۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مطالبات مردمی در توان مدیریت کشور نیست/ سهم هر ایرانی از صادرات نفت ۶۹ هزار تومان است
کد خبر: ۱۶۹۶۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس عالی امور استراتژیک :

مطالبات مردمی در توان مدیریت کشور نیست/ سهم هر ایرانی از صادرات نفت ۶۹ هزار تومان است

قدیری ابیانه: تصور غلط از میزان صادرات نفتی موجب شده است که همگان همه چیز را از دولت و حکومت طلب کنند و نقش خود را نادیده می گیرند و مطالباتی خارج از توان مدیریت کشور دارند.

مطالبات مردمی در توان مدیریت کشور نیست/ سهم هر ایرانی از صادرات نفت ۶۹ هزار تومان است
به گزارش صبح قزوین، دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی امور استراتژیک در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور در خصوص ریشه یابی مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: سوالی مطرح است که چرا برخی از کشورها با حکومت غیر اسلامی با وجود منابع نفتی پیشرفت دارند و یا کشورهای غربی بدون منابع نفتی به توسعه دست یافته اند، برای حل مشکلات باید شناخت مناسبی از شرایط داشته باشیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری نسبت به درآمد های نفتی آگاهی درستی ندارند و مقایسه های نابه جایی انجام می دهند در کشوری مانند امارات میزان صادرات نفت به اندازه 80 سال ایران است و وسعت و جمعیت این کشور با ایران قابل مقایسه نمی باشد.
قدریری ابیانه با مطرح کردن این پرسش که آیا تصور مردم از درآمدهای نفتی با واقعیت منطبق است، اذعان کرد: تصور برخی بر این باور می باشد که درآمدهای نفتی، باید تامین کننده تمامی معیشت مردم، تامین مسکن، ایجاد اشتغال، تامین هزینه های بهداشت و درمان و رفاه عمومی باشد .
وی در ادامه عنوان کرد: ایران در شرایط غیر تحریمی روزانه حدود چهار میلیون بشکه نفت خام تولید می کند که حداکثر 2300000 بشکه آن صادر و بقیه آن در داخل کشور به مصرف می رسد لذا برای محاسبه میزان صادرات نفت برحسب بشکه در هرماه آن را در عدد سی روز باید ضرب کرد.
این کارشناس مسائل استراتژیک وزارت امور خارجه افزود: ایران ماهانه حدود 69 میلیون بشکه تولید می کند که با تقسیم این عدد بر جمعیعت 75 میلیون نفری ایران معلوم می شود که کل صادرات نفت ایران به خارج به ازای هر ایرانی در هر ماه کمتر از یک بشکه است حال  آنکه تصور مرد از میزان صادرات بسیار بیشتر از این رقم می باشد.
وی در خصوص صادرات قبل از انقلاب کشور اظهارکرد: میزان صادرات نفت در قبل از انقلاب 5 میلیون و 400 هزار بشکه بوده است، حال آنکه جمعیت ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی حدود 36 میلیون نفر بوده است و این نشان دهنده آن است که صادرات نفت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ازای هر ایرانی در هر ماه حدود 6.
4 بشکه معلوم می شود که در واقع در مقایسه با 92 صدم یک بشکه معلوم می شود، میزان صادرات نفت به ازای هر ایرانی در قبل از انقلاب اسلامی حدود 5 برابر زمان حاضر بوده است.
قدیری ابیانه با اشاره به اسراف در مصرف سوخت های فسیلی یادآورشد: درآمد حاصل از صادرات نفت به خزانه دولت واریز و با برنامه های پیشنهادی دولت و تصویب مجلس در غالب برنامه های سالانه به دستگاه ها و امور مختلف اختصاص داده می شود.
وی با بیان اینکه یکی از منابع بودجه هر ساله ایران از طریق صادرات نفت است، تشریح کرد: اصولا بودجه را برای سال آینده تنظیم می کنند و اساس آن بر پیش بینی میزان درامد می باشد به نحوی که پیش بینی می شود چقدر درآمد تامین خواهد شد سپس بر اساس پیش بینی انجام گرفته بودجه برای امور مختلف تقسیم و اختصاص می یابد.
قدیری ابیانه با اشاره به آمار و ارقام در خصوص درآمد های نفتی یادآور شد: تصور مردم از درآمد های نفتی بسیار بیشتر از رقم واقعی می باشد.
وی در خصوص افزایش بودجه نیز عنوان کرد: هر هزار تومان در هر ماه به ازای هر ایرانی، معادل نهصد میلیارد تومان است، یعنی اگر قرار باشد هزار تومان به ازای هر نفر در هر ماه اختصاص یابد، باید نهصد میلیارد تومان بودجه تامین شود که معمولا در ایران پیشنهاد اختصاص بودجه به امور مختلفی مثلا عمرانی را مطرح می کنند.
بدون آنکه مشخص سازند این بودجه از کجا تامین می شود.
وی در ادامه تشریح کرد: تصور غلط از میزان صادرات نفتی موجب شده است که همگان همه چیز را از دولت و حکومت طلب کنند و نقش خود را نادیده می گیرند این تصور غلط سبب شده که مردم مطالباتی را که در توان مدیریت کشور نیست داشته باشند که توهمی بیش نیست این توقعات موجب بروز بدگمانی و سوءظن به مدیریت ها و در مواردی تصور به ناکارآمدی نظام و یا موجب تصور ناکارآمدی اسلام را تداعی می کند و چنین تصور غلطی سبب ریزش افراد از دین باوری و جذب به جریان ها و افکار انحرافی می شود کارشناس مسائل استراتژیک در خصوص ارزیابی واقعی از بودجه 92عنوان کرد: رئیس جمهور محترم دکتر روحانی اعلام کرده است که ارزیابی های مسئولان از بودجه عمومی مصوب 210 هزار میلیارد توانی نشان می دهد که فقط 130 هزار میلیارد تومان آن قابل تامین است که علی رغم آن دولت با در نظر گرفتن منابع جدید پیشنهاد اصلاح بودجه و تعیین رقم حدود 152 هزار میلیارد توانی را داده است.
قدیری ابیانه توضیح داد: بسیاری از مردم بر این باور هستند که اگر بودجه به صورت منطقی و صحیح توزیع شود همه خواسته ها برآورده خواهد شد ولی قطعا با این بودجه نمی توان به همه خواسته ها رسید توزیع عادلانه بودجه یک ضرورت است که البته کافی نمی باشد و ضمن برخورد با سوء استفاده ها از بیت المال و برخورد قاطع باید به سمت تولید ثروت پیش رفت.
وی با اشاره به اینکه مدیریت درست در بهبود اوضاع کشور بسیار اهمیت دارد، تاکید کرد: همه اقشار جامعه در بهبود اوضاع کشور باید تلاش نمایند و دانشجویان نیز نباید تنها مطالبه گر باشند بلکه آن ها نیز در مقام خود نسبت به عملکرد خویش باید پاسخگو باشند.
انتهای پیام/ 7001/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان