۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین یک ماه پس از هشدار رهبرانقلاب درباره آمریکایی بودن طرح برجام منطقه‌ای؛ نسخه پیچی روزنامه های زنجیره‌ای برای اجرای برجام منطقه ای توسط دولت!
کد خبر: ۱۶۸۰۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۹ ساعت: ۲۲:۴۹ ↗ لینک کوتاه

در سایه سکوت معنادار هیات نظارت بر مطبوعات؛

یک ماه پس از هشدار رهبرانقلاب درباره آمریکایی بودن طرح برجام منطقه‌ای؛ نسخه پیچی روزنامه های زنجیره‌ای برای اجرای برجام منطقه ای توسط دولت!

در حالی که نشریات و رسانه‌های منتقد دولت به خاطر انتشار مطالب انتقادی درباره دولت تذکر دریافت می‌کنند، جای تعجب است که هیات نظارت بر مطبوعات در برابر خط‌ رسانه‌ای نشریات جریان بزک که به فاصله کمتر از یک‌ماه پس از سخنان رهبرانقلاب درباره «خط آمریکایی برجام منطقه‌ای»؛ اقدام به توجیه ضرورت برجام منطقه‌ای می‌کنند هیچگونه واکنشی نشان نمی‌دهد.

یک ماه پس از هشدار رهبرانقلاب درباره آمریکایی بودن طرح برجام منطقه‌ای؛ نسخه پیچی روزنامه های زنجیره‌ای برای اجرای برجام منطقه ای توسط دولت!
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ،به فاصله کمتر از یک ماه پس از سخنان رهبرمعظم انقلاب درباره تفکرات تزریقی آمریکایی ها مبنی بر کوتاه آدم از اصول انقلاب و برجام2، 3، 4 و برجام منطقه‌ای؛ مطبوعات اصلاح‌طلب و حامی دولت بی اعتنا به این تذکر ایشان صراحتا خط رسانه‌ای توجیه برجام منطقه‌ای را کلید زده‌اند.


 پس از آن که اجرایی شدن برجام با بدعهدی آمریکایی‌ها همراه شد؛ حسن روحانی از سویی  با تعابیری مثل «آفتاب تابان» معرفی کردن برجام کوشید این نقاط ضعف را کمرنگ جلوه دهد و از سوی دیگر خود و برخی اعضای کابینه‌اش کوشیدند  با سخن گفتن مکرر از «برجام2» راه را برای تعمیم مدل «برجامِ هسته‌ای» به مسائل «داخلی و منطقه‌ای» هموار کنند.
اما رهبرانقلاب در در سخنرانی آغاز سال 95 به صراحت  طرح مسائلی مثل برجام 2،3،4 ، برجام منطقه‌ای و برجام قانون اساسی را در راستای تفکر تزریقی آمریکا به نخبگان کشور مبنی بر کوتاه آمدن در برابر آمریکا معرفی کردند. ایشان با ذکر این نکته که استکبار و به طور خاص آمریکا درصددن هستند «وانمود کنند ملّت ایران بر سر یک دوراهی قرار دارد و چاره‌ای ندارد جز اینکه یکی از این دو راه را انتخاب کند. آن دوراهی عبارت است از اینکه یا باید با آمریکا کنار بیایند، یا باید به‌طور دائم فشارهای آمریکا و مشکلات ناشی از آن را تحمّل کنند» این دوگانه را یک دوگانه غلط دانستند که نتیجه پذیرشش کنار آمدن با آمریکا «به‌معنای قبول تحمیل‌های آن دولت» خواهد بود.


ایشان در همین راستا با اشاره به تلاش دشمن برای بازکردن پای مدل برجام- کوتاه آمدن در برابر خواست دشمن- به مسائل منطقه‌ای فرمودند: «مثلاً فرض بفرمایید امروز در منطقه‌ی غرب آسیا -یعنی همین منطقه‌ای که غربی‌ها به آن میگویند خاورمیانه- جنجالها و آشفتگی‌های بسیاری هست؛ خب، این مشکل برای کلّ منطقه است و اگر میخواهید کشور شما از این مشکل نجات پیدا کند، باید سعی کنید این جنجالها فرو بنشیند. چه‌کار کنیم؟ با آمریکا همکاری کنیم، همفکری کنیم، جلسه کنیم، بنشینیم، گفتگو کنیم و یک مدلی را طبق میل آمریکایی‌ها یا طبق توافق آمریکایی‌ها انتخاب کنیم؛ یکی دیگر هم این است.»

 
اما به فاصله کمتر از یک ماه پس از سخنان رهبرانقلاب ، روزنامه‌ها و نشریات زنجیره‌ایِ حامی دولت، صراحتا با در پیش گرفتن خط تحلیلیِ «لزوم برجام منطقه‌ای» راه را برای عبور دولت از این خط قرمز نیز هموار می‌کنند. روزنامه شرق 25 فروردین در یادداشتی به قلم جاوید قربان‌اوغلی-مدیر‌کل وزارت خارجه دولت اصلاحات- با عنوان "برجام ۲ در دیپلماسی منطقه‌ای" صراحتا خواستار برجام منطقه‌ای شد.


نویسنده این یادداشت  یکی از بزرگ ترين دستاوردهاي برجام را خنثي کردن و شکست پروژه ايران هراسي» دانسته و می‌گوید: «به نظر مي رسد تکميل اين روند و جلوگيري از بازگشت پروژه ايران هراسي نيازمند الزاماتي است که دولت روحاني ناچار بايد در اولويت کاري خود قرار دهد. اولين گام در اين عرصه کليدخوردن «برجام ۲» در منطقه و حل وفصل مشکلات و ترميم زخم ها با همسايگان تاثيرگذار است.»
او در پایان نیز با اشاره به انتخابات آتی آمریکا با تمجید از اقدامات دولت اوباما در مساله هسته‌ای و سوریه؛ آن ها را «نتایج خوب» می‌نامد و توصیه می‌کند: «عقل حکم می‌کند ما در این رقابت‌ها در کنار کسی باشیم که پیگیر سیاست‌هایی باشد که در دوران هشت‌ساله رئیس‌جمهور کنونی آمریکا آغاز شده و نتایج خوبی دست‌کم در مسئله هسته‌ای و حتی حل‌وفصل مسئله سوریه داشته است.»


چند روز بعد روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیز در یادداشتی به قلم الهه کولایی - با عنوان "ايران به دنبال تكرار برجام در منطقه باشد" صراحتا خواستار  استفاده از الگوی ناموفق برجام در دیپلماسی منطقه شد.


نویسنده با اشاره به اینکه نشست سران همکاری کشورهای اسلامی نشان داد «متاسفانه سران اين كشورها، نتوانستند خود را با دستاوردهاي سازنده و مثبت جامعه جهاني تطبيق داده و همچنان سعي بر تعميق شكاف‌هاي ميان خود داشتند»  و در حالی که این روزها ناموفق بودن و غیرقابل اعتماد بودن مدل برجام روزبه روز خود را نشان می‌دهد؛ می‌نویسد: «به راستي كه الگوي مورد استفاده دولت يازدهم در برجام، ظرفيت و توانمندي جمهوري اسلامي ايران را به نمايش گذاشت. پس جا دارد كه دولتمردان ما بار ديگر دنبال تكرار اين تجربه باشند اما اين‌بار نه با غرب، بلكه با خواهران و برادران مسلمان و رهبران كشورهاي اسلامي در سازمان و مجمعي كه اساس تشكيل آن تقويت همكاري ميان كشورهاي اسلامي است.»


ترویج گفتمان «کوتاه‌آمدن در برابر فشارهای آمریکا» در قالب «برجام‌های چندگانه» اقدامی است که توسط «جریان بزک آمریکا» در داخل دنبال می‌شود. برداشته شدن مرز بین «خودی» و «غیرخودی»ِ انقلاب که یکی از نتایج دیپلماسی دولت است باعث می‌شود گروهی در داخل حاکمیت و دولت، همصدا با دشمن همان حرف و خواسته دشمن را تکرار کنند.

این همصدایی گاهی در تندرو و افراطی خواندن جریان ارزشی و حزب‌اللهی جامعه نمودار می‌شود، گاهی در رای به لیست مورد حمایت انگلیس و رای ندادن به چهره‌های مبارزو پایدار بر ارزش‌ها، گاهی در حمایت از مذاکره با امریکا، گاهی در برجان هسته‌ای و گاهی در برجام منطقه‌ای. در این بین مطبوعات و قلم‌بدستانِ جریان بزک نقش جاده‌صاف‌کنی و توجیه‌سازی این اقدامات را بر عهده دارند. رهبرانقلاب در سخنرانی آغاز سال خود در اینباره نیز کی‌گویند: « اینها میخواهند این را به‌صورت یک گفتمانی در بین نخبگان جامعه ترویج کنند و بتدریج آن را در میان مردم و افکار عمومی سرریز کنند. در داخل کشور و خارج کشور، این فکر را دارند ترویج میکنند و به شکلهای گوناگونی، با بیانهای مختلفی، در وسایل ارتباط جمعی دنیا دارند گسترش میدهند؛ کسانی را میگمارند برای اینکه بتوانند این فکر را در میان ملّت ما گسترش بدهند. البتّه در داخل هم همین‌طور که عرض کردیم، کسانی هستند که این فکر را قبول دارند و قبول کرده‌اند و تلاش میکنند که آن را به دیگران هم بقبولانند.»


در حالی که نشریات و رسانه‌های منتقد دولت به خاطر انتشار مطالب انتقادی درباره دولت تذکر دریافت می‌کنند، جای تعجب است که هیات نظارت بر مطبوعات در برابر خط‌ رسانه‌ای نشریات جریان بزک که به فاصله کمتر از یک‌ماه پس از سخنان رهبرانقلاب درباره «خط آمریکایی برجام منطقه‌ای»؛ اقدام به توجیه ضرورت برجام منطقه‌ای می‌کنند هیچگونه واکنشی نشان نمی‌دهد.

انتهای پیام/1404
 

منبع: رجا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان