۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۷۰ تن شیر روی دست دامداران قزوینی ماند
کد خبر: ۱۶۷۲۰۳ نویسنده: اعظم میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۸ ساعت: ۱۵:۳۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

۷۰ تن شیر روی دست دامداران قزوینی ماند

خودداری یکی از نمایندگان خرید شیر موجب شد تا پنجشنبه هفته گذشته ۷۰ تن از شیر تولید شده استان روی دست دامداران قزوینی بماند.

۷۰ تن شیر روی دست دامداران قزوینی ماند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ در پی بروز مشکلات جدی برای دامداران استان به دلیل خریداری نشدن 70 تن شیر تولیدی پنجشنبه گذشته در جلسه فوق العاده‌ای با حضور استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان این موضوع قبل از تبدیل شدن به یک معظل جدی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

در این نشست که نمایندگان دامداران و کارخانه‌داران تولید لبنیات هم حضور داشتند مشکلات ناشی از خریداری نشدن شیرهای تولید شده مطرح شد.

بدون سیستم‌های حمایتی نوسانات قیمت به دامداران آسیب جدی می‌رساند
در این نشست ابتدا نمایندگان دامداران و تولیدکنندگان سخن گفتند و خسروی از تولیدکنندگان نمونه شیر در استان بیان کرد: در مدت دوسالی که شاهد افزایش قیمت شیر برای مصرف کننده هستیم هیچ سودی نصیب دامدار نشده و قیمت خرید ما تفاوتی نکرده و این در حالی است که دولت باید یارانه پرداخت کرده تا تولیدکننده از چرخه کار خارج نشود.
وی تصریح کرد: هرچند دامدارانی که شیر کیفی تولید می‌کنند معمولا با مشکلات کمتری مواجهند اما در مجموع بدون سیستم‌های حمایتی نوسانات قیمت می‌تواند به دامداران آسیب جدی برساند لذا از استاندار تقاضای رسیدگی جدی داریم.

بزرگترین خریدار شیر استان: واردات شیرخشک به کشور را متوقف کنید
طباطبایی مدیرعامل شیر سحر هم که بیشترین خرید شیر در استان را بر عهده دارد گفت: حذف یارانه شیر و کاهش میزان مصرف بزرگترین آسیب را به این صنعت می‌زند اما اگر دامدار شیر مرغوب ارائه کند بخشی از مشکلات قابل حل است.

وی اضافه کرد: روزانه 320 تن شیر خریداری می‌کنیم و در صورت تأمین نقدینگی قادریم این میزان را دوبرابر کنیم تا مشکل خرید شیر استان حل شود اما از استاندار درخواست می‌کنیم موضوع واردات شیر خشک را با مسئولان ارشد کشور درمیان بگذارند تا این کار متوقف شود.

این تولیدکننده مواد لبنی برای کمک به مشکل ایجاد شده در استان اعلام آمادگی کرد و گفت: در صورت پرداخت تسهیلات نسبت به خرید شیر تا میزان 70 تن اقدام می‌کند.

دستور داشتیم تا 70 تن از سهمیه شیر استان را نخریم
در این میان نماینده شیر پگاه که از خرید روزانه 70 تن سهمیه شیر استان با دستور مسئولان مرکزی خود سرباز زده و در واقع موجب بروز این مشکل در قزوین شده است نیز نامرغوب بودن شیر و کاهش مصرف را دلیل کاهش میزان خرید اعلام کرد.

حسنی نماینده شرکت در استان قزوین در این باره تصریح کرد: حداکثر شیری که دفتر مرکزی به نمایندگی استان اجازه خرید داده تا سقف 100 تن است و مابقی را قادر به خریداری نیستیم.

قادر به خرید میزان تعیین شده سهمینه شیر نیستیم
وی تصریح کرد: البته محدودیت خرید شیر از چند ماه قبل اعلام شده اما به دلیل همراهی با دامداران و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر با مسئولیت استانی خرید را تاکنون ادامه داده‌ایم اما دیگر قادر به ادامه خرید این میزان شیر نیستیم.

شرکت پگاه با رفتار سلیقه‌ای به زنجیره تولید آسیب می‌زند
حسین نعمتی مدیرعامل اتحادیه دامداران استان قزوین هم گفت: شرکت پگاه 17 کارخانه دارد و چون دولتی است به نظر می‌رسد هزینه‌های سربار زیادی دارد و به همین دلیل از خرید شیر خودداری می‌کند و با این رفتار سلیقه‌ای به زنجیره تولید آسیب می‌زند.
نعمتی تصریح کرد: این کارخانه در شرایطی که ظرفیت دریافت 6 هزار تن شیر را دارد تنها به خرید 2 هزارتن در سطح کشور بسنده کرده و به جای آن شیرخشک وارد کرده و با این کار مشکلات جدی در این صنعت ایجاد کرده است.

ورود 10 هزار تن شیرخشک خرید شیر طبیعی را دچار مشکل کرده
وی اضافه کرد: ورود 10 هزارتن شیرخشک مهمترین مشکلی است که مسئولان شرکت پگاه را مجبور کرده تا برای تامین هزینه‌های خود و رسیدن به سود بیشتر شیر طبیعی را حذف کند و کسی نیست در مورد این واردات غیرمنطقی از آنها بازخواست کند.

نعمتی یادآورشد: به همین دلیل کیفیت تولید کاهش یافته و برای نمونه شیر توزیع شده در مدارس استان کیفیت لازم را ندارد.

از خرید شیرهای بی کیفیت معذوریم
نائینی نماینده شرکت کاله نیز گفت: دیدگاه شرکت ما رسیدن به بازارهای آسیایی است لذا بهترین شیرهای کشور را خریداری می کنیم و در استان قزوین هم این روند ادامه دارد و مشکلی نداریم.

وی افزود: ماهانه 6.5 میلیارد تومان بار مالی برای خرید شیر داریم که 80 درصد آن شیر خام است و در مسیر تولید کیفی سه ماه قبل به دامداران اعلام کردیم تا شیر کیفی تحویل دهند در غیر این صورت از خرید معذوریم.

نائینی تصریح کرد: البته در مشکل ایجاد شده فقط برای همراهی وارد کار شده‌ایم و به دامداران اعلام آمادگی کردیم که همکاری کنیم و شیر باقیمانده را خریداری کنیم که این موضوع بستگی به تامین بخشی از هزینه‌ها در دادن تسهیلات بانکی است.

وی اظهارداشت: نوسان قیمت و خرید شیر از مسائلی است که همیشه وجود دارد اما برای این که دامداران دچار مشکل نشوند باید کیفیت تولید خود را با جدیت بالا ببرند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

وی گفت: روزانه 500 تن شیر خریداری و روزانه 70 تا 80 تن دپو می‌کنیم و در استان قزوین اگر حواشی ایجاد شده برطرف شود هیچ مشکلی در خرید محصول نداریم و تاکنون نیز سهیمه خود را کاهش نداده‌ایم و همچون گذشته خریدار شیرهای تولیدی هستیم.

واحدهای تولیدی ارتقا کیفیت را در دستور کار قرار دهند
عباسعلی درافشانی معاون امور اقتصادی استانداری قزوین هم در این نشست گفت: در نگاه نخست توجه به کیفیت شیر باید دستور کار واحدهای تولید لبنیات باشد زیرا بی توجهی به این موضوع مجموعه صنعت را دچار بحران می‌کند.
وی افزود: کیفیت تولید شیر خام در ارتقاء کیفی محصول نهایی تاثیرگذار است لذا نمی‌توان به استانداردهای این بخش بی توجه بود و آن را نادیده گرفت.

درافشانی بیان کرد: برای حضور در بازارهای خارج از استان و کشور و رقابت‌پذیری تنوع‌بخشی به محصول در واحدهای تولیدی بسیار مهم و تعیین کننده است که هم دامداران و هم تولیدکنندگان باید به آن توجه جدی داشته باشند.

شرکت‌های دولتی به تعهدات خود پایبند باشند
معاون امور اقتصادی استانداری قزوین یادآورشد: وقتی از بخش خصوصی انتظار تولید کیفی محصول و خرید به موقع را داریم نمی‌توان نسبت به بخش‌ دولتی بی تفاوت بود و اینکه شرکت تولیدی دولتی به تعهدات خود در خرید شیر از دامداران پایبند نباشد پذیرفتنی نیست.

وی گفت: شرکت شیر پگاه باید به تعهدات قبلی خود پایبند باشد و خرید 70 تن شیر دامداران استان را چون گذشته انجام دهد.

با افزایش تولید؛ برای صادرات آینده نگری می‌کنیم
نیاز علی ابراهیمی پاک رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این جلسه گفت: استان قزوین در تولید شیر جایگاه کشوری دارد و اگر نتوانیم این وضعیت را مدیریت کنیم این رتبه دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: متاسفانه عدم همراهی یکی از کارخانه‌ها موجب شده ۷۰ تن محصول دامداران روی دستشان بماند و تداوم این روند به چرخه تولید، توزیع و اشتغال در صنعت شیر کشور آسیب جدی خواهد رساند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سیاست استان افزایش صادرات غیر نفتی و توسعه تولید است، لذا برای افزایش تولید شیر تا ۲۰۰ تن برنامه داریم و ظرفیت کارخانه‌ها را برای خرید نیز افزایش خواهیم داد.

این مسئول قزوین بیان کرد: روزانه هزار و 200 تا هزار و 500 تن شیر در استان تولید می‌شود و اگر جمع‌آوری و خرید ۷۰ تن دچار مشکل شود بقیه مسائل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بحران زاست.
ابراهیمی پاک تصریح کرد: با کمی همراهی و مدیریت قادریم نه تنها از این مشکل عبور کنیم بلکه با استفاده از ظرفیت‌های موجود قادریم تا دو برابر وضع موجود را اداره کنیم و پاسخگوی نیازها باشیم.
وی با اشاره به وجود شرکت های توانمند تولید شیر در استان بیان کرد: واحد کاله در حال حاضر ۳۵۰ تن شیر خریداری می‌کند که در صورت حمایت بیشتر قادر است تا ۶۰۰ تن شیر تولیدی در استان را جمع‌آوری کند و در این صورت در آینده نیز برای تولید و خرید این محصول مشکلی نخواهیم داشت.

خرید شیر مرغوب حق مسلم کارخانه‌های لبنی است
فریدون همتی استاندار قزوین، در این جلسه گفت: حق مسلم کارخانه‌های لبنی است که شیر مرغوب خریداری کنند و اگر دامداری شیر غیراستاندارد داشته باشد نمی توان انتظار خرید داشت.

وی افزود: وقتی به دنبال توسعه صادرات هستیم گام اول تولید محصولی کیفی و مرغوب است و هیچ تولیدکننده‌ای با محصول نامرغوب قادر به ادامه حیات نیست و شکست خواهد خورد.

استاندار تصریح کرد: باید تولید شیر مرغوب و آزمایش کیفی بودن شیر و تطبیق با استانداردها به صورت مدون انجام شود، لذا کارگروهی مرکب از دامداران، تولیدکنندگان و اتحادیه تشکیل شده و بر کیفیت شیر نظارت کند تا آنچه اعلام می شود مورد قبول دامدار هم باشد و رفتار سلیقه ای صورت نگیرد.

قاطعانه اعلام می‌کنم، کارخانجات لبنی باید به تعهدات خود عمل کنند
وی بیان کرد: خوشبختانه کارخانه‌های سحر و کاله در خرید شیر همراهی خوبی داشته‌اند و امیدواریم این روند تداوم یابد اما به مسئولان شرکت شیر پگاه با قاطعیت اعلام می‌کنیم نسبت به انجام تعهدات خود در خرید شیر دامداران عمل کنند و اگر 70 تن شیری که توسط این شرکت خریداری نشده مدیریت نشود اقدام قانونی می‌کنیم.

استاندار یادآورشد: به نظر می‌رسد برای بلند مدت باید به فکر احداث دو کارخانه بزرگ تولید شیر باشیم تا اگر واحدی به تعهدات خود عمل نکرد بتوانیم پاسخگوی دامداران باشیم و نگذاریم زنجیره صنعت شیر دچار چالش و بحران شود.

وی اضافه کرد: نخریدن شیر دامداران نه تنها به استان بلکه به صنعت شیر و چرخه توزیع این کالا در کشور آسیب می‌رساند لذا نباید اجازه دهیم با سوء مدیریت به مشکل امنیتی دامن زده شود.

موضوع قاچاق شیرخشک به کشور را پیگیری می‌کنیم
همتی گفت: از طریق مسئولان کشوری موضوع قاچاق شیرخشک به کشور که می‌تواند دامداران ما را با چالش جدی روبرو کند دنبال می‌کنیم تا واردات این کالا محدود و ممنوع شود.

استاندار اضافه کرد: متاسفانه در سیستم‌های دولتی گاهی سوء مدیریت آسیب جدی می‌رساند و ما این موضوع را از طریق مسئولان و مدیران شرکت پگاه پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه لازم دست یابیم و دامداران را از این نگرانی خارج کنیم.

وی بیان کرد: از این پس سیستم نظارتی بر نحوه تولید شیر کیفی و استفاده از ظرفیت آزمایشگاهی استان باید فعال شود تا جایگاه تولیدات کیفی خود را در کشور حفظ کنیم.

تامین نقدینگی مورد نیاز دو شرکت بزرگ تولید لبنیات برای افزایش ظرفیت خرید شیرهای تولیدی، تسریع در راه اندازی یک واحد تولیدی شیر در کاسپین و بررسی کیفیت شیرهای تولیدی از دیگر تصمیمات گرفته شده در این جلسه بود.

انتهای پیام/9003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان