۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تاکید استاندار بر افزایش ۳۰۰ میلیون دلاری در بخش صادرات کشاورزی
کد خبر: ۱۶۹۰۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۳۱ ساعت: ۱۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

در جلسه بررسی وضعیت تولید انگور و کشمش قزوین مطرح شد

تاکید استاندار بر افزایش ۳۰۰ میلیون دلاری در بخش صادرات کشاورزی

استاندار قزوین گفت : طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال باید بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از محصولات کشاورزی استان قزوین به خارج از کشور صادر شود .

تاکید استاندار بر افزایش ۳۰۰ میلیون دلاری در بخش صادرات کشاورزی
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ فریدون همتی استاندار قزوین در جلسه کاری بررسی وضعیت تولید انگور و کشمش در استان قزوین که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، معاونین و مدیران و تولید کنندگان و بهره برداران در باغشتان برگزار شد، گفت: کلیه موانع و مشکلات بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی باید برداشته شود.

وی افزود: در چرخه تولید علاوه بر تولیدکننده واحدهای فرآوری صادرکنندگان نیز باید هماهنگ باشند تا محصول را از تولید تا فرآوری و صادرات به صورت زنجیره‌ای با منافع مشترک ببینند.

همتی با اشاره به نامگذاری امسال به سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل، عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید در زمینه فرآوری و صادرات اقدام کرده و تمام اقدامات و فعالیت‌های مربوط به این حوزه فعال شوند .

این مسئول ادامه داد: باید نقاط ضعف شناسایی در این حوزه شناسایی شده و اقدامات اساسی برای حل مشکل به کار برده شود.

استاندار قزوین اظهار کرد: متاسفانه نقش تعاون روستایی در امر حمایت از انگورکاران و تولید کنندگان کشمش کمرنگ است و بایستی وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: در ورود گروه‌های اقتصادی و تجاری به استان و همچنین جذب سرمایه گذاران باید توانمندی‌های بخش کشاورزی استان نیز معرفی شود .

همتی بیان کرد: سرمایه‌گذاران در بخش تولید باید جذب شوند و با توجه به ظرفیت بالای استان در تولید کمشش و انگور باید از این فرصت‌ها برای افزایش صادرات استفاده کرد.

استاندار قزوین با اشاره به اجرای طرح توسعه انگوراستان قزوین اضافه کرد: با اجرای این طرح تولید انگور از 300 هزار تن به 900 هزار تن افزایش خواهد یافت که این طرح در راستای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی است.

همتی اضافه کرد: بخش خصوصی تشکل‌های واحدهای تولیدی باید وارد عمل شوند و با همفکری و همدلی مشکلات را حل و در جهت توسعه تولید و صادرات اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: زنجیره تولید در بخش کشاورزی باید فعال شود تا زمینه توسعه این بخش فراهم شود.

تولید بیش از 300 هزار تن انگور در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این جلسه گفت: هم اکنون سالانه در استان قزوین بیش از 300 هزار تن انگور تولید می شود که از این میزان بین 70 تا 80 هزار تن تبدیل به کشمش می‌شود .

وی افزود: هم اکنون متوسط عملکرد تولید انگور در استان 10 تن در هکتار است که با اصلاح و روش‌های جدید متوسط تولید استان در این بخش به 25 تن در هکتار خواهد رسید.

صادرات 30 تا 40 هزار تنی کشمش در استان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز گفت: از 2 و نیم میلیون هکتار باغ در ایران 290 هزار هکتار آن باغ انگور است .

علی اکبری افزود: در استان قزوین 30 هزار هکتار باغ انگور داریم که 300 هزار تن محصول انگور از این مزارع برداشت می‌شود.

وی تعداد بهره‌برداران و تاک‌داران استان را 30 هزار نفر اعلام و بیان کرد: سالانه بیش از 70 هزار تن کشمش در استان تولید می شود که 30 تا 40 هزار تن آن صادر می شود .

این مسئول افزایش عملکرد و تولید در صرفه جویی در مصرف آب را از مهمترین اهداف طرح توسعه باغات انگور دانست و تصریح کرد: هم اکنون سه هزار هکتار باغ داربستی انگور در استان وجود دارد .

به گفته اکبری همچنین طی چند سال گذشته بیش از 3 هزار و ششصد و 50 هکتار از باغ انگور استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند .

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون 27 واحد فرآوری و بسته بندی کشمش در استان با ظرفیت 80 هزار تن وجود دارد.

انتهای پیام/9003

منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان