۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مسدود شدن ۷۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته
کد خبر: ۱۷۰۴۳۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

مسدود شدن ۷۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته

در حالی که براساس آمار ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در دولت گذشته احداث شده بود، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک از مسدود‌ شدن ۷۰۰۰ از این حلقه چاه‌ها در سال گذشته و ادامه این روند در آینده خبر داد.

مسدود شدن ۷۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته

در حالی که براساس آمار 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در دولت گذشته احداث شده بود، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک از مسدود‌ شدن 7000 از این حلقه چاه‌ها در سال گذشته و ادامه این روند در آینده خبر داد.

علی مراد اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین ، اظهار کرد: طی بیش از 30 سال گذشته 400 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور احداث شده است که 300 حلقه چاه آن در دولت گذشته احداث شده بود به چهار برابر دولت‌های قبل از آن بوده است و می‌توان از آن به عنوان غارت منابع آبی کشور نام برد.

وی افزود: در سال گذشته با هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های متولی از جمله وزارت نیرو و دستگاه قضایی موفق به مسدود کردن 7000 حلقه چاه غیرمجاز شدیم که این روند در سال جاری و سال‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد، چرا که جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و مسدود شدن چاه‌های حفر شده از جمله برنامه‌های پیش‌روی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی است.

سالانه 20 میلیارد مترمکعب آب از چاه‌های غیرمجاز هدر می‌رود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک اعلام کرد: هم‌اکنون حدود 800 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که 400 هزار حلقه آن مجاز و مابقی غیرمجاز است و سالانه بالغ بر 20 میلیارد مترمکعب آب از طریق چاه‌ها و برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های مجاز غارت می‌شود که سطح سفره‌های زیرزمینی نیز به همین میزان کاهش می‌یابد.

اکبری تصریح کرد: در دولت گذشته بالغ بر 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز احداث شده و از سویی دیگر نیز بدون نظارت چندین برابر مجوز از چاه‌های مجاز آب برداشت شد و میلیارد‌ها مترمکعب آب از این طریق هدر رفت.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو مصمم هستند تا در شرایط فعلی که کشور با مشکلات ناشی از بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند در راستای حفظ و تعادل آب سفره‌های زیرزمینی برنامه مدونی در این زمینه اجرایی کند که مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و کنترل برداشت از چاه‌های غیرمجاز از این جمله هستند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان