره‌مندی بیشتر از معنویت ماه‌های شعبان و رمضان و چه خوب این جوانان از این فرصت تمسک جستند برای محکم کردن سیم اتصال خود با خدای متعال.

 پایان سه روز بندگی با خدا/ خودسازی برجسته ترین پیام اعتکاف
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛____ لیلا امیری.

82 مسجد استان قزوین امسال میزبان 11 هزار معتکفی بود که آمده بودند عاشقانه و خالصانه با خدای خود خلوت کنند و چشم اندازی برای عمری که در پیش دارند، ترسیم کنند.
به گفته متولیان اعتکاف استان سال جاری شاهد افزایش 20 درصدی حضور جوانان در این سه روز خلوت عارفانه بود که نشان از شوق این گروه سنی برای تقرب به خدای متعال است.
سه روز خلوت گزینی اما در جمعی مومنانه...
فرصتی برای زدودن زنگارهای دنیوی...
سیری عاشقانه از توبه‌ای خالصانه به سوی توحید
حضور در جمع معتکفین در مسجد النبی و مسجد جامع استان در آخرین لحظات وداع با این میهمانی عاشقانه فرصتی بود تا حرف‌هایی از جنس دل را بشنوم.


مریم محمدی که برای اولین بار است به این مراسم آمده با لبخندی زیبا می‌گوید: قبل اینکه در مراسم اعتکاف حضور پیدا کنم، گمانم این بود چه کار بزرگی انجام می‌دهم و چقدر به خدا نزدیک هستم.
وی تاکید می‌کند: اما در این سه روز افرادی را دیدم که چه عاشقانه و برای چندمین سال متوالی در این مراسم شرکت می‌کنند و فهمیدم که چقدر از آن عقب هستم.
سمانه اسدی به جمع ما اضافه می‌شود و با اصرار می‌خواهد حتما حرفاهایش را بنویسم، او می‌گوید: در اعتکاف امسال یاد گرفتم که نباید افراد را براساس ظاهر و جریان فکری آنها قضاوت کرد، در این چند روز دوستانی از قشرها و تفکرات مختلف پیدا کردم و تجربه جالبی برایم بود.
سمانه ادامه می‌دهد: ما یاد گرفته‌ایم افراد را مطابق ظاهر مذهبی آنها قضاوت کنیم، اما این سه روز به من یاد داد که این رویه چقدر اشتباه است، من اشخاصی را در این مدت دیدم که خدا را بسیار از من بهتر شناخته‌اند.


ریحانه مهدوی خانم جوان معتکف دیگری است که اذعان می‌کند: تفاوت اعتکاف سه روزه ما مسلمانان با رهبانیت این است که آنها گوشه عزلتی انتخاب کرده و فقط خود و خدایش است اما در مراسم سه روزه ما در اجتماع و در بین همه قشری با خدای خود خلوت می‌کنیم.
او ادامه می‌دهد: نکته برجسته اعتکاف ما این است که با حضور در جمع دچار عجب و غرور نمی‌شویم و به دیگران کمک می‌کنیم؛ اگر دچار غفلت شدیم با مشاهده دیگران که به عبادت مشغولند تذکری برایمان بود.
راضیه خلیلی دختر دانشجویی است که اولین حضورش در این اعتکاف است، می‌گوید: این سه روز برایم شبیه دورانی بود که در کتابخانه می‌رفتم و مطالعه می‌کردم یعنی حس درس خواندن به من دست داد.
وی با بیان اینکه در این سه روز حس رقابت به من دست داد، می‌افزاید: اینکه در یک جمعی قرار گرفتم که همه در حال حرکت به سمت خدا بودند، ناخودگاه آن هم افزایی و شوقی برای اینکه از آنها در تقرب به خدا عقب نمانم، ایجاد می‌شد.


رزیتا باقری معتکف دیگری است که عنوان می‌کند: در این سه روز افرادی را دیدم که از من در امور معنوی و دینی بسیار جلوتر هستند و به این رسیدم این بیست سالی که از عمرم گذشته چیزی به تقوایم اضافه نشده بلکه باری بر دوشم شد.
او بیان می‌کند: در این سه روز یک حس رقابت زیبایی بین من و افراد شرکت کننده در اعتکاف این مسجد بود اینکه از بقیه عقب نمانم و رقابت قشنگی بود، حضور در جمع برکتش این است به من روحیه خوبی داد و به خوبی درک کردم که در طی مسیر معنویت تنها نیستم.
زهرا یاری معتکف دیگری است که خودش پیشقدم شده و می‌گوید: در این اعتکاف کارشناسان مذهبی به ما بسیار توصیه می‌کردند که اخلاص را در خود پرورش دهید تا گناهانتان بریزد؛ البته شاید سه روز زمان کمی برای پرورش اخلاص در ما باشد اما پایه گذاری خوبی برای روزهای دیگر عمرم بود که بعد از این زندگی شهری عاملی برای غفلت نشود.
شیما امینی با بیان اینکه همیشه این توصیه امام خمینی(ره) در ذهنم بود که دوران جوانی بهترین زمان برای بندگی و سازندگی و مبارزه با نفس است، ابراز می‌کند: این سه روز به خوبی این توصیه امام برایم ملموس شد زیرا ایام جوانی با فطرت پاکی گره خورده است و باید از آن بهره گرفت.
فائزه طاهرخانی معتکف دیگری است که در ادامه سخنان دوستانش می‌گوید: این سه روز در کنار همه شیرینی‌هایش سختی هم داشت، روزه گرفتن، کم خوابی اما این روزها تجربه جمعی مناسبی بود که سختی و شیرینی با هم تلفیق شده و زمینه‌ای شد در سال‌های آینده هم شرکت کنم.
وی ادامه می‌دهد: برای اعتکاف جوانان بیشتر استقبال می‌کنند زیرا سیم اتصال این قشر به خوبی به آسمان‌ها وصل می‌شود و باید ما از این دوره به خوبی استفاده کنیم.
فائزه عنوان می‌کند: اعتکاف این سه روز و خلوتی که داشتم زمینه برای احساس سبکی روحی و جسمی برایم شد، لذت این ایام با لذت‌های مادی و دنیوی برایم قابل وصف نبود و ارتباط با خدای روحم را صیقل داد.

امسال حضور 70 درصدی جوانان در مراسم اعتکاف در سراسر کشور نشان از این داشت که متولین فرهنگی ما باید پیش از گذشته برای جذب جوانان به مسائل دینی همت به خرج داده و از برنامه‌های فرمایشی دوری کنند.
برنامه اعتکاف ره توشه‌ای است برای بهره مندی بیشتر از معنویت ماه‌های شعبان و رمضان و چه خوب این جوانان از این فرصت تمسک جستند برای محکم کردن سیم اتصال خود با خدای متعال.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان