۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین مکتب هنر انقلاب مغفول مانده است/ هنرمند متعهد نباید نسبت به اتفاقات روز بی‌تفاوت باشد
کد خبر: ۱۶۷۷۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۹ ساعت: ۱۳:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور:

مکتب هنر انقلاب مغفول مانده است/ هنرمند متعهد نباید نسبت به اتفاقات روز بی‌تفاوت باشد

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور مطرح کرد: با وجود اینکه ۳۸ سال از عمر انقلاب ایرامی می‌گذرد اما چیزی به عنوان مکتب هنر انقلاب در کشور وجود ندارد.

مکتب هنر انقلاب مغفول مانده است/ هنرمند متعهد نباید نسبت به اتفاقات روز بی‌تفاوت باشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، دکتر مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی با عنوان "چیستی هنر انقلاب" که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که به عنوان هنر انقلاب از آن یاد می‌شود یک تصویر مجهول است.
وی افزود: یوال اینجاست که اگر بیانات رهبر معظم انقلاب نبود ما می‌توانستیم به مؤلفه‌های درستی از هنر انقلاب برسیم.
گودرزی دیباج با بیان اینکه از سال 42 هنر انقلاب خود را نشان داد، گفت: هنر انقلاب در عرصه‌ هنرهای تجسمی در دوران مشروطه شکل گرفت که به دلیل خفقان در نظام طاغوتی در یک فضای تاریک و سیاه انجام می‌شد.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به زمان انقلاب به آرامی هنر اعتراض شکل گرفت و نخستین نقاشی‌های اعتراض پیش از انقلاب و در سال‌های 56 و 57 کشیده شد.
این مسئول یادآور شد: نخستین نمایشگاه نقاشی قرار بود 20 روز پیش از انقلاب راه‌اندازی شود که انقلاب پیروز شد و این نمایشگاه پس از انقلاب آثار خود را به نمایش گذاشت و اساس شکل‌گیری حوزه هنری نیز به همین جریان برمی‌گردد.
گودرزی دیباج با بیان اینکه سرآغاز هنر انقلاب مربوط به دوران قبل از پیروزی انقلاب است، تصریح کرد: دوره‌ای که می‌توانیم جنس ناب هنر انقلاب و خلوص هنری را پیدا کنیم 2، 3 سال پس از انقلاب و قبل و بعد از جنگ است؛ انقلاب‌های جهان تفاوت آشکاری با انقلاب ایران دارند چراکه جریان‌های خودجوش نداشتند.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: قبل از انقلاب چیزی به عنوان هنرمند متعهد که در خدمت انقلاب و مردم باشد نداشتیم؛ در زمان انقلاب هنرمندان خودجوش که از جنس ناب هنر انقلاب بودند سفارشی کار نمی‌کردند.
وی با بیان اینکه هنر انقلاب مبشر و تذکر دهنده است، گفت: تبلور هنر مردمی در زمان انقلاب در ایران شکل گرفت درواقع جایی که هنرمند نیاز می‌بیند به عنوان یک مصلح اجتماعی با آثار خود تذکرات لازم را می‌دهد.

پیام‌های رهبر انقلاب در محافل هنری تحلیل نمی‌شود

گودرزی دیباج تصریح کرد: با وجود اینکه 38 سال از عمر انقلاب ایرامی می‌گذرد اما چیزی به عنوان مکتب هنر انقلاب در کشور وجود ندارد؛ هنر انقلاب یک مکتب فکری است که با مردم و دین خود سخن دارد و اعلام خطر می‌کند، درواقع مکتب هنر انقلاب چراغ روشنی است که مردم همواره به آن نیاز دارند.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور اضافه کرد: هنر انقلاب به روز پیش می‌رود و خود را با زمانه وفق می‌دهد و جامعه اسلامی ایران همواره به هنر انقلابی نیاز دارد.
این نویسنده با بیان اینکه متاسفانه پیام‌های رهبر معظم انقلاب در محافل هنری تحلیل نمی‌شود، اظهار کرد: رهبری بیانات بسیار باارزشی در مورد هنر دارند و معتقد به هنر متعهد و فاخر هستند.
گودرزی دیباج بیان کرد: چرا مسئولین از تولید مبانی نظری هنر انقلاب که می‌تواند مدافع این حوزه باشد حمایت نمی‌کنند که خلأهای موجود پر شود؟
وی با بیان اینکه جنگ امروز بسیار گسترده‌تر از جنگ تحمیلی هشت ساله است، گفت: هنرمندان امروزی باید بتوانند در مقابل رسانه‌های غربی مقاومت کنند، اگر هنرمند ادراک تاریخی داشته باشد هنر امروز بسیار پویاتر خواهد بود.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور در پایان تاکید کرد: هنرمندان نباید نسبت به اتفاقات روز بی‌تفاوت باشند یکی از چیزهایی که هنرمند متعهد و هنر انقلاب به آن نیاز دارد خودآگاهی تاریخی است و امروزه اگر می‌خواهیم جریان‎ساز باشیم باید یک حرکت سیستمی داشته باشیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان