۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ضرورت اجرای طرح‌های علمی برای مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی
کد خبر: ۱۶۸۸۷۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۳۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ضرورت اجرای طرح‌های علمی برای مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: راهکارهای علمی و عملی برای مصونیت سازی باغات استان از بحران سرمازدگی به کارگرفته شود.

ضرورت اجرای طرح‌های علمی برای مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: راهکارهای علمی و عملی برای مصونیت سازی باغات استان از بحران سرمازدگی به کارگرفته شود.

سید مجید موسوی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین ) منطقه البرز، اظهار کرد: مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها با رسیدن به گونه‌های مقاوم به سرمازدگی از طریق موسسه تحقیقات کشور ارقام مقاوم را جایگزین ارقام حساس به سرما می‌کنند.

وی افزود: وضعیت باغات استان به گونه‌ای است که ارقام مقاوم به سرما و همچنین دیرگل باید جایگزین ارقام حساس به سرما و زود گل شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: به دنبال تغییرات ایجاد شده در اقلیم کشور و به تبع آن استان البرز که در چند سال اخیر در روزهای پایانی سال خسارت‌های جبران ناپذیری را به باغداران استان در مرحله گلدهی وارد می‌کند باید تدبیری برای جلوگیری از این خسارت‌ها اندیشید.

موسوی ادامه داد: در فروردین هر سال نیز شرایط نامساعد محیطی از جمله کاهش شدید درجه حرارت و سردی هوا بر بخش کشاورزی استان خسارت وارد می کند و پیشگیری از این امر مستلزم برنامه ریزی های دقیق کمیته مقابله با بحران سرمازدگی و بلایای طبیعی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز در خصوص راهکارهای عملی مقابله با شرایط نامساعد جوی ناشی از تغییرات اقلیمی گفت: راهکارهای علمی و عملی باید برای مصونیت سازی باغات استان از بحران سرمازدگی متمرکز شود.

به گفته وی ، پوشش دار کردن باغات به صورت پایلوت با ابزار پلاستیکی و نایلونی که به طور متوسط برای هر هکتار دو میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه دارد از جمله این راه کارهاست.

این مسئول درپایان از مسئولان و اساتید دانشگاهها و مراکز عالی استان خواست برای کاربردی کردن نتایج طرح‌ها و دفاعیات سطوح عالی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های باغبانی عناوین پروپوزال‌ها را برای مقابله با بحران سرمازدگی سوق دهند که این امر با امضای تفاهم نامه‌های فیمابین مراکز دانشگاهی و جهاد کشاورزی قابل اجرا است.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان