۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین موگرینی در نامه خود دربارۀ ایران چه نوشت؟
کد خبر: ۱۶۸۷۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۳۱ ساعت: ۰:۲۰ ↗ لینک کوتاه

پس از سفر یکروزه موگرینی به ایران؛

موگرینی در نامه خود دربارۀ ایران چه نوشت؟

کوریره دلاسرا' روزنامه پرتیراژ ایتالیا با انتشار نامه سرگشاده فدریکا موگرینی مسئول عالی سیاست خارجی اروپا به نقل از وی نوشت: گشایش اتحادیه اروپا به سوی ایران ، آغاز یک تحول است.

موگرینی در نامه خود دربارۀ ایران چه نوشت؟
به گزارش  سرویس سیاسی  صبح قزوین ، این روزنامه ایتالیایی با انتشار نامه سرگشاده موگرینی افزود: ایران یک بازیگر اساسی در خاورمیانه و در آسیا محسوب می شود و بسیار حائز اهمیت است که تهران، به نظم منطقه ای و بین المللی که از تشریک مساعی بیشتری برخوردار باشد، کمک بکند.


در ادامه این نامه آمده است:

این به نفع اتحادیه اروپا است که ( ایران را) به سوی این هدف سوق بدهد. برای مدت مدیدی، نگرانی های ناشی از برنامه هسته ای ایران به روابط ما آسیب وارد کرد و این مساله به ضرر ما و آنها تمام شد. اما بالاخره به یک نقطه تحول رسیده ایم. کشورهای عضو اتحادیه اروپایی مشغول گشودن فصل جدیدی در روابط اشان با ایران هستند. دیگر نوبت اتحادیه اروپا است و معنای سفر من به تهران نیز، همین بود.

در این نامه خوانده می شود: من به همراه هفت تن از همکارانم در کمیسیون اروپا که دارای مسئولیت های انرژی، ترابری، صنایع، محیط زیست، آموزش و پرورش، کمک های بشردوستانه و مدیریت بحران هستند راهی ایران شدیم. این درست است که ایده های ما در مورد تمامی موضوعات یکی نیستند، اما در عین حال در یک سال اخیر مشاهده کردیم که پشت سر گذاشتن اختلافات، امکان پذیر است. در این مدت، فقط یک توافق به امضا نرسیده است. به فاصله شش ماه، آژانس بین المللی انرژی اتمی گواهی کرد که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است.

وی افزود: ایران می بایست به اجرای توافق در تمامی بخشهای آن و در تمامی طول مدت آن و با رعایت پادمان منع تکثیر، ادامه بدهد. اما همین مسئله در مورد جامعه بین الملل نیز صدق می کند. اما در این فاصله، توافق وین فضای جدیدی را بوجود آورده است. تولد گروه بین المللی حمایت از سوریه بدون توافق با ایران، تصور ناپذیر بود و همین موضوع در مورد اولین نتایج حاصل از کار گروه یعنی آغاز آتش بس و رساندن کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه، صدق می کند. ما به خوبی می دانیم که راه دستیابی به صلح در سوریه طولانی است و نیازمند اخبار خوشی از مذاکرات ژنو می باشد.

در ادامه آمده است: اگر ایران بپذیرد که با دیگر قدرت های منطقه ای کار کند، می تواند بر روی متحدان خود فشار بیاورد. پس از توافق سال گذشته، می بایست برای همه روشن شده باشد که فقط دیپلماسی می تواند به راه حل هایی منجر شود که همگی از آن نفع می برند. روابط دوجانبه ما می تواند تسهیل کننده گفت و گو باشد و زندگی شهروندان اروپایی و ایرانی را بهبود ببخشد. گاز و نفت ایران می تواند امنیت انرژی اروپا را تقویت کند و اروپا می تواند به ایران برای بهبود تولیدات و کارآیی انرژی خود کمک کند.

کوریره دلاسرا به نقل از نامه موگرینی نوشت: میلیون ها آواره و پناهنده افغانی در ایران حضور دارند. ما به همراه یکدیگر می توانیم شرایط زندگی آنها را بهبود بخشیده و شمار بسیار بالای مرگ و میر در مسیر به سوی اروپا را کاهش دهیم. در زمینه اقتصادی می توانیم ایران را به سازمان تجارت جهانی نزدیک کنیم و زمینه مساعدتری را برای افرادی که در پی تجارت با آن کشور هستند فراهم سازیم. ما همچنین می بایست بر روی بزرگترین ثروتمان یعنی فرهنگ سرمایه گذاری کنیم و مبادلات و تماس های دانشگاهی را افزایش ببخشیم.

تاریخ ارتباطات بین ملت های ما بیش از هزار سال قدمت دارد اما در دوران دشوار مانند امروز است که اتحاد بین تمدن های ما بیش از هر زمان دیگر حائز اهمیت است. همانگونه که سعدی، شاعر بزرگ ایرانی می فرماید ' پس از دشواری آسانی است ناچار - ولیکن آدمی را صبر باید '. در دنیایی به راستی دشوار ، دوستی ما می تواند آغاز یک تحول را رقم بزند. 

انتهای پیام/1404

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان