۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین اعلام برگزیدگان جشنواره‌ی روحانی و سینما
کد خبر: ۱۶۶۷۹۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

اعلام برگزیدگان جشنواره‌ی روحانی و سینما

اختتامیه دومین جشنواره‌ی فیلم «روحانی و سینما» با اعلام برگزیدگانش در پنج بخش، برگزار شد.

اعلام برگزیدگان جشنواره‌ی روحانی و سینما

اختتامیه دومین جشنواره‌ی فیلم «روحانی و سینما» با اعلام برگزیدگانش در پنج بخش، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبح قزوین ، دومین جشنواره فیلم «سینما و روحانی» عصر جمعه -۲۷ فروردین‌ماه- در تالار سوره‌ی حوزه هنری با اعلام برگزیدگان در بخش‌های بهترین کارگردانی فلیم داستانی، بهترین کارگردانی سریال تلویزیونی، بهترین کارگردانی مستند، بهترین بازیگر نقش روحانی در سریال‌های تلویزیونی و برگزیده‌ی ویژه‌ی دبیر جشنواره به کار خود پایان داد.

در ابتدای این برنامه، حجت‌الاسلام علی سرلک، دبیر این جشنواره در سخنانی به اهمیت سینما اشاره کرد و گفت: روشن است که سینما زبان بیان حقیقت است؛ سینما می‌خواهد در سالن‌های تاریک خود از حقیقت و نور حقیقت بگوید.

او ادامه داد: سینما علاوه بر نمود هنری، صنعت نیز هست، و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد می‌توان از آن استفاده‌های متنوعی کرد و همان‌طور که آیت‌الله جوادی آملی نیز گفته اند، اگر قرار بود در این دوره، پیامبری برای مان بیاید، مطمئنا از ابزار سینما استفاده می‌کرد. سینما انباشت حقیقت است و ما به دلیل فرجامی که این راه در پی دارد، کمک می‌کنیم تا انسان‌ها به تعالی برسند.

سرلک همچنین اضافه کرد: این جشنواره تلاش کوچکی است تا از سر دغدغه‌مندی به باسوادتر و بهتر شدن سینما در حوزه دین و روحانیت کمک کند.

دبیر دومین جشنواره فیلم «سینما و روحانی» نیز در ادامه با اشاره به دلایل نیاز به جشنواره‌ای با رویکرد رفع سوتفاهم‌های میان قشر روحانیت و سینما، تصریح کرد: سینما و روحانیت اگرچه به دلیل غبار سوتفاهم‌ها، دیدشان نسبت به هم تار شده است، ولی باید این به رفع سوءتفاهم‌ها کمک کنیم.

او ادامه داد: ما وارثان فرهنگ انسان‌های بزرگی هستیم که می‌تواند دنیا را سیراب کند. حق ما و جامعه‌ی ما است که از این ظرفیت استفاده‌ی بیشتری ببرد. خانواده‌ی سینما اعضای زیادی دارد که همه به یک نوع فکر نمی‌کنند؛ ولی ما می‌خواهیم این رفتار‌های متفاوت همگی در مسیری بیایند که به نفع هر دو قشر باشد.

سرلک در پایان در گزارشی کوتاه، آماری از فیلم‌های مورد بررسی و راه یافته به جشنواره ارائه کرد و پیام این جشنواره را اینگونه بیان کرد: حوزه با بضاعت خود، تمامی تلاش خود را برای رسیدن به هدف تعالی فرهنگ و سینما انجام می‌دهد.

علی دهکردی از هنرمندان حاضر در این برنامه نیز در سخنانی کوتاه، با اشاره به کلمه‌ی «روحانی»، اظهار کرد: امیدوارم روحانیت و روحانی به معنی جامع و گسترده‌ی خود در تمامی ابعاد زندگی ما شکل بگیرد. قبل از هر چیز مفهوم روحانیت، (مانند دموکراسی، عشق، عطوفت و…) باید در ذهن یکایک ما شکل بگیرد.

او همچنین ادامه داد: امیدوارم سینما و تلویزیون بتواند آن مفهوم معنوی، را به کلمه‌ی روحانی بازگرداند و آشتی بزرگی بین سینما، تلویزیون و مفهوم روحانیت به عنوان متولی معنویت در جامعه ایجاد شود.

اسامی برگزدیگان این جشنواره که جوایز آنان توسط هنرمندان حاضر، حجت‌الاسلام علی سرلک (دبیر جشنواره) و محسن مومنی شریف (مدیریت حوزه هنری) اهدا شد به شرح زیر است:

جایزه‌ی ویژه‌ی دبیر جشنواره را به رهبر قنبری برای کارگردان فیلم داستانی «او» اهدا شد.

دبیرخانه‌ی این جشنواره در بخش بهترین بازیگر نقش روحانی در سریال‌های تلویزیونی، ضمن تقدیر از زنده‌یاد خسرو شکیبایی، جایزه‌ی این بخش را به رضا کیانیان برای بازی در سریال‌های «کیف انگلیسی» و «روزگار قریب» اهدا کرد.

این جشنواره در بخش بهترین کارگردانی مستند، ضمن تقدیر از صادق داوری‌فر برای کارگردانی مستند «فیه ما فیه»، جایزه‌ی این بخش را به سید وحید حسینی کارگردان مستند «شیخ حسن» تقدیم کرد.

بهروز شعیبی نیز، جایزه‌ی بهترین کارگردانی سریال تلویزیونی را برای مجموعه‌ی «پرده نشین» دریافت کرد.

در بخش پایانی، هیات داوران ضمن تقدیر از بهروز همایون اسعدیان برای کارگردانی «طلا و مس» و رهبر قنبری برای کارگردانی «او»، جایزه‌ی این بخش را به رضا میرکریمی برای کارگردانی فیلم داستانی «زیر نور ماه» اهدا کرد.

تمامی جوایز این جشنواره شامل تندیس جشنواره به همراه چهار سکه‌ بهار آزادی بود.

در قسمتی از این جشنواره از کتاب «روحانی و سینما، هست و باید» تالیف حجت‌الاسلام علی سرلک رونمایی شد. همچنین بخش‌هایی از مستندی با موضوع روحانیت ساخته‌ی صادق داوری‌فر به نمایش درآمد.

به گزارش صبح قزوین ، دومین جشنواره‌ی فیلم «روحانی و سینما» به دبیری حجت‌الاسلام علی سرلک با حضور هنرمندانی همچون جعفر دهقان، اسماعیل خلج، علی دهکردی، بهروز شعیبی، محمدرضا شریفی‌نیا، فاضل نظری، سلیم غفوری، رضا بنفشه‌خواه، داریوش کاردان و … ۲۷ فروردین‌ماه به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان