۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین عفو بین‌الملل لاپوشانی ارتش نیجریه در کشتار شیعیان را محکوم کرد
کد خبر: ۱۷۰۴۴۵ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

عفو بین‌الملل لاپوشانی ارتش نیجریه در کشتار شیعیان را محکوم کرد

عفو بین‌الملل امروز جمعه ارتش نیجریه را به دلیل تیراندازی تعمدی و کشتن نزدیک به ۳۵۰ مسلمان شیعه، دفن آنها در گورهای دسته جمعی و از بین بردن اسناد و مدارک این جنایت محکوم کرد.

عفو بین‌الملل لاپوشانی ارتش نیجریه در کشتار شیعیان را محکوم کرد

عفو بین‌الملل امروز جمعه ارتش نیجریه را به دلیل تیراندازی تعمدی و کشتن نزدیک به 350 مسلمان شیعه، دفن آنها در گورهای دسته جمعی و از بین بردن اسناد و مدارک این جنایت محکوم کرد.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین )، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بین‌الملل همچنین ادعاهای بی‌پایه و اساس ارتش نیجریه مبنی بر اینکه معترضان از گروه جنبش اسلامی نیجریه قصد داشتند پیش از درگیری‌های دسامبر سال گذشته میلادی فرمانده ارتش را ترور کنند، رد کرد.

ارتش نیجریه که بارها به نقض حقوق غیرنظامیان در جریان مبارزاتش علیه شبه نظامیان بوکوحرام متهم شده، فعالیت نیروهای خود را متوقف نکرده است.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که اقدامات ارتش علیه شیعیان در شهر زاریا منجر به یک قیام خشونت آمیز دیگر شبیه به بوکوحرام شود که از سال 2009 میلادی اقدامات شبه نظامی خود را آغاز کرده و جان بیش از 20 هزار تن را گرفته است.

گزارش عفو بین‌الملل تحت عنوان "کشف حقیقت: کشتارهای غیرقانونی و لاپوشانی گسترده در زاریا" به دنبال ادعاهای متناقض درباره خشونت در این شهر منتشر شد.

این ناآرامی دو روزه در 12 دسامبر سال گذشته میلادی هنگامی آغاز شد که طرفداران شیخ ابراهیم زکزاکی، از جنبش اسلامی نیجریه که در یک مراسم مذهبی شرکت داشتند اجازه ندادند کاروان فرمانده ارتش نیجریه عبور کند.

عفو بین‌الملل گفت: تحقیقات ما نشان داد که ارتش با تیراندازی کورکورانه به طرف معترضان غیر مسلح به صورت غیرقانونی وارد عمل شده است.

هنوز مشخص نیست که چرا ارتش در واکنش به یک وضعیت قانونی و منظم دست به چنین عملیات نظامی زده است.

در ادامه این گزارش آمده است: ارتش نیجریه هیچ مدرکی را برای اثبات ادعایش مبنی بر اینکه معترضان جنبش اسلامی نیجریه قصد داشتند رئیس ستاد ارتش را ترور کنند ارائه نکرده است. ارتش نیجریه مردم را زنده زنده سوزانده، ساختمان‌ها را ویران کرده و اجساد قربانیان را در گورهای دسته جمعی دفن کرده است.

عفو بین‌الملل افزود: اکثر اسناد و مدارک با دقت نابود شد‌ه‌اند و سربازان تلاش می‌کنند تا این قتل عام را با عدم دسترسی‌ به مکان‌های درگیری لاپوشانی کنند.

عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود گفت: اجساد از محل حادثه خارج شدند، ساختمان‌ها ویران شده و آثار باقیمانده از آنها خارج شده است، لکه‌های خون پاک شده‌اند و گلوله و پوکه‌های تفنگ از خیابان‌ها جمع آوری شده‌اند.

یکی از مقامات دولتی نیجریه هفته گذشته گفت 347 تن از جمله زنان و کودکان به دنبال عملیات ارتش که گفته می‌شود حکم دادگاه را داشته، در گورهای دسته جمعی دفن شدند.

عفو بین‌الملل تصاویر ماهواره‌ای در اختیار دارد که ظاهرا مکان یک گور دسته جمعی را در منطقه ماندو نزدیک به شهر کادونا نشان می‌دهد.

عفو بین‌الملل گفت: علی رغم تعهد محمدو بوهاری، رئیس جمهوری نیجریه درخصوص تحقیق درباره جنایت‌های جنگی تاکنون هیچ اقدام مشخصی برای پایان دادن به معافیت از مجازات برای چنین جنایت‌هایی اتخاذ نشده است.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان